وضعیت تیم های لیگ برتری در استانه نقل و انتقالات

عکس خبري -وضعيت تيم هاي ليگ برتري در استانه نقل و انتقالات

در آستانه آغاز فصل نقل و انتقالات لیگ پانزدهم فقط ۴ باشگاه شرایط ایده آل دارند و دو تیم پرهوادار ایران همچنان بلاتكلیف و بی‌برنامه هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، امروز( دوشنبه) با برگزاری فینال جام حذفی، فصل 93-94 فوتبال به پایان می‌رسد و نقل و انتقالات برای لیگ پانزدهم از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد و شاهد هیاهوی برخی باشگاه‌ها و بازیکنان خواهیم بود تا در این بازار بتوانند خرید بهتری داشته باشند یا قرارداد بهتری امضا کنند.

بیشترین هیاهو معمولا در نقل و انتقالات مربوط به تیم‌های استقلال و پرسپولیس است و رسانه‌ها اخبار جابه‌جایی بازیکنان این دو تیم را به دقت و وسواس دنبال می‌کنند ولی تجربه ثابت کرده که حداقل در یکی دو فصل اخیر دو باشگاه سرخابی و پرطرفدار خیلی نمی‌توانند در فصل نقل و انتقالات موفق عمل کنند دلیلش هم واضح است و آنها معمولا در فصل نقل و انتقالات بلاتکلیف‌ترین دوران خود را می‌گذرانند.

برخی از مربیان معتقدند برای موفقیت در لیگ آینده باید در نقل و انتقالات موفق عمل کنند و بازیکنان تاثیرگذار و کارآمد را جذب کنند و برخی هم به دنبال بمب خبری و جذب ستاره‌ها هستند ولی با شرایطی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارند بعید است که سرخابی‌ها حرف زیادی در بازار نقل و انتقالات داشته باشند و بتوانند بمبی را منفجر کنند.

با بررسی وضعیت باشگاه‌ها مشخص می‌شود که 4 باشگاه سپاهان، نفت، تراکتورسازی و ذوب آهن می‌توانند مدعیان اصلی لیگ پانزدهم باشند و سرخابی‌ها بعید است که در لیگ بعدی هم حرفی برای گفتن داشته باشند.

در آستانه آغاز فصل نقل و انتقالات، وضعیت باشگاه‌ها را از نظر مدیریتی و فنی را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

1- سپاهان؛ مدافع قهرمانی

باشگاهی که شعارش این است که « ما سپاهانیم حالا حالا قهرمانیم» بدون اغراق فصل آینده هم یکی از مدعیان قهرمانی خواهد بود. اگر باشگاهی مثل سپاهان که شرایط مالی‌اش مناسب است، تکلیف هیات مدیره و مدیرعاملش مشخص و وضعیت کادرفنی‌اش هم معلوم است چرا نباید جز مدعیان قهرمانی فصل آینده باشد. زردپوشان اصفهانی فصل گذشته هم در دقایق پایانی قهرمان شدند. این باشگاه می‌تواند فصل آینده هم شرایط آرمانی داشته باشد. حسین فرکی هم قطعا تغییراتی در تیم ایجاد خواهد کرد اما این تیم شاید کمترین خروجی را داشته باشد و چند ستاره مثل امید ابراهیمی را هم جذب کند.

2- تراکتورسازی؛ بمب‌های خبری در تبریز

تراکتورسازی هم در لیگ چهاردهم یکی از مدعیان قهرمانی بود و آنها در 25 دقیقه پایانی قهرمانی را در تبریز از دست دادند. این اتفاق حاشیه‌های زیادی برای این باشگاه و حتی فوتبال ایران داشت. با این حال سرخپوشان تبریزی فصل آینده هم می‌توانند یکی از مدعیان قهرمانی باشند. عباسی مدیرعامل باشگاه روز گذشته در یک مصاحبه طولانی و آتشین انتقادهای زیادی را مطرح کرد به این ترتیب به نظر می‌رسد او فصل آینده بازهم مدیر باشگاه باشد و اولیویرا را به عنوان سرمربی تیم حفظ کند. این باشگاه هم شرایطش مساعد به نظر می‌رسد. هواداران تراکتورسازی از نایب قهرمانی خیلی ناراحتند و می‌خواهند در لیگ پانزدهم قهرمان شوند. با این حال شاید خروجی تراکتورسازی هم کم نباشد و مثلا بعید است که آندرانیک تیموریان در این تیم بماند ولی قطعا تراکتورساز بمب‌های خبری زیادی را منفجر خواهد کرد و ستاره‌های سرباز به این تیم خواهند رفت.

