نسخه چاپی

با توافق ایران و مالاوی صورت می‌گیرد

تولید سیگار ایرانی با توتون مالاوی

در حالی بیش از دو سوم از توتون موردنیاز ایران وارداتی است كه كشور آفریقایی مالاوی كه قطب تولید تنباكوی قاره سیاه محسوب می‌شود آمادگی خود را برای تامین نیاز تنباكوی ایران اعلام كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، نیاز سالانه کشور به توتون براساس بررسی‌های انجام شده حدود 30 هزار تن است که در حال حاضر از این میزان 10 هزار تن تولید داخلی بوده و 20 هزار مابقی از خارج وارد کشور می‌شود.

آمار گمرک ایران نیز حاکی از آن است که در سال 1393 حدود 30 هزار تن انواع توتون و تنباکو به ارزش تقریبی 180 میلیون دلار وارد کشور شده است.

توتون در تولید سیگار و تنباکو در مصرف قلیان کاربرد دارد. در حال حاضر عمده مصرف تنباکو در ایران مربوط به تنباکوی معسل می شود که بخش زیادی از آن وارداتی است. شرکت دخانیات ایران نیز تنباکوی زرد طلایی را تنها برای صادرات در داخل تولید می کند.

براساس تکلیف وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرکت دخانیات یکی از برنامه‌های مهم و اساسی خود را به سمت کاشت توتون و صادرات این محصول استراتژیک برده است. اگر کشت توتون مورد حمایت متولیان امر قرار گیرد، می‌تواند به صورت اساسی برای کشور ارزآوری داشته باشد. برای نمونه، میزان سرانه مصرف سیگار در روسیه 2500 نخ است که این کشور به خاطر شرایط اقلیمی نمی‌تواند کشت توتون داشته باشد و ایران می تواند به تامین کننده توتون موردنیاز این کشور تبدیل شود.

در حال حاضر شرکت دخانیات ایران 6 هزار هکتار اراضی تحت کشت توتون (با تولید حدود 10هزار تن) در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، کردستان و آذربایجان غربی و 1100هکتار اراضی برای کشت تنباکو در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و بوشهر را در اختیار دارد.

با توجه به مصرف سالانه بیش از 65 میلیارد نخ سیگار در کشور، نیاز به توتون با توجه به خرمن‌های موجود و لزوم استفاده حداقل حدود 50 درصدی توتون‌های داخلی در خرمن، کشت و تولید حدود 30 هزار تن توتون در کشور ضروری است که در حال حاضر تنها یک ‌سوم میزان اعلام شده در کشور تولید می‌شود.

در همین حال کشور کوچک آفریقایی مالاوی که یکی از قطبهای تولید تنباکو در قاره آفریقا و حتی دنیا محسوب می‌شود برای تامین توتون موردنیاز ایران اعلام آمادگی کرده است. این کشور اگرچه در سالهای گذشته نیز یکی از تامین کنندگان توتون موردنیاز ایران بوده اما وزیر کشاورزی این کشور به تازگی در سفر به ایران اعلام کرد که مالاوی حاضر است به میزان بیشتری توتون موردنیاز ایران را تامین کند.

معصوم نجفیان، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز در این باره گفت: کیفیت توتون‌های بارلی تولید مالاوی بسیار بالا بوده و حتی از توتون تولید زیمباوه نیز کیفیت بالاتری دارد. ما سال قبل 500 تن توتون از مالاوی وارد کردیم و امسال نیز همین مقدار واردات را خواهیم داشت. برای سالهای آینده قصد داریم تنوع واردات توتون از مالاوی را افزایش دهیم.

وزیر کشاورزی مالاوی نیز در این باره اظهار کرد: مالاوی سالانه حدود 180 هزار تن تولید توتون دارد و ما این آمادگی را داریم که توتون موردنیاز ایران را تامین کنیم. میزان صادرات توتون به ایران نیز بستگی به توافق بین دو کشور دارد.

کشور مالاوی در جنوب شرقی آفریقا قرار داشته و با کشورهای زامبیا از شمال غربی، تانزانیا از شمال شرقی و موزامبیک از شرق،‌ جنوب و غرب همسایه است. جمعیت این کشور براساس آمار سال 2012 حدود 16 میلیون نفر برآورد می‌شود.

۱۳۹۳/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...