نسخه چاپی

سكوت كشنده محیط‌زیست در برابر گرد و غبار!

شهرهای جنوب و جنوب غربی كشور سالیان سال است كه با پدیده هجوم گرد و غبار دست به گریبان هستند و به نوعی به این نوع آب و هوا عادت كرده‌اند اما به نظر می‌رسد مدتی است این ماجرا وارد فاز تازه‌ای شده است كه خطرات به مراتب بیشتری را برای ساكنان این منطقه به دنبال دارد.

به گزارش نما به نقل از وطن امروز، موضوع آغشته بودن گرد وغباری که سوغات کشورهای همسایه برای ایران است به اورانیوم موضوع تازه‌ای است که درباره گرد و غبارهای این نواحی مطرح می‌شود، ماجرایی که در صورت صحت دیگر به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت، چرا که تهدید جدی برای سلامت ساکنان منطقه به حساب می‌آید.

اما زمانی که این موضوع از سوی اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس مطرح و پیگیری می‌شود مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند! جالب اینجاست با وجود اینکه رئیس دانشگاه محیط‌زیست احتمال وجود اورانیوم در گرد و غبار وارد شده به کشور را تایید کرده است اما باز هم سازمان محیط‌زیست واکنشی نشان نداده و آنطور که باید وارد میدان نمی‌شود، سازمان حفاظت محیط‌زیست همانطور که ابتکار در تازه‌ترین اظهارنظر خود بیان کرده از تمام این ماجراها بی‌اطلاع است و می‌گوید تاکنون گزارشی به دست ما نرسیده است! این در حالی است که استفاده از سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده در زمان اشغال عراق، به باور برخی کارشناسان می‌تواند زمینه را برای مخاطرات ریزگردهای مهاجر از همسایه غربی دوچندان کند.

آغاز ماجرا از سال۹۱

در سال ۹۱ دو تن از نمایندگان مجلس در شهرهای جنوبی کشور خواستار توجه هر چه بیشتر به آلودگی ریزگردها به اورانیوم شدند. عیسی دارایی، نماینده مردم اندیمشک در این زمینه گفته است: «در زمین‌های عراق اورانیوم ضعیف شده وجود دارد و ورود آنها به کشور تبعات خطرناکی خواهد داشت اما متأسفانه سازمان محیط‌زیست تاکنون هیچ اقدامی برای مقابله با این مشکل انجام نداده است!»

همچنین سیدشکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس نیز تصریح کرده است: چند مورد زاد و ولد کودکان فلج بر اثر آلودگی‌های گرد و خاک و اورانیوم ضعیف شده موجود در عراق در استان خوزستان وجود داشته است اما از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی از سوی سازمان محیط‌زیست در این باره انجام نگرفته و این خواسته مردم جنوب کشور به نوعی مسکوت مانده است.

اما در بهمن ماه سال گذشته و در جریان همایش محیط‌زیست، بهداشت و ایمنی اصغر محمدی‌فاضل، رئیس دانشگاه محیط‌زیست دوباره موضوع آلودگی اورانیومی ریزگردها را به میان کشید و گفت: «ریزگردها از آفریقا می‌آیند و چون حاوی اورانیوم ضعیف شده هستند احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم در کشور وجود دارد.» به باور وی، این ریزگردها از مناطقی که در آن از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده وارد ایران می‌شود. در عراق هم که تایید شده از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم وجود دارد. جالب اینجاست که با وجود اینکه رئیس دانشگاه محیط‌زیست احتمال وجود اورانیوم در گرد و غبار وارد شده به کشور را تایید می‌کند بازهم سازمان محیط‌زیست واکنشی نشان نداده و آنطور که باید وارد میدان نمی‌شود.

بررسی ریزگردهای اورانیومی در طرح جامع هوای پاک

اما به دنبال مطرح شدن دوباره این بحث و مطالبه مردم و ساکنان جنوب کشور، نمایندگان از بررسی موضوع ریزگردهای اورانیومی در طرح جامع هوای پاک خبر می‌دهند. در بهمن ماه سال گذشته کمال‌الدین پیرمؤذن، عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نسبت به معضلات رفتاری ناشی از انتشار ریزگردها اخطار داد و افزود: مشخص است که در عراق از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده و این آلودگی‌ها با ریزگردها آغشته شده و وارد خاک ایران می‌شود.

