افزایش صادرات آلمان به ایران در سال گذشته

دفتر آمار فدرال آلمان اعلام كرد كه سال گذشته میزان صادرات این كشور به ایران در پی كاهش تحریم‌ها ۳۰ درصد بیشتر شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، صادرات آلمان به ایران سال گذشته30 درصد افزایش داشته است. این اطلاعات را امروز دفتر آمار فدرال منتشر کرده و در آن آمده که به دنبال کاهش تحریم‌های غرب علیه ایران صادرات آلمان به این بیشتر شده و به 2.4 میلیارد یورو رسیده است.

آلمان به صورت سنتی بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپاست و افزایش صادرات این کشور در سال گذشته بزرگترین جهش در طول یک دهه گذشته محسوب می‌شود که شامل فروش ماشین‌آلات، محصولات کشاورزی و دارویی می‌شود. در این گزارش به اینکه چه شرکت‌هایی از این تجارت سود برده‌اند، اشاره‌ای نشده است.
خبرگزاری «رویترز» در ادامه گزارش خود نوشت که از جمله شرکت‌هایی که فعالیت‌‌های خود را در ایران کم کرده‌اند می‌توان به زیمنس اشاره کرد.

«فولکر ترایر» از اعضای اتاق‌ بازرگانی آلمان در این مورد گفت: «در آغاز سال 2014، برخی از تحریم‌ها کاهش یافتند. در این راستا حمل‌ونقل از مسیر دریایی برای انتقال تجهیزات خودرو و هواپیما بیشتر شد و اگر ایران با غرب در زمینه برنامه هسته‌ای به توافق برسد، قابلیت شرکت‌های آلمانی زیاد است.»

وی افزود: « در 5 سال آینده می‌توان صادرات را به 2 برابر افزایش داد. حجم صادرات آلمان به ایران در سال 2005 ، معادل 5 میلیارد یورو بود و ما می‌خواهیم که رقم فعلی را در مدت زمان کوتاهی تا این حد افزایش دهیم.»

مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 مذاکرات برای حل مسئله هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و در پی توافق ژنو بخشی از تحریم‌های غرب علیه ایران تسهیل شد.

۱۳۹۳/۱۲/۵

اخبار مرتبط