نسخه چاپی

تنها جزیره خزر در آتش سوخت/باد مانعی برای مهار آتش است

عکس خبري -تنها جزيره خزر در آتش سوخت/باد مانعي براي مهار آتش است

فرماندار شهرستان بندر تركمن گفت: وزش باد در كنار كمبود امكانات، مهار آتش را در جزیره آشوراده سخت كرده است.

به گزارش نما، 'مرجان نازقلچی'در گفت و گو با ایرنا گفت: این حادثه از نیمه شب گذشته آغاز شده و وزش باد سبب گسترش آتش به سمت منازل مسکونی، اردوگاه دانش آموزی و خانه های چوبی در جزیره شده است.

رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان بندر ترکمن گفت: به علت جزیره ای بودن محل آتش سوزی، امکان انتقال و استفاده از ماشین های آتش نشانی وجود ندارد و برای جا به جایی وسایل مورد نیاز مهار آتش باید از بالگرد استفاده شود.

نازقلچی، یکی از مشکلات اصلی در مدیریت حوادث پیش آمده در جزیره آشوراده را فقدان مدیریت سرزمینی عنوان کرد و افزود: این جزیره در حوزه استحفاظی و جغرافیایی بندر ترکمن در استان گلستان قرار دارد اما مدیریت آن به عهده اداره محیط زیست شهرستان بهشهر از توابع مازندران است.

وی بیان کرد: وزش باد حلقه آتش را در جزیره آشوراده تنگ کرده است به طوری که دهها هکتار از مراتع منطقه در حال سوختن است.

فرماندار شهرستان بندر ترکمن افزود: با کمک ستاد مرکزی مدیریت بحران استانداری گلستان، تجهیزات جدیدی برای مهار آتش به محل منتقل شده و یا در حال انتقال است.

نازقلیچی گفت: در شرایط کنونی نمی توان دلیل خاصی را برای وقوع آتش سوزی عنوان کرد اما به طور قطع اگر مدیریت جزیره به دستگاه های ذیربط در استان گلستان که بر محل اشراف دارند، واگذار شده بود، نیروهای محلی و محیط زیست زودتر آگاهی می یافتند.

خبرنگار ایرنا از منابع محلی کسب اطلاع کرد که گونه هایی از پرندگان و حیوانات ساکن در آشوراده بر اثر وقوع آتش سوزی از بین رفته و سوخته اند.

آتش سوزی گسترده در آشوراده از فاصله چند کیلومتری این جزیره دیده می شود و دود غلیظی آسمان منطقه را فرا گرفته است.

گفته می شود حدود 100 هکتار از جزیره آشوراده در آتش می سوزد.

آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله و در حاشیه ساحل بندر ترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به 'چپق اوغلی' و از غرب به کانال طبیعی خزینی و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.

در برخی منابع تاریخی از این منطقه به عنوان مجمع الجزایر آشوراده متشکل از سه جزیره یاد شده است؛ گفته می شود با بالا آمدن سطح آب دریای خزر دو جزیره کوچک انتهای آشوراده در آب فرو رفتند و اینک تنها یک جزیره از آن باقی مانده است.

جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال ها قبل با امکاناتی چون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.

پوشش گیاهی جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درخت انارترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره و ماهی در سواحل آن زندگی می کنند.

بیشترین کاربری آشوراده گردشگری است و روزانه گردشگران زیادی به وسیله قایق از آن دیدن می کنند.

۱۳۹۳/۶/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...