نگرانی درباره ریزگردهای آغشته به اورانیوم

این در حالی است که ادامه سکوت معنادار سازمان حفاظت محیط‌زیست در برابر این موضوع صدای اعتراض ساکنان مناطق جنوبی کشور را بلند کرده و آنها خواستار واکنش جدی از سازمان محیط‌زیست به عنوان متولی اصلی این ماجرا هستند. روز گذشته سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس دوباره بحث ریزگردهای آلوده را به میان می‌کشد و با بیان این نکته که نگرانی درباره وجود ریزگردهای آغشته به اورانیوم در کشور، منطقی است خواستار رسیدگی جدی‌تر درباره این پدیده شده است. غلامحسن مؤید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه منشأ بخش عمده‌ای از ریزگردهای شهرهای جنوبی، کشور عراق است به فارس اظهار داشت: اینکه درباره ورود ریزگردهای آغشته به مواد رادیو اکتیو نگرانی وجود دارد منطقی بوده چرا که این امر یک موضوع جدی است که باید به آن پرداخته شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست: بی‌اطلاعم

البته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به این موضوع فقط ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. معصومه ابتکار درباره آغشته بودن ریزگردها در شهرهای جنوبی کشور به اورانیوم، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این امر، اظهار داشت: تاکنون در این باره گزارشی به سازمان محیط‌زیست کشور ارائه نشده است. این در حالی است که چشم همه به سازمان محیط‌زیست است تا به عنوان سازمانی که مسؤولیت مستقیم در رسیدگی به این موضوعات دارد خود را به آب و آتش بزند و برای سلامتی شهروندان نگران باشد اما با کمال تعجب فقط مانند اعتراضی که به آتش‌سوزی‌های وسیع جنگل‌های شمالی کشور داشت، به ابراز بی‌اطلاعی بسنده می‌کند، در حالی که این زمان بزنگاهی برای سازمان محیط‌زیست بود تا دلسوزی خود در سلامت مردم را ثابت کند.

ورود مجلس به ماجرا

در ادامه این ماجرا سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی خبر از ورود مجلس به موضوع ورود گردوغبار آلوده به کشور را داده است. به گفته حسینی، بدون شک این موضوع در جلسه‌‌های آتی فراکسیون محیط‌زیست خانه ملت مطرح می‌شود. وی ادامه داد: در حاشیه اجلاسی که فراکسیون محیط‌زیست خانه ملت با حضور ۱۳ کشور در تهران برگزار کرد، موضوع وجود ریزگردهای آغشته به اورانیوم مطرح شد. اما موضوع دیگری که حسینی به آن اشاره کرده ضرورت توجه سازمان محیط‌زیست به این ماجراست.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست خانه ملت با تأکید بر ضرورت توجه وزارت بهداشت و درمان به این مهم، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست وزارت بهداشت و درمان موظف است نسبت به رفع ابهامات در این باره اقدام کند و در مرحله بعد، مسؤولیت با سازمان محیط‌زیست کشور است که با پدیده ریزگردها مقابله کند. سازمان حفاظت محیط‌زیست همانطور که ابتکار در تازه‌ترین اظهارنظر خود بیان کرده از تمام این ماجراها بی‌اطلاع است و با بیان این نکته که گزارشی تاکنون به دست ما نرسیده است، سعی در توجیه عملکرد ضعیف خود دارد.

یعنی با وجود تایید این موضوع در مجلس و همایش‌های علمی و مطرح شدن احتمال بالای ورود گرد و غبار آلوده به اورانیوم به کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنان منفعل است و حتی برای تایید یا تکذیب این نوع آلودگی اقدام به نمونه‌گیری یا انجام مطالعات میدانی نکرده است. در حالی که با توجه به مسؤولیت این سازمان و حساسیت‌هایی که در گذشته درباره برخی موضوعات نشان داده است این انتظار وجود داشت که اگر برای سلامت جامعه نگاهی دغدغه‌مند دارد باز هم وارد میدان شود و دلسوزی خود را در عمل ثابت کند.

۱۳۹۳/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...