نسخه چاپی

واكنش وزارت بهداشت به پیوند از جسد

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در واكنش به اخباری مبنی بر آغاز 'پیوند اعضا از جسد' در كشور، گفت: این اخبار را تایید نمی‌كنم.

به گزارش نما، دکتر کتایون نجفی‌زاده رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، گفت:‌ فعلا از فرد فوت شده، نسوج برداشته می‌شود و البته سال‌هاست که این اقدام در ایران انجام می‌شود. به عنوان مثال قرنیه، دریچه قلب، تاندون‌ها یا استخوان برای بیمارانی که صدمات جدی مانند شکستگی جدی استخوان، تومورهای استخوانی یا مشکل در دریچه قلب دارند، استفاده می‌شود. در مجموع برداشت نسوج از فرد فوت شده سال‌هاست در کشورهای مختلف و همچنین در ایران انجام می‌شود.

نجفی‌زاده در این باره افزود: البته روشی که در دنیا جهت استفاده از اعضای فرد فوت شده وجود دارد آن است که پس از صحبت با خانواده وی و کسب رضایت، بدون اینکه جریان خون در رگ‌های فرد متوفی متوقف شود، بلافاصله محلول‌های نگهدارنده بافت را در رگ‌هایش به جریان می‌اندازند. این روش در کشورهای دیگر انجام می‌شود و در ایران هنوز انجام نشده است. این موضوع در ایران فعلا به عنوان یک پروژه کارهایش انجام شده، اما هنوز قابل انجام نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است پیوند عضو از جسد روزی در ایران نیز عملیاتی شود، گفت: بله ممکن است و قطعا روزی در ایران هم انجام خواهد شد. این روش، روشی است که مقدرای کیفیت اعضا را کاهش می‌دهد. البته علت آنکه کشورهای دیگر از این روش استفاده می‌کنند آن است که تعداد مرگ مغزی‌های آنها کم است و این درحالیست که ما هنوز از پتانسیل مرگ مغزی‌مان استفاده کافی نکرده‌ایم؛ به طوری که از بین 3 تا 4 هزار مرگ مغزی تنها 665 مورد جهت پیوند استفاده می‌شود و بی‌تردید فرهنگ اهدای عضو نیازمند فرهنگسازی بیشتری است. بنابراین فعلا ضرورتی ندارد جهت پیوند عضو از جسد استفاده کنیم.

به گفته رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، سالانه 25 درصد از بیماران نیازمند پیوند عضو در لیست انتظار فوت می‌کنند که در این میان آمار بیماران نیازمند قلب و ریه بیشتر از سایرین است.

۱۳۹۳/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...