نسخه چاپی

روسیه بازار جدید میگوی ایران

رئیس سازمان شیلات با بیان اینكه تولید میگو در سال جاری به بیش از ۱۵ هزار تن می‌رسد، گفت: ما بازارهای جدیدی برای صادرات میگو یافتیم كه روسیه از جمله این بازارهاست و با فراهم شدن شرایط قادر به صادرات ۵ هزار تن میگو به این كشور هستیم.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، حسن صالحی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود با بیان اینکه سازمان شیلات کشور قدمت تاریخی دارد و گونه‌های متعددی از آبزیان در سواحل جنوبی و شمالی کشور ما وجود دارد افزود: در پایان سال ۹۲ حدود ۸۸۰ هزار تن از آبزیان در دریاها و آبزی‌پروری کشور تولید شده که از این میزان ۵۵۰ هزار تن مربوط به صید و ۳۸۰ هزار تن مربوط به آبزی‌پروری است.

وی با اشاره به اینکه ما در صید آبزیان ۳ درصد و در آبزی‌پروری ۱۰ درصد رشد داشته‌این افزود: آنچه که ما برای آن هدفگذاری کردیم بحث آبزی‌پروری است.

صالحی ادامه داد: بیش از ۱۴۰ هزار ماهی سردآبی، بیش از ۱۷۰ هزار ماهیان گرمابی و ۵۰۰ تن ماهیان خاویاری در کشور تولید شد.

معاون زیر جهاد کشاورزی افزود: در هفته دولت فاز اول یکی از بزرگترین مزارع پرورشی ماهی خاویاری در استان مازندران به بهره‌برداری می‌رسد.

صالحی ادامه داد: در زمینه میگو نیز با مصوبه‌ای که دولت در سال ۹۰داشت، پرورش این آبزی روند صعودی در پیش گرفته به گونه‌ای که در سال گذشته ۱۳ هزار تن میگو در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری به ۱۵ هزار تن افزایش یابد بویژه در استان لرستان که به تازگی وارد تولید میگو شده و همچنین در استان سیستان و بلوچستان که سالها درگیری بیماری لک سفید بوده است.

وی ادامه داد: طی هفته دولت برداشت میگو در سایت گواتر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بازار میگو بازار مناسبی است و بازارهای جدیدی به روی ما باز شده است افزود: روسیه از بازارهای جدیدی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: با توجه به بحران آب در کشور، ما جهت‌گیری برنامه‌های توسعه را بر استفاده از آب شور پایه‌گذاری می‌کنیم. پرورش در قفس و استفاده از ظرفیت سواحل از اقداماتی است که ما آن را دنبال می‌کنیم.

صالحی افزود: امکان پرورش بیش از ۸۰۰ هزار تن ماهی در قفس در دریای عمان و خزر وجود دارد و کل صید ما از دریای خزر ۴۰ هزار تن است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هکتار زمین در سواحل ما شناسایی شده از جمله گواتر و مناطق جاسک که به درد هیچ کار دیگری نمی‌خورند و باید زیر کشت میگو و ماهیان دریایی بروند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بحث بعدی استفاده از سهم ماهی در اقیانوس‌ها است امروزه ایران در بین بیش از ۳۵ کشور منطقه مقام اول را در منطقه غرب اقیانوس هند به خود اختصاص داده است و براساس مطالعاتی که چندین بار توسط نروژ،کره جنوبی موسسه علوم تحقیقاتی شیلاتی و فائو انجام شده ۳۰۰ هزار تن ماهی در اعماق این اقیانوس زندگی می‌کنند که می‌توانیم آنها را برداشت کنیم و در این زمینه بیش از ۶۰ موافقت اصولی صادر شده و برنامه جدی برای برداشت این ماهیان در دستور کار قرار گرفته است.

صالحی با بیان اینکه یکی دیگر از بحث‌هایی که ما آن را پیگیری می‌کنیم بحث افزایش مصرف آبزیان در کشور است گفت: مصرف سرانه آبزیان در کشور ما ۸.۵ کیلوگرم و کمتر از نصف متوسط جهانی آن است. افزایش مصرف فرهنگ‌سازی برای این کار در دستور ما قرار دارد.

وی همچنین اضافه کرد: اخیرا تفاهمنامه‌ای با تشکل‌های شیلاتی امضا کرده‌ایم که آنها به این زمینه ورود کنند و حضور واسطه‌ها در بازار آبزیان کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان شیلات افزود: حداقل بیش از دو دهه است که هیچ شناور خارجی در خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان صید نمی‌کند اما گسترش فعالیت‌های مختلف صنعتی باعث شده که عرصه بر آبزیان تنگ شود.

