نسخه چاپی

واكنش‌ها به توافق در نوار غزه

توافق روز سه‌شنبه برای برقراری آتش‌بس نامحدود در نوار غزه كه با موافقت رژیم‌صهیونیستی برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی همراه بود، واكنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت.

به گزارش نما به نقل از مشرق، مذاکراتی که طی یک ماه اخیر در قاهره پایتخت مصر در جریان بود، روز سه‌شنبه نتیجه داد و نمایندگان فلسطین و رژیم‌صهیونیستی بر سر برقراری آتش‌بسی نامحدود در نوار غزه، به توافق رسیدند.

دستیابی به این توافق که با پذیرش بسیاری از شروط مقاومت فلسطینی از سوی تل‌آویو همراه بود، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. حزب‌الله لبنان، دبیر کل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و چندین کشور اروپایی هریک با صدور بیانیه‌هایی از این توافق استقبال کردند.

حزب‌الله

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای که به مناسب دستیابی به توافق صادر شده، پیروزی بزرگ گروه‌های فلسطینی را تبریک گفته و آن را نتیجه مقاومت مردم فلسطین دانسته است.

در این بیانیه بر اهمیت این دستاورد تاریخی تأکید شده و این زمینه‌سازی برای دستیابی به پیروزی‌های بعدی توصیف شده است. حزب‌الله همچنین این پیروزی را به مردم شجاع فلسطین، خانواده‌های شهدا و اسرای فلسطینی تبریک گفته و عنوان کرده است که مقاومت فلسطینی‌ها توانست دشمن صهیونیست را به پذیرش آتش‌بس و خواسته‌های فلسطینی‌ها، وادار کند.

حزب‌الله تأکید کرده است که اراده مردم فلسطین و همچنین خون شهدای تجاوز رژیم‌صهیونیستی به غزه، به دستیابی به پیروزی کنونی منجر شده است.

دبیر کل سازمان ملل

«بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل با استقبال از توافق آتش‌بس در غزه، ابراز امیدواری کرد که توافق کنونی مقدمه‌ای برای برقراری صلح پایدار باشد. وی همچنین عنوان کرد که حاکمیت نوار غزه باید در اختیار گروهی پایبند به تعهدات تشکیلات خودگردان قرار گیرد.

دبیر کل سازمان ملل با تأکید بر لزوم پایان محاصره هفت ساله نوار غزه، برای حمایت از تلاش‌ها جهت حل «مسائل بنیادی» اعلام آمادگی کرده است.

اتحادیه اروپا

بروکسل ساعتی پس از حصول توافق آتش‌بس، با صدور بیانیه‌ای از این رخداد استقبال کرد و از طرفین خواست به مفاد آتش‌بس به دست‌آمده، پایبند باشند.

در بخشی از بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «ما به گرمی از آتش‌بسی که امروز در قاهره به دست آمد و باید پایدار بماند، استقبال می‌کنیم. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به مفاد آن پایبند باشند.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما تلاش‌های مصر و دیگران در راستای دستیابی به آتش‌بس را ارج نهاده و تأسف خود از کشته شدن افراد به خصوص غیرنظامیان و همچنین خرابی‌هایی که در 50 روز گذشته به بار آمده، ابراز می‌کنیم.»

اتحادیه اروپا همچنین برای تثبیت آتش‌بس کنونی، اعلام آمادگی کرده است.

آمریکا

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن از توافق به دست آمده، «قویا» حمایت می‌کند و از طرفین می‌خواهد که به آتش‌بس پایبند باشند.

در بیانیه آقای کری آمده است: «ما قویا از توافق امروز برای آتش‌بس حمایت کرده و به همه طرف‌ها توصیه می‌کنیم کاملا به مفاد آن پایبند باشند. ما بسیار امیدواریم که این آتش‌بس پایدار و طولانی بماند و به حملات راکتی پایان داده و توقفی پایدار بر درگیری در غزه، به ارمغان آورد.»

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه طرفین پیشتر نیز در چنین وضعیتی قرار داشته‌اند، گفت هر دو طرف می‌دانند چه چالش‌هایی در ادامه وجود خواهد داشت. وی همچنین از «نقش مصر در میزبانی مذاکرات» تقدیر کرد.

فرانسه

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که پس از توافق آتش‌بس در غزه صادر کرد، ادامه مذاکرات برای دستیابی به صلحی پایدار را خواستار شده است.

آقای فابیوس همچنین اعلام کرد به همکاری با شرکای فرانسه برای استفاده از شورای امنیت جهت پیشبرد مذاکرات، ادامه می‌دهد. وی همچنین بر لزوم «تأمین امنیت اسرائیل» و پایان محاصره غزه تأکید کرده است.

انگلیس

لندن هم به آتش‌بس در غزه واکنش نشان داده و آن را «دریچه‌ای مهم و مناسب» برای دستیابی به توافقی جامع، توصیف کرده است. در بیانیه صادر شده از سوی «توبیاس الوود» معاون خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس آمده است: «این آتش‌بس دریچه‌ای مهم و مناسب برای دستیابی به توافقی جامع را که به موضوعات بنیادی درگیری بپردازد، فراهم آورده است.»

انگلیس هم در بیانیه خود خواستار حاکمیت تشکیلات خودگردان بر نوار غزه شده و رفع محاصره این منطقه را به این مسئله منوط کرده است. انگلیس همچنین برای کمک به پیشبرد مذاکرات اعلام آمادگی کرده است.

۱۳۹۳/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...