نسخه چاپی

جنین ۳۶ ساله در بدن مادر هندی

پزشكان در هند اسكلت یك جنین را كه برای ۳۶ سال درون بدن مادرش بوده است - و احتمالا باید آن را طولانی‌ترین بارداری نابه‌جای جهان نامید۰ از بدن او خارج كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، به گفته پزشک معالج این زن در۲۴ سالگی باردار شده بود، اما به علت رشد خارج رحمی جنین، سقط کرده بود. این زن که اهل یک ناحیه فقیر روستایی در مرکز هند است، در ان هنگام از خارج کردن بقایای جنین با جراحی «ترسیده بود» و به جای آن داروهایی برای گرفتن داروهای مسکن از یک درمانگاه محلی بسنده کرده بود.

دکتر مرتضی اختر گفت گرچه درد این زن به تدریج فروکش کرده بود، اما سال‌ها بعد این درد عود کرده و زن را واداشته بود که برای معالجه به بیمارستانی در شهر مراجعه کند.

دکتر اختر که رئیس بخش جراحی در انستیتوی علوم پزشکی ان کی پی اسلیو در شهر ناپور هند است، گفت: «او با شکایت از درد شکم به نزد ما آمد.»

به گفته او در مورد این زن بارداری خارج رحمی در سال ۱۹۷۸ رخ داده بود و بارداری تا ماه‌های آخر پیشرفت کرده بود.

پزشکان یک توده در سمت راست بخش تحتانی شکم او لمس کردند، و در ابتدا فکر می‌کردند که با یک توده سرطانی مواجهند- اما آزمایش‌های بیشتر نشان دهنده وجود یک توده کلسیمی‌شده بود.

اختر گفت: «هنگامی که ما اسکن‌های او را دیدیم، نخستین واکنش ما این بود که این دیگر چیست؟ آنچه ما می‌دیدیم در واقع یک اسکلت رشدکرده بود که در یک کیسه کلسیمی‌شده محصور شده بود.»

او افزود: «زن ۶۰ ساله‌ای که یک جنین برای ۳۶ سال درون شکمش قرار داشته باشد، یک مورد شگفت‌انگیز پزشکی است، موردی که ما هرگز مشابه آن را نشنیده بودیم.»

پزشکان به جستجوی در سوابق پزشکی پرداختند و تنها مورد نسبتا مشابه ثبت‌شده‌ای را که یافتند مربوط به یک زن بلژیکی می‌شد که به دنبال یک بارداری نابه‌جا بقایای جنینش را برای ۱۸ سال درون شکمش نگهداشته بود.

گروهی از پزشکان ناپور به طور موفقیت‌آمیزی با جراحی این توده را که در میان رحم،‌روده‌ها و مثانه ان زن قرار داشت، خارج کردند.

بقایای اسکلتی که آنها خارج کردند شامل بخش‌های متعدد استخوان‌‌های قفسه‌سینه، ران و بازو و بخش‌های از جمجمه، ستون فقرات و لگن می‌شد.

به گفته اختر زن هندی ابتدا از دانستن اتفاقی که برای او رخ داده بود، حیرت زده شده بود. اما اکنون حال عمومی خوبی دارد و در حال بهبود یافتن است.

۱۳۹۳/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...