وی با بیان اینکه ما موضوع بازسازی ذخایر آبزیان را پیگیری می‌کنیم گفت: سال گذشته در سفر رئیس جمهور به هرمزگان دولت بودجه‌ای را به واسطه میگو، ماهیان دریایی و ایستگاه زیستگاه‌های مصنوعی اختصاص داد. بنابر این بیش از یک میلیارد زیستگاه مصنوعی جهت احیاء، افزایش تولید و صید در خلیج فارس ایجاد می‌شود.

صالحی با بیان اینکه بازار آبزیان میگو روسیه بزرگ و رو به رشد است افزود: روس‌ها از اروپا آبزیان و میگوی زیادی وارد می‌کردند سازمان دامپزشکی ما در تلاش است تا موافقتنامه صادرات آبزیان را به روسیه نهایی کند و ما امیدواریم در اجلاس مشترک دو کشور که در شهریور ماه در ایران برگزار می‌شود بتوانیم این مسئله را نهایی کنیم و محصولات ما به روسیه راه پیدا کند چرا که ظرفیت وارداتی این کشور بسیار بالاست و در مورد میگو برآورد ما این است که اگر فضا فراهم شود توان صادرات ۵ هزار تن میگو به روسیه را داریم.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه در سال جاری یک خط اعتباری جدید برای موضوع مکانیزاسیون آبزی‌پروری و صیادی در بانک کشاورزی ایجاد کردیم، افزود: این اعتبار برای سال ۹۳، ۴۰ میلیارد در نظر گرفته شده است.

صالحی در رابطه با بیماری لکه سفید میگو نیز گفت: در همه موجودات زنده بیماری وجود دارد لکه سفید یک بیماری ویروسی است و اقدامات، آموزش‌ها و مدیریت آن بحثی جدی است که پرورش‌دهنده کشور در دستور کار خود ددارند.

وی ادامه داد: حضور موثر و توانمند سازمان دامپزشکی سبب رفع این مشکل در کشور شده است. ما در سایت گواتر سالها درگیر این بیماری بودیم و امسال جلسات متعددی با پرورش دهندگان و مسئولان مربوطه برگزار کردیم ضمن اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی حماییت ویژه‌ای از این طرح بوجود آورد و امروز بیش از ۲۲۰ هکتار مزرعه را در این منطقه زیر کشت برده‌ایم. این مزارع عاری از بیماری نیست اما مهم این است که ما توانستیم آنجا میگو تولید کنیم.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه ایران دوباره به روزهای خوب در زمینه پرورش خاویار خواهد رسید، گفت: موافقت‌هایی که تاکنون صادر شده و با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام گردیده تا پایان برنامه ششم ۱۰ هزار تن گوشت خاویار در کشور تولید می‌شود که امیدوار هستیم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن خاویار نیز تولید شود.

صالحی با بیان اینکه سال ۹۲ حدود ۷۰ هزار تن صادرات داشتیم افزود: ارزش این صادرات ۳۰۴ میلیون دلار بوده و امسال قطعا این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: به طور قطع ما در سال جاری در تولید خاویار پرورشی و میگو با رشد مواجه خواهیم بود و این تولیدات حداقل بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد در حجم و ارزش افزایش پیدا می‌کند.

صالحی در رابطه با مباحث مطرح شده مبنی بر آلودگی ماهی پیلاپیا نیز گفت: در سال ۱۹۹۰، ۴۷۰ هزار تن پیلاپیا در دنیا تولید شد که این میزان در سال ۲۰۱۲ به ۴ میلیون تن رسید. همچنین سازمان خوار و بار کشاورزی پیش‌بینی کرده تولید پیلاپیا در سال ۲۰۳۰ به ۱۵ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ کشور در زمینه پرورش پیلاپیا فعالند گفت: ما نمی‌توانیم از پرورش این ماهی در کشورمان غافل شویم و اجازه بدهیم که ارز مملکت به خارج برود چرا که ما پتانسیل تولید آن را داریم. البته سازمان محیط زیست نگرانی‌هایی در این زمینه دارد که ما نیز این نگرانی‌ها را نیز قبول داریم اما باید با یکدیگر در تعامل باشیم و این مسئله را حل کنیم.

۱۳۹۳/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...