نسخه چاپی

وزیر و كمیسیون بهداشت مجلس عازم انگلستان می شوند

عکس خبري -وزير و کميسيون بهداشت مجلس  عازم انگلستان مي شوند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور بررسی شیوه اجرای طرح پزشك خانواده اعضای كمیسیون بهداشت مجلس به همراه قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی عازم انگلستان می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، عابد فتاحی متولد ۱۳۳۷ در روستای نرگی، دهستان مرگور از توابع بخش سیلوانای ارومیه است، او در یک خانواده از خاندان های عشایر کرد منطقه که مقیّد به مسائل دینی و مذهبی و از هموطنان اهل سنت هستند تربیت یافت.

در انتخابات مجلس نهم ۱۱۴ هزار نفر از مردم ارومیه به مواضع و سیاست های فتاحی اعتماد کرده و وی را به عنوان نماینده شهر خود برگزیدند.

با فتاحی مصاحبه ای تفضیلی در مورد طرح پزشک خانواده، دهکده سلامت، میزان مصرف داروهای خودسرانه در کشور و نسخه های پزشکی انجام شده که در پی می آید.

تسنیم: همانطور که می دانید، در همه جای دنیا نسخه های پزشکی به زبان مردم همان کشور نوشته می شود در حالی که در جمهوری اسلامی نسخه های پزشکی به زبان انگلیسی است، دلیل این مسئله چیست؟

عابد فتاحی: دو سال پیش موضوع نوشتن نسخه های پزشکی به زبان فارسی مطرح بود اما ما معتقد هستیم برخی مسائل علائم بین المللی دارد یعنی وقتی کلمه "دبیلیو سی" را می بینید در همه جای جهان به معنی دستشویی است و یا"هاسپیتل" یا بیمارستان، برای همه مردم دنیا مشترک بوده و ما دوست داریم این زبان مشترک را همزمان با حفظ فرهنگ خود داشته باشیم، البته تلاش هایی برای نوشتن نسخه به زبان فارسی آغاز شد اما نتیجه ای نگرفت.

علت این مسئله این است که یک سری داروهایی وجود دارد که اگر به یک زبان مشترک نوشته شود در همه جایی دنیا می توان آن را خواند، من در آن زمان هم معتقد بودم که باید در برخی زمینه ها مثل حوزه ورزش و سلامت، زبان مشترک داشته باشیم.

یعنی در برخی زمینه ها نیازی به نشان دادن حساسیت نیست چون یک زمانی اسم های شیمیایی داروها نوشته می شد اما اسم تجاری آن را نمی نوشتیم و در این زمینه تقریبا دو سه سال است که در کشور، این مسئله مدنظر قرار دارد.

تسنیم: اما چرا این زبان مشترک که شما اشاره کردید باید تنها در ایران مورد توجه باشد؟ آیا نوشتن نسخه به زبان انگلیسی سبب افزایش اشتباه در تحویل دارو توسط داروخانه ها نمی شود؟

عابد فتاحی: همکاران ما سعی می کنند نسخه های پزشکی را به زبان خوانا بنویسند، البته در نسخ پزشکی باید دقت شود که داروی اضافه ای توسط پزشک مربوطه نوشته نشود، داروهایی که عوارض بسیاری دارند استفاده نشده و داروهایی که فقط برای درمان هستند گنجانده شود و علاوه بر آن دارویی بسیار سریع و کوتاه مدت به بیمار داده شود چون پزشک، امانت دار دردهای بیمار و حافظ شخصیت وی است.

تسنیم: در حال حاضر میانگین مصرف دارو در ایران سه برابر دنیا است و حتی میانگین مصرف خودسرانه دارو در کشور ما سالیانه ۳۴۰ قرص است به نظر شما چگونه می توان در این زمینه فرهنگ سازی کرد؟

عابد فتاحی: مصرف و اعتیاد دارویی یک نوع بیماری است و اگر در مصرف مواد شیمیایی زیاده روی شود، حتی ممکن است فرد،کلیه و کبد خود را از دست بدهد بنابراین مصرف خودسرانه دارو عوارض بسیاری دارد.

