نسخه چاپی

اختصاصی

حزب الله در مقابل داعش و اسرائیل

عکس خبري -حزب الله در مقابل داعش و اسرائيل

این روزها برای شاخه نظامی حزب الله داعش به نسبت دشمن اسرائیلی اولویت یك پیدا كرده است. برای اولین بار است كه حزب مقاومت بین دو اولویت مبارزه و مواجه نظامی قرار گرفته است.

حبيب فياض - السفیر-

این روزها برای شاخه نظامی حزب الله داعش به نسبت دشمن اسرائیلی اولویت یک پیدا کرده است. برای اولین بار است که حزب مقاومت بین دو اولویت مبارزه و مواجه نظامی قرار گرفته است. صحبتهای سید حسن نصر الله پیرامون خطر وجودی تکفیری ها، بیانگر این است که جای هیچ مبالغه نیست. نظرات حزب و نصرالله پیرامون خطر داعش برای لبنان موازی استدلالهای وی پیرامون غده سرطانی اسرائیل است و گذر زمان صحت آن را اثبات کرده است.

دشمنان محلی و اقلیمی حزب الله در نگاه شان نسبت به هر عملی که از مقاومت لبنان سربزند خصومت دارند. در نگاه آنها مهم دشمنی با حزب الله است. حتی اگر طرف مقابل داعش یا اسرائیل باشد. از نظر آنها تنها خطر واقعی شیعه به طور عام و مقاومت به طور خاص است.

در حقیقت حزب الله خطر بالفعل اسرائیل را توانست مهار کند و آن را به رعایت قواعد بازی در مواجه با مقاومت مجبور سازد. در جنگ تموز 2006 اسرائیل می خواست تا مقاومت را به خروج از جنوب لبنان و عدم بازگشت به منازلشان وادار کند. و از هنگام آن ناکامی، حزب و هم پیمانان آن به یک خطر وجودی برای اسرائیل تبدیل شد. اما در جبهه دوم، سخنان سید حسن نصرالله پیرامون خطر داعش که تنها به حزب الله و لبنان محدود نمی شود بلکه یک خطر برای جغرافیای منطقه و کشورها و نظام ها و دولت های آن است و ضروری است تا همه برای مقابله با گسترش هلال داعش کمک کنند.

اگر مخالفان حزب الله تصور می کنند که دشمنی داعش با شیعیان فقط به دلیل شیعه بودن است، باید بدانند که طاعون داعش در درجه اول دچار اهل سنت سوریه و عراق شده است. واضح است آخرین گروهی که داعشی ها به سراغ آنان می روند اسرائیلیها هستند. تجربه حرکت های تکفیری هم ثابت کرده است آنها همیشه راه حل ساده را بر می گزینند و به ندرت به سمت اهداف اصلی می روند. قاعده داعش این بوده است که به سراغ ضعیفتر می رود. و هیچگاه با قویتر کاری ندارد.

اقلیتی از لبنانی ها یک سمپاتی ضمنی نسبت به داعش دارند تا به خیال ساده اندیش خود شاید آنها بتواند به نیابت از آنها با حزب مقاومت تصفیه حساب کند. در حالیکه خطر استراتژیک تکفیری ها روز به روز نزدیک تر می شود. درگیری های منطقه عرسال نیز مبین این امر است. لهذا حزب نیز مجبور است استراتژی خاص خود را در مواجهه با تکفیری ها بکار گیرد. کما اینکه در جنگ 33 روزه استراتژی خاص خود را داشت.

شکی نیست که خیزش داعش به لبنان نزدیک شده است. و اگر برخی لبنانی ها علاقه دارند که جنایات داعش را کوچک جلوه دهند و حضور آن در برخی مناطق لبنان را بی خطر بدانند، این یک خطای بزرگ است و خود هزینه آن را خواهند پرداخت. شکی نیست حزب الله با قدرت تمام از خود و هم پیمانانش دفاع خواهد کرد و مناطقی مانند عرسال مجددا در اختیار تکفیری ها قرار می گیرد. واضح است که داعش حتی فکر نزدیک شدن به مرجعیون و مناطق شیعی را نیز نمی تواند بکند. اما به اشغال شمال لبنان می تواند بپردازد و این بخش را نیز به دولت داعشستان ضمیمه کند. در آن هنگام است که رییس جمهور باید وزرای دادگستری و کشور را برای مذاکره با آنها از طریق واسطه ها بفرستد.

۱۳۹۳/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...