نسخه چاپی

میوه گران شد

بازار میوه و تره‌بار همچنان و مانند گذشته با نوسانات و تغییرات همیشگی قیمت مواجه است كه می‌توان به بالا ماندن قیمت سیب‌زمینی در عین كاهش قیمت آن در عمده‌فروشی، ثبات قیمت هندوانه و افزایش چند برابری قیمت انواع میوه‌های تابستانی اشاره كرد.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، قیمت انواع میوه و تره‌بار در بازار، بسته به سیستم ‌و چگونگی زمان‌بندی توزیع محصول در مناطق مختلف شهری متفاوت است.

درحال حاضر برخی محصولات علی‌رغم حل مشکل کمبود به دلیل فرا رسیدن فصل برداشت (مانند سیب‌زمینی) یا دور شدن از جو بازار نوبرانه و عرضه فراوان در بازار (مانند میوه‌های هسته‌دار تابستانی) همچنان با قیمت‌های گران گذشته عرضه می‌شود. ‌

بالا ماندن قیمت سیب‌زمینی با وجود وفور و ارزانی

قیمت انواع صیفی‌جات در بازار تغییر چندانی نکرده که البته این درحالی است که پس از ماه رمضان و با ورود برخی محصولات مانند سیب‌زمینی بهاره استان‌هایی مانند همدان، اصفهان، گلستان و... به بازار انتظار می‌رفت قیمت این محصول کاهش قابل توجهی پیدا کند اما علیرغم اینکه به گفته رییس اتحادیه باغداران، هر کیلوگرم سیب‌زمینی در بازار عمده‌فروشی به حدود 800 تومان رسیده این محصول مانند گذشته حدود 2300 تا 2500 به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

البته در این میان قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی نیز بدون تغییر حدود 1500 تومان در بازار مصرف‌ عرضه می‌شود و پیاز با کاهش نسبی به کیلویی 1500 تومان برای رسیده است.

ثبات نسبی قیمت هندوانه و کاهش قیمت خربزه

محصولات دیگری که در اواخر مرداد ماه با تغییرات قیمت مواجه شده‌ قیمت انواع محصولات جالیزی است که در این میان می‌توان به کاهش قابل توجه قیمت خربزه در بازار اشاره کرد.

قیمت خربزه به عنوان گران‌ترین محصول جالیزی در بازار میوه و تره‌بار با تغییر قیمت قابل توجهی مواجه شده چرا که پیش از این هر کیلوگرم از این محصول حدود 2500 تومان در بازار خرده‌فروشی عرضه می‌شد اما در چند روز گذشته با کاهش قیمت عمده‌فروشی آن به کیلویی 1500 تومان برای مصرف‌کنندگان رسیده است.

در این میان هندوانه که پس از ماه‌ رمضان کاهش قیمت را تجربه کرد و از کیلویی 1200 تومان به کیلویی حدود 800 تومان رسید، اکنون قیمتش را حفظ کرده است.

تفاوت قیمت میوه‌های تابستانی از تره‌بار تا مغازه‌های سطح شهر

تفاوت قیمت نجومی انواع میوه هسته‌دار تابستانی از جمله هلو، شلیل و غیره در میادین تره‌بار شهرداری تا مغازه‌های سطح شهر معنی‌دار و غیرمنطقی است و علت آن جای تامل دارد چرا که قیمت هر یک از این محصولات را می‌توان در نقاط و مراکز عرضه مختلف شهر از 2000 تا 4000 تومان متفاوت دید که نشان می‌دهد هیچ نظارتی بر میوه‌فروش‌های خیابانی نیست که هر قیمتی را که دلشان می‌خواهد براساس منطقه استقرار و اجاره مغازه‌شان، فروشندگی می‌کنند.‌

به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم شلیل و هلو در میادین تره‌بار در بهترین بسته‌بندی و با کیفیت مطلوب حدود 5000 تومان است در حالی که قیمت همین محصول که نهایتا در مغازه‌های سطح شهر کمی با بسته‌بندی‌ها و ظاهری شکیل‌تر عرضه می‌شود تا بیش از 8000 تومان هم عرضه می‌شود.

یکی‌دیگر از میوه‌هایی که در بازار تابستان مشتری فراوانی دارد آلوهای قرمز و زرد است که قیمتشان بدون تغییر محسوسی کیلویی حدود 6000 تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود.

البته جای تامل دارد که علیرغم وفور میوه‌های هسته‌دار تابستانی و کاهش قیمت آن‌ها از تولید تا بازار عمده‌فروشی، چرا همچنان قیمت این نوع از میوه‌ها همچنان در سطح شهر و مراکز عرضه خرده‌فروشی بدون تغییر مانده است

۱۳۹۳/۵/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...