نسخه چاپی

تعطیلات نمایندگان مجلس بیش از تعطیلات دانش آموزان!

نمایندگان مجلس در حالی از روز چهارشنبه 5شهریور تا پایان تابستان به تعطیلات رفته اند كه به صورت متعارف هر ماه یك هفته را به عنوان سر زدن به حوزه انتخابیه در تعطیلات هستند.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، نمایندگان مجلس بر اساس آئین نامه داخلی خود در فصل تابستان حدود یک ماه تعطیلات تابستانی دارند که بخش اول در اوایل تابستان و بخش دوم در آخر تابستان قرار دارد و به این ترتیب از روز چهارشنبه مجلس ایران تعطیل شد تا جلسه بعدی مجلس 30 شهریور برگزار شود!

این در حالی است که همواره یکی از مهمترین انتقادات نمایندگان نسبت به تعطیلات زیاد تقویم سالانه کشور بوده اما تا کنون اقدامی برای کاهش تعطیلات تابستانی خود انجام نداده اند.

دو سال قبل طرح هایی برای کاهش و یا لغو تعطیلات تابستانی نمایندگان مطرح بود که با مخالفت اکثریت نمایندگان منتفی شد.

تعطیلات طولانی مدت مجلس به عقیده کارشناسان و برخی نمایندگان باعث دور شدن مجلس از تحولات جاری کشور و بازماندن از وظایف تقنینی و نظارتی خود است.

از این گذشته مجلس با حجم انبوه طرح ها و لوایح انباشته شده مواجه است و علاوه بر این بیش از 300 سئوال نمایندگان از وزیران در نوبت رسیدگی قرار دارد. بنابراین تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس که وظیفه اصلی شان تقنین و نظارت است با وجود حجم کارها و جای سؤال دارد و با هیچ بهانه ای قابل توجیه نیست چرا که نمایندگان مجلس به طور طبیعی هر ماه یک هفته را به عنوان سر زدن به حوزه انتخابیه در تعطیلات هستند.بنابراین، توجیه تعطیلات تابستانی با مسأله سر زدن به حوزه های انتخابیه مقبول نیست.

با یک حساب سر انگشتی میتوان دریافت که نمایندگان مجلس در سال که 52 هفته است کمتر از 36 هفته کار مفید دارند که در طول هفته نیز سه روز در جلسات علنی حضور پیدا می کنند بر این اساس تعطیلات نمایندگان مجلس بیشتر از تعطیلات مدارس است.

طبق ماده 84 آیین نامه داخلی مجلس، تعطیلات تابستانی مجلس هرسال30روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می شود. در مجلس هشتم طبق نظر هیأت رئیسه، تعطیلات 30 روزه به دو تعطیلی 15روزه تبدیل شد. بین هر 15روز تعطیلی، نمایندگان سه هفته به مجلس می آیند. ماده 85 آیین نامه داخلی نیز تصریح دارد که نمایندگان یک ماه در هر سال حق استفاده از مرخصی با حقوق را دارند. استفاده از مرخصی ضروری بدون حقوق نیز، با موافقت هیأت رئیسه، حداکثر یک ماه در سال خواهد بود و درصورت عدم استفاده می ‏توانند در سال‏های بعد استفاده کنند.

هر چند ممکن است برخی مجالس به حدی دور از شأن ˈخانه ملتˈ عمل کنند که اگر کلاً هم تعطیل شوند به نفع مردم باشد ولی در یک ساختار عقلانی، تعطیلی یک ماهه یکی از قوای سه گانه مملکت، چندان اصولی به نظر نمی رسد

۱۳۹۳/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...