کسانی که هر روز داروی شیمیایی مصرف می کنند، دچار اعتیاد دارویی شده اند و در تمامی کشورهای دنیا اعتیاد دارویی وجود داشته و آنها را در همان درمانگاهی که برای ترک اعتیاد ساخته شده اند، ترک دارو می دهند و در این رابطه بسیاری از بیماران به طور خودسرانه دارو مصرف کرده در حالی که از داروهای تجویزی توسط پزشک مربوطه وحشت دارند.

در کل، دارو برای مدت و اندازه مشخص است چون به غیر از این به خاطر عوارض دارویی فایده ای ندارد.

تسنیم: چندی پیش وزیر بهداشت و درمان بیان کرد، برای اجرای پزشک خانواده نیازمند ۲ هزار و ۲۷ میلیارد تومان اعتبار هستیم، آیا با این اعتبار کلان و در این شرایط اقتصادی، اجرای طرح پزشک خانواده امکان پذیر است؟

عابد فتاحی: این که تاکنون نتوانسته ایم طرح پزشک خانواده را اجرا کنیم علت این است که در این زمینه فرهنگ سازی نکرده و آمادگی ساختار، بودجه و نیروی انسانی لازم را نداشتیم چون واقعا طرح مناسب و مطلوبی است و باید اجرا بشود چون به غیر از این چاره ای وجود ندارد.

این طرح، عدالت را در پزشکی اجرا کرده و طرح پیشرفته و مدرنی است یعنی به راحتی نمی توان از آن عبور کرد و در این رابطه مشکل ما در طرح پزشک خانواده این بود که بودجه های لازم را نداشتیم البته تنها مسائل بودجه ای در این امر دخیل نیست بلکه مدیریت مسائل نیز به اندازه مسائل مالی در ساختارها دخالت دارد چون ما نیروی انسانی که تعلیم دیده باشد نداشته و نداریم.

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در سالی که این طرح مطرح شد معتقد بودند که زمان اجرای آن نرسیده است چون کشورمان از زیرساخت های لازم برخوردار نبوده و اطلاع رسانی های لازم در این زمینه انجام نشده بود برای همین در این طرح شکست خوردیم.

تسنیم: به نظر می رسد متولیان نظام سلامت نیز موضوع پزشک خانواده را از آنچنان که باید جدی نگرفته اند؟

عابد فتاحی: همانطور که گفته شد برای اجرای این طرح علاوه بر بودجه وسیع، فرهنگ سازی، ساختار شکل گرفته منظم تدارکاتی و مدیریتی و زیرساختی لازم نیاز بود.

تسنیم: تاکنون برای اجرای طرح پزشک خانواده چه میزان هزینه شده است؟

عابد فتاحی: این طرح تاکنون در ۴ تا ۵ استان کشور به صورت آزمایشی انجام شده، اما با توجه به اینکه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح پزشک خانواده نیاز است، باید این بودجه ها از جایی تامین شود.

ما نباید به دنبال طرح هایی باشیم که شکست را به دنبال داشته باشند و پیش از اجرای یک طرح باید از نظر ذهنی زیرساخت ها را آماده کنیم و سپس به سراغ اجرا و فرهنگ سازی طرح رویم چون ناموفقیت ها برای طرح های اجتماعی مشکلات روانی به دنبال دارد بنابراین پیش از آماده شدن زیرساخت ها نباید به دنبال اجرای طرحی باشیم

تسنیم: با توجه به اینکه طرح پزشک خانواده از انگلستان آغاز شده است، از قرار ۸ نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برای عزیمت به این کشور و آشنا شدن با این طرح انتخاب شده بودند.

عابد فتاحی: با توجه به اینکه با عزیمت ۸ نفر به انگلستان در مسئله رای گیری در مجلس شورای اسلامی خلاء دیده می شد، قرار شد ۵ نفر که به قید قرعه انتخاب شدند از اواخر شهریور ماه به انگلیس عزیمت کنند.

تسنیم: آیا آقای دکتر خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز به انگلستان عزیمت می کنند؟

عابد فتاحی: بله آقایان دکتر خضری، پزشکیان و قاضی زاده هاشمی جزو کسانی هستند که برای آشنایی بیشتر با طرح پزشک خانواده یعنی ساختار، اجرا و سیستم بهداشت انگلیس به این کشور سفر می کنند و در این رابطه کشور ترکیه نیز از جمله کشورهای موفق در اجرای طرح پزشک خانواده است.

