نسخه چاپی

واكنش به گردن زدن یك ایرانی در عربستان

معاون وزیر دادگستری گفت: طبق كنوانسیون‌‌ها، زندانیان ایرانی در خارج از كشور باید از دادگاه عادلانه و مترجم برخوردار باشند. در مورد عدم دسترسی ایران به اتباع زندانی در عربستان را باید وزارت امور خارجه پاسخ بدهد.

به گزارش نما به نقل از نسیم آنلاین: معاون وزیر دادگستری گفت: طبق کنوانسیون‌‌ها، زندانیان ایرانی در خارج از کشور باید از دادگاه عادلانه و مترجم برخوردار باشند. در مورد عدم دسترسی ایران به اتباع زندانی در عربستان را باید وزارت امور خارجه پاسخ بدهد.

سید علی رئیس‌الساداتی،‌ معاون هماهنگی امور بین قوا وزارت دادگستری در خصوص اعدام تبعه ایرانی در عربستان گفت: این مسئله باید بررسی شود تا کیفیت آن مشخص شود. سفیر ما مواردی که نیاز باشد را به مسئولین گزارش می‌دهد و مسائل ایرانیان منعکس می‌شود. اگر هموطنان ما جرمی را انجام بدهند از لحاظ حیثیتی برای ما مشکل ایجاد می‌شود.

او گفت: هر ایرانی در عربستان یا سایر کشورها اعدام می‌شود باید مشخص شود از دادگاه عادلانه و مترجم برخوردار بوده است یا خیر چرا که طبق کنوانسیون‌ها و مفاد امضایی این مسئله به ما ابلاغ شده است و برخوردار بودن امتیازات این چنینی حق اتباع ایرانی است که سعی در محقق شدن این موارد است.

او در پاسخ به این سوال که آیا عدم دسترسی کنسولی ایران به اتباع دستگیر شده خود صحت دارد یا خیر، گفت: اگر چه ما با عربستان توافق‌نامه قضائی نداریم اما در این کشور، نماینده سیاسی داریم و وزارت امور خارجه باید پاسخگوی این سوال و تاییدکننده آن باشد.

رئیس‌الساداتی با بیان اینکه آمار زندانیان ایرانی زیر خط اعدام در سایر کشورها صحت ندارد، گفت: برخی آمار مطرح شده در مورد تعداد ایرانیان در آستانه اعدام در سایر کشورها به هیچ وجه صحت ندارد و آمار رسمی تنها از کانال سفارت‌های ایران به ما اعلام می‌شود.

معاون هماهنگی بین قوای وزارت دادگستری گفت: ما نسبت به حق و حقوق اتباع خود چه در کشورهایی که با آنها تفاهم‌نامه قضائی داریم و چه کشورهایی که بر اساس کنوانسیون‌ها، با آنها در ارتباط هستیم، حساسیم و از آنها در حد امکانات خود حمایت می‌کنیم.

۱۳۹۳/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...