نسخه چاپی

عباس پاپی زاده در گفتگو با نما:برداشت از حساب صندوق توسعه ملی برای حل مشكل كم آبی

صرفه جویی 10 درصدی در حوزه كشاورزی معادل مصرف آب شرب/50 درصد روستاهای كشور آب شرب كافی ندارند

عکس خبري -صرفه جويي 10 درصدي در حوزه کشاورزي معادل مصرف آب شرب/50 درصد روستاهاي کشور آب شرب کافي ندارند

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس گفت:امروز 50 درصد روستاهای ما با بی آبی مواجه هستند دولت در این زمینه باید با مدیریت جهادی وارد صحنه شود.

به گزارش نما ، آب از دیرباز مهمترین عامل توسعه در جهان بوده است ، بخش کشاورزی با 92 درصد بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب در کشور به شمار می رود. بیش از 80 درصد اتلاف منابع آب به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری در این بخش به هدر می رود. تعدادی از کارشناسان معتقدند که مدیریت منابع آب کشور در شرایط فعلی مدیریت مناسبی نیست و موجب شده تا طی سالهای اخیر شاهد کاهش منابع آب های زیرزمینی و نیز کاهش سطح زیرکشت کشاورزی در برخی مناطق باشیم ، مديريت مصرف آب شرب در کشور همواره از دغدغه هاي جدي مديران صنعت آب به شمار مي رود و با وجود تلاش هاي زياد در دوره هاي مختلف دولت در سه دهه گذشته و اجراي برخي طرح هاي بازدارنده براي جلوگيري از اسراف و زياده روي در مصرف آب شرب، مصرف اين ماده حياتي همچنان بدون ضابطه و الگو ادامه دارد.
عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره میزان مصرف و اتلاف آب در بخش کشاورزی کشور و عدم استفاده از تکنولوژی های روز در این حوزه گفت: از مجموع 100 میلیون متر مکعبی که ما سالانه آب در دسترس مردم است حدود 90 درصد آن در حوزه کشاورزی مصرف می شود ، خوب قاعدتا با صرفه جویی 10 درصدی در حوزه کشاورزی معادل آب شرب و آب مصرفی در حوزه صنعت ما می توانیم صرفه جویی کنیم و این 10 درصد را می توانیم به حوزه آب شرب نیز انتقال دهیم و کمبودهای ناشی از آب شرب را برطرف کنیم ، در حال حاضر راندمانی که در حوزه کشاورزی در کشور وجود دارد راندمان آبیاری ایران حدود 35 درصد است اما همین راندمان در کشورهای توسعه یافته به 65 درصد نزدیک شده است، این نشان می دهد ما نتوانستیم در حوزه آبیاری بخش کشاورزی از تکنولوژی های روز استفاده کنیم.
وی افزود : از طرفی جای سیستم های آبیاری که امروز در دنیا مطرح است در کشور ما متاسفانه خالی است ، مسئولین باید این مسئله را در حوزه اجرا جدی بگیرند و برنامه اساسی برای رفع آن داشته باشند. ما باید از خواب غفلت در حوزه آب بیدار شویم.
نماینده مردم دزفول تأکید کرد: یکی از مشکلات امروز کشور تامین آب شرب در روستاها است حدود 220 نفر از نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند که از صندوق توسعه ملی و یا از هر محل اعتباری دیگری که برای دولت محترم امکان دارد آب شرب روستائیان عزیز را که متاسفانه در تامین نیاز اولیه خود مانده اند و از بی آبی رنج می برند را تامین کند ، رئیس مجلس نظر موافق رهبری معظم انقلاب را برای برداشت از حساب صندوق توسعه ملی در جهت تامین آب شرب مورد نیاز روستائیان جلب کرده است با این وجود امیدواریم دولت اقدام عملی سریعی در جهت برطرف کردن مشکلات آب شرب روستائیان کشور انجام دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره صحبتهای رئیس مجلس در خصوص اینکه در کشور حدود 6 هزار روستا با تانکر آبرسانی می شود نیز خاطر نشان کرد: امروز 50 درصد روستاهای ما با بی آبی مواجه هستند دولت در این زمینه باید با مدیریت جهادی وارد صحنه شود ، کل ادارات آب و روستای شوراهای اسلامی شهر و فرمانداری ها باید در این زمینه باید بسیج شوند ، تا زمانی که تامین آب روستادیان از طریق کندن چاه ،لای روبی چشمه ها میسر نیست از طریق تانکرها آب سالم را بدست روستائیان برسانند تا تامین آب از طریق سفره های زیر زمینی و منابع آبی در کشور رفع شود.
فرسودگي شبکه آبرساني در کشور باعث شده تا اتلاف آب در ايران 28 تا 30 درصد باشد درحالي که اين رقم در دنيا 9 تا 12 درصد است يعني مي‌توان گفت اتلاف آب در ايران تقريبا 3 برابر ميانگين جهاني است. همچنين آمار نشان مي دهد که مصرف آب در ايران از ميانگين مصرف جهاني بسيار بالاتر است و اين موضوع بيانگر لزوم طراحي سياست هاي نوين مصرف آب در کشور است. اما اين وضعيت چگونه به وجود آمده است؟ آيا سياست هاي اجرايي وزارت نيرو در به وجود آمدن اين شرايط موثر نبوده است؟ آيا مردم در مصرف آب اسراف مي کنند؟ آيا اهداف طرح هدفمندسازي يارانه ها که مي بايد به تعديل مصرف آب در کشور منجر شود محقق شده است؟ کارشناسان براي افزايش بهره وري از آب اعم از بخش خانگي، صنعت و کشاورزي چه راهکارهايي را پيشنهاد مي کنند؟

۱۳۹۳/۶/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...