تسنیم: کشور همسایه یعنی ترکیه، هم در طرح پزشک خانواده و هم در مسئله درمان گردشگران سلامت بسیار موفق تر از جمهوری اسلامی ایران عمل کرده است، علت آن چیست؟

عابد فتاحی: علت اینکه کشور ترکیه در چنین مسائلی از ایران موفق تر نشان می دهد این است که آنها به فرهنگ توریست آگاهی داشته و از زیرساخت های مطلوبی بهره مند هستند و علاوه بر آن از امنیت لازم برخوردار بوده و آشنایی آنها با جهانگردان از گام های موفقیت آنها محسوب می شود.

به دنبال فروپاشی کشور اتحاد جماهیر شوروی و یا پس از سقوط صدام در عراق، وقتی موج انسان ها برای خدمات درمانی به ایران آغاز شد، سیستم پزشکی کشورمان نتوانست آنها را جذب کند چون به دارایی آنها چشم دوخته و ویزیت چند برابری از آنها اخذ کردند در حالی که آنها، پزشکان ایرانی را امین خود دانسته بودند.

پس این طرز فکر، ضربه مهلکی بر بدنه اعتقادی کشور وارد کرد چون انسان هایی که به پزشکان کشورمان پناه آورده بودند دچار نوعی تردید درباره مردم ایران شدند یعنی برخی همکاران سودجو، دارایی آنها را گرفته و خاطره نه چندان جالبی از ایران در ذهنشان شکل دادند.

در این رابطه مشاهده می کنیم که به هیچ عنوان گردشگر سلامت از کشور آذربایجان به ایران سفر نمی کنند و حتی بیماران اقلیم کردستان نیز کاهش یافته و بیشتر سعی می کنند که برای درمان به سمت کشور ترکیه بروند.

تسنیم: از ساخت دهکده سلامت چه خبر؟ از قرار مجوز ۴۶ هزار هکتار زمین این دهکده داده شده است.

عابد فتاحی: تا به حال، هم بخش خصوصی و هم دولتی سعی کرده در این زمینه فعالیت داشته باشد اما من معتقد هستم که در این زمینه باید یک بازبینی اساسی صورت گیرد، چون پروژه هایی که در کشور ساخته می شود زمان دار بوده و سال ها طول می کشد که عملیاتی شوند و علت این است که ما هم در اجرا، طراحی و هم پیشنهاد مسائل راسخ نبوده و تعارف می کنیم.

برای همین مسئولان، در کلنگ زنی پروژه ها با احساسات وارد عمل شده تا نشان دهند که کلنگ زنی کار آنها بوده اما به اعتبار مورد نیاز آنها توجهی نمی کنند پس از این مرحله به بعد دردها آغاز می شود برای مثال مهندس مشاور، اعتبار مورد نظر را ۲۰۰ میلیون تخمین می زند درحالی که بیشتر از ۲ یا ۳ میلیون اعتبار وجود ندارد.

پس ما باید خود را با دنیای امروز و حتی با کشور آذربایجان مقایسه کنیم چون این کشور در یک مدت زمانی دارای فساد وسیعی در ساختارهای خود بود اما بتدریج پی بردند که با فساد نمی توان کشور را اداره کرد.

بسیاری از کشورهای همسایه از خواب برخواسته اند برای مثال شهر اربیل در کشور عراق که تا ۱۰، ۱۵ سال پیش از بوی تعفن شهر نمی شد وارد آن شد، هم اکنون ادعا می کند ما چراغ تمام منطقه را روشن می کنیم و دارند بر روی این مسئله کار می کنند.

البته ایران اسلامی نیز برنامه های ۵ و ۶ ساله داشته و برای سال ۱۴۰۴ افق و چشم انداز دارد تا در منطقه بتواند جزو قدرتمندترین قدرت ها باشد، ما برای خود چشم اندازهای مناسبی داریم اما برای اینکه چند درصد آنها و با چه کمیت و کیفیتی عملیاتی و اجرایی می شوند مسئله داریم.

۱۳۹۳/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...