نسخه چاپی

وضعیت نگران كننده شیوع سرطان در ایران

ثبت سالانه 90 هزار مورد جدید از ابتلا به سرطان در كشور و مرگ و میر 55 هزار مبتلا به سرطان، حكایت از این واقعیت دارد كه شیوع سرطان در ایران نگران كننده است. اما معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معتقد است كه بكار بردن اصطلاح 'سونامی سرطان' برای نشان دادن عمق نگرانی از شیوع این بیماری در كشور، درست نیست.

به گزارش نما به نقل از مهر، متخصصان حوزه سلامت معتقدند که شیوع سرطان در ایران نگران کننده است و اگر وضع به همین شکل ادامه یابد، موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان نیز سرعت خواهد گرفت. این در حالی است که هنوز آمار دقیق و مستندی از موارد ابتلا به سرطان در کشور نداریم و آنچه اعلام می شود، آمارهای تخمینی است که با آمارهای واقعی، فاصله دارد. در همین حال، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معتقد است که افزایش بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر است و در 20 سال آینده باید منتظر افزایش 80 درصدی رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه باشیم.

وی با بیان اینکه ایران هم جزو همین کشورهاست، بر ضرورت برنامه ریزی لازم برای مقابله با این وضعیت تاکید کرد و گفت: متاسفانه سرطان در کشورهای در حال توسعه معمولا دیر تشخیص داده می شود برای همین میزان مرگ و میر بالاتر است.

معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که در سالهای اخیر اخبار و گزارشهای متعددی مبنی بر اینکه سونامی سرطان در کشور در حال رخ دادن است، افزود: بر اساس آمارهای معتبر، میزان بروز سرطان در ایران کمتر از کشورهای دیگر است بطوریکه آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که میزان بروز سرطان در کشور ما بطور متوسط 134.7 نفر در هر 100 هزار نفر گزارش شده است.

مجلس شورای اسلامی در سال 68، نظام سلامت را به ثبت آمار سرطانها در کشور موظف کرد و شاهد بودیم که در آن سال، آمار بیماران مبتلا به سرطان، حدود 11 هزار نفر اعلام شد ولی در سال 88 که آخرین آمار رسمی ثبت سرطان در کشور اعلام شد، تعداد بیماران مبتلا به سرطان به حدود 70 هزار نفر رسید. این در حالی است که آمار واقعی سرطان در سال 68 بین 45 تا 50 هزار مورد بود و در سال 75 هم کارشناسان معتقد بودند آمار واقعی ثبت سرطان بیش از 5 برابر آمارهای رسمی بود. همچنین در سال 79 نیز فقط 30 درصد آمارهای ثبت سرطان واقعی بود و به 70 درصد از سرطانهای ثبت نشده در این سال، اشاره ای نشده بود. در حال حاضر نیز گفته می شود سالانه حدود 90 هزار مورد جدید ابتلا سرطان جدید در کشور داریم و پیش بینی می شود که حدود 400 هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران زندگی می کنند.

دکتر ایرج حریرچی معاون مدیریت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت پیش بینی کرده است که موارد ابتلا به سرطان در ایران طی 15 تا 20 سال آینده دو برابر خواهد شد.

وی با اشاره به صرف هزینه 8000 میلیارد تومانی برای درمان سرطان در کشور، عنوان داشته که در زمینه برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان در کشور، به خوبی برنامه ریزی نمی کنیم و عملکرد مناسبی در این خصوص نداریم. ابتلا به سرطان قبل از 75 سالگی، 13 درصد و احتمال مرگ قبل از 75 سالگی، 8 درصد است و این آمارها نشان می دهد وضع خوبی در زمینه درمان و کنترل سرطان نداریم.

به گفته حریرچی، میزان مرگ و میر به میزان بروز سرطان در یک سال در ایران 0.73 درصد است، در حالی که متوسط جهانی این شاخص 0.58 درصد و در کشورهای توسعه یافته کمتر از 0.50 درصد است.

در همین حال دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، از آلودگی هوا به عنوان عامل زمینه‌ساز سرطان یاد کرد و اظهار داشت: سرطان یکی از عواملی است که سلامت مردم را به خطر انداخته و از نظر اقتصادی خانواده‌ها را متزلزل می‌کند.

وی معتقد است که سن، شایعترین علت ابتلا به سرطان است. چرا که با افزایش سن، تغییرات ژنتیکی را شاهد هستیم. از طرف دیگر جامعه ما در حال سالمند شدن است. بنابراین انتظار آن است که در سالهای آتی افزایش بروز موارد سرطان را شاهد باشیم.

سیاری،‌ مواد غذایی ناسالم را از دیگر عوامل زمینه‌ساز سرطان خواند و گفت: در صورت آلوده بودن مواد غذایی، خطر سرطان‌زا بودن آنها وجود دارد. ثابت شده که مواد غذایی حاوی نیترات، سرطان‌زا هستند. این در حالی است که بیشترین نیترات در صیفی‌جات و سبزیجات وجود دارد. همچنین فلزات سنگین مانند آرسنیک، آفلاتوکسین و... نیز در بروز سرطان نقش بسیار مهمی دارند.

معاون وزیر بهداشت، کشنده‌ترین سرطان در کشور را سرطان معده عنوان کرد و افزود: سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده و پروستات پنج سرطان شایع کشور هستند. البته با رعایت موارد ساده و جدی گرفتن علائم، می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری و یا در مراحل اولیه ابتلا، آن را شناسایی کرد.

۱۳۹۳/۶/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...