نسخه چاپی

بیشتر داروهای كشور تولید ایران هستند

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، نخستین نمایشگاه بین‌المللی دارویی ایران که با حضور صد‌ها شرکت دارویی ایرانی و خارجی از کشورهای اروپایی، آسیایی و شبه قاره هند با عنوان «ایران فارما» برگزار شده، امروز به کار خود پایان می‌دهد.

نمایه‌ای از پیشرفتهای دارویی ایران

رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران در خصوص برگزاری چنین نمایشگاهی می‌گوید: در این نمایشگاه بین‌المللی، توانمندی‌ها و پیشرفتهای متعدد صنایع داروسازی ایران، مانند داروهای تولید شده با فناوری «نانو تکنولوژی» و «بیو تکنولوژی» از جمله داروهای ضد سرطان و «ام. اس» معرفی می‌شوند.

دکتر محمود نجفی می‌افزاید: در نمایشگاه «ایران فارما» افزون بر داروهای انسانی، مواد اولیه، مؤثره و ملزومات ساخت دارو، ماشین آلات، داروهای گیاهی، مواد ضدعفونی کننده و طیف وسیعی از خدمات مرتبط با دارو، توسط شرکتهای سازنده و خدماتی داخلی و خارجی، در برابر دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. وی یادآور می‌شود: در این نمایشگاه شرکتهایی از کشورهای آلمان، انگلستان، هند، امارات متحده و چند کشور دیگر که در زمینه ساخت دارو پیشرو هستند، شرکت کرده‌اند.



آرامش نسبی در حوزه دارو

دبیر انجمن داروسازان ایران نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه گفت: خوشبختانه ۹۶ درصد از داروهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید می‌کنیم و در یکسال گذشته شاهد آرامش نسبی در حوزه دارو بوده‌ایم.

دکتر سید مهدی سجادی افزود: رویکرد جدید سازمان غذا و دارو در جهت افزایش توان و ظرفیت صادراتی دارو، موجب انگیزه و ارتقای جایگاه داروسازی کشور شده است. با همین رویکرد برای نخستین بار شاهد ایجاد نمایشگاه تخصصی دارو با عنوان «ایران فارما» و با حضور شرکتهای داخلی و خارجی هستیم.

وی تأکید کرد: متاسفانه آگاهی و شناخت مردم از فرایند‌های صنایع دارویی کافی نیست، در حالی که دانش فنی و فناوری دارویی کشورمان در جایگاه بالایی است و برگزاری این نمایشگاه برای نخستین بار نشان‌دهنده توان و ظرفیت بالای داروسازی در سطح عمومی کشور است.



محلی برای دیده‌شدن شرکتهای دارویی داخلی

یکی از مزیتهای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای شرکتهای دارویی این است که در این گونه نمایشگاه‌ها، شرکتهای تولید کننده دارو می‌توانند با همتایان خارجی خود بخصوص کشورهایی که در امر تولید دارو و صنایع وابسته به آن پیشرو هستند تعامل و مبادله اطلاعات داشته باشند.

در این نمایشگاه شمار زیادی از شرکتهای دارویی ایرانی شرکت دارند که برخی از آنها شرکتهای گمنامی هستند که این نمایشگاه محلی خوبی برای معرفی آنها به نظام سلامت کشور است. اما شرکتهای بسیار بزرگ و فعال در عرصه داروسازی داخلی کشور نیز «ایران فارما» را محل مناسبی برای ارتباط گستره‌تر با فعالان دارویی کشورهای پیشرفته در عرصه دارو می‌دانند.



بزرگترین شرکت داروسازی خاورمیانه

شرکت داروسازی «ثامن» به عنوان یک شرکت پیشرو در عرصه تحقیق، توسعه و طراحی برای تولید انواع محلولهای تزریقی و شست وشو، انواع محلولهای دیالیز صفاقی، همودیالیز و انواع محصولات بیوتکنولوژی لیوفلیزه و غیر لیوفلیزه، در حجم‌های یک تا پنج هزار لیتری و همچنین تامین تجهیزات پزشکی و رعایت خواسته‌ها و الزامات قانونی و مرتبط، در جهت تأمین نیازهای یک جامعه سالم، تلاش کرده با ارايه خدمات و مراقبتهای ویژه از بیماران کلیوی، امید به زندگی را برای آنان به ارمغان آورد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این شرکت به خبرنگار ما می‌گوید: تا سه سال پیش، دوسالانه نمایشگاه دارویی «ایران هلث» برگزار می‌شد و ما هر بار در این نمایشگاه شرکت می‌کردیم، اما این نمایشگاه به نام «ایران فارما» برای نخستین بار است که با این گستردگی برگزار می‌شود و برگزارکننده آن هم سندیکای صاحبان دارو‌های انسانی است.

محمد سمرقندی می‌افزاید: شرکت داروسازی «ثامن» بزرگترین شرکت داروسازی خاورمیانه است. این شرکت، خط تولید جدیدی در حال احداث دارد و قرار است داروهای بسیار مهمی را که تاکنون در خارج از کشور تولید می‌شده در داخل تولید کند و این دارو‌ها هم اکنون در مرحله تحقیق است و تا زمانی که به مرحله بهره‌برداری برسد نمی‌توانیم درباره آن صحبتی به میان آوریم.



تلاش داروسازی ثامن برای رفع نیازهای دارویی کشور

سمرقندی خاطرنشان می‌کند: شرکت داروسازی ثامن برای نخستین بار در کشور در سال ۷۹ خط بیوتکنولوژی را راه اندازی کرد. این واحد تولیدی شرکت داروسازی ثامن با هدف تولید فرآورده‌های دارویی با منشأ سلول زنده برای رفع بسیاری از نیازهای مختلف بیماران نیازمند به این دارو‌ها ایجاد شده است. وی در ادامه می‌گوید: این شرکت ارايه دهنده نخستین گروه از دسته داروهای آنکولوژی (ضد سرطانی) است.

سمرقندی همچنین درباره تولید محصولات دیالیز صفاقی در این شرکت می‌گوید: داروسازی ثامن با ارايه و تولید این محصول در تبیین و ترویج روش دیالیز صفاقی، تلاش می‌کند تا در آینده شمار بیشتری از بیماران دیالیزی از این روش درمان استفاده کنند. این روش دیالیز به گونه‌ای است که بیمار می‌تواند در محل کار و یا محل زندگی خود و در عین زندگی عادی، اقدام به دیالیز کند.



رقابت سازنده شرکتهای دارویی

امینی مسؤول دفتر مدیر عامل شرکت دارویی «سها» وابسته به هلال احمر نیز به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود، شرکتهای تولید کننده محصولات دارویی از نزدیک با یکدیگر تعامل می‌کنند و از جدید‌ترین دستاورد‌های تولید دارو با خبر می‌شوند. وی می‌گوید: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فاصله‌ها را کم می‌کند، ضمن اینکه سبب می‌شود شرکتهای تولید کننده دارو در یک رقابت سالم قرار گیرند و هر روز کار خود را توسعه دهند.

دکتر طیبی- مدیر عامل شرکت تحقیقاتی بیو فارماسی پارس- نیز به خبرنگار ما می‌گوید: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در راستای ارتقای کیفیت صنایع دارویی کشور بسیار مؤثر است، اما باید شرکتهای تولیدی با تولید داروهای باکیفیت و با کمک رسانه‌ها به مردم آموزش دهند که همیشه شرکتهای تولیدی دارویی خارج از کشور بهتر از تولیدکنندگان داخلی نیستند.

۱۳۹۳/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...