3- نفت تهران؛ جدایی منصوریان ؟

نفت هم یکی از باثبات‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین تیم‌هاست. تیمی که به جمع 8 تیم برتر آسیا صعود کرده قطعا فصل آینده هم یکی از مدعیان قهرمانی لیگ خواهد بود و به همین دلیل در فصل نقل و انتقالات بعید است خروجی زیادی داشته باشد و بیشتر به دنبال جذب بازیکنان مورد نظرش خواهد بود تا تیم کامل‌تری شود. تنها اتفاق این باشگاه می‌تواند جدایی علیرضا منصوریان باشد. منصوریان اگر از تیم نفت دل بکند فقط یک دلیل دارد و آن هم حضور در استقلال است وگرنه بعید است او به تیم دیگری برد. با این حال نفت در سه سال اخیر نشان داده که شرایط مناسبی دارد و هر مربی که به این باشگاه رفته خوب نتیجه گرفته است از منصور ابراهیم‌زاده و فرکی تا یحیی‌ گل‌محمدی و منصوریان.

4-ذوب آهن اصفهان؛ مدعی قهرمانی با ستاره‌های جوان

باشگاه ذوب آهن اصفهان هم فصل نقل و انتقالات را بدون حاشیه پشت سرخواهد گذاشت و مدیرعامل و سرمربی این باشگاه مشخص هستند و سعید آذری و یحیی گل‌محمدی می‌خواهند فصل آینده در آسیا هم حضوری موفق داشته باشند بنابراین ذوب آهن می‌تواند. تیمی در قواره قهرمانی باشد هرچند این تیم هم اکنون هم تیمی کامل به نظر می‌رسد که نیازی به بازیکن ندارد اما اگر بخواهد در فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا حضوری مقتدرانه داشته باشد باید چند بازیکن تاثیرگذار جذب کند و سعید آذری مدیرعامل باشگاه نشان داده که این کار را خوب بلد است او در نیم فصل دوم کاوه رضایی را از سایپا گرفت که بدون اغراق یکی از بهترین خرید‌های نیم فصل لیگ چهاردهم بود اما گل‌محمدی بعید است به دنبال ستاره‌های حاشیه‌دار برود او بیشتر دنبال بازیکنان تاثیرگذار است.

5-فولاد خوزستان؛ سونامی مدیریتی

فولاد خوزستان سرمربی‌اش مشخص است اما وضعیت مدیریتی این باشگاه نامشخص است. هیات مدیره و مدیران باشگاه استعفا کرده‌اند. با این شرایط مشخص نیست که این باشگاه فصل آینده وضعیتش چگونه خواهد بود؟ آیا دراگان اسکوچیچ سرمربی این تیم می‌ماند یا نه، این تیم فصل گذشته نیز دچار سونامی بازیکنان سرباز شد اما چون مدیرانش حضور داشتند و سرمربی مثل اسکوچیچ داشت توانست در جمع 5 تیم برتر لیگ قرار بگیرد هرچند نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند ولی فصل آینده وضعیتش نامعلوم خواهد بود.

6-استقلال؛ در انتظار انتخاب سرمربی

باشگاه استقلال قرار بود در لیگ پانزدهم خصوصی شود و دولت آن را به بخش خصوصی بدهد اما این باشگاه هنوز وضعیت نامشخصی دارد و در سریال مزایده‌های این باشگاه دو ماه تنفس اعلام شده هرچند این باشگاه در 4 مزایده قبلی هم فقط یک خریدار واقعی داشت که آن هم اهلیتش تایید نشد!

با این حال هیات مدیره باشگاه چند گزینه داخلی و خارجی برای سرمربیگری معرفی کرده‌اند و شایعه جدایی بهرام افشارزاده هم منتشر شده ولی هنوز هیچ چیز مشخص نیست. از سویی دیگر باشگاه حتی اگر با یک سرمربی جدیدی هم به توافق برسد مشخص نیست که بتواند فهرست بازیکنان مورد نظر سرمربی را جذب کند و اگر وضعیت همین گونه باشد شاید چند ملی‌پوش از استقلال جدا شوند مگر اینکه واقعا مدیران باشگاه بتوانند هزینه نقل و انتقالات را تامین کنند و مانع جدایی ستاره‌ها شوند. در حال حاضر جدایی قلعه‌نویی قطعی به نظر می‌رسد و باید دید دونادونی ایتالیایی روی نیمکت آبی‌پوشان می نشیند یا فیروز کریمی، پرویز مظلومی، نامجو مطلق یا دراگان اسکوچیچ!؟ مهم‌ترین خبر نقل و انتقال فصل استقلال انتخاب سرمربی خواهد بود.

7-سایپا؛ تغییر سیاست برای قهرمانی؟!

باشگاه سایپا به گفته مدیرعاملش قرار است در لیگ پانزدهم به عنوان یک مدعی وارد رقابت‌ها شود اما این باشگاه بعد از پایان لیگ، حواشی جالبی داشت و مدیرعامل باشگاه ابتدا از مذاکره با دو مربی مطرح خبر داد و سپس آن را تکذیب کرد! هنوز هم به طور رسمی ماندن و رفتن جلالی مشخص نیست. ولی اگر واقعا یک مربی دیگر به جز جلالی هدایت آن را برعهده بگیرد معنایش آن است که سیاست‌های باشگاه در فصل آینده تغییر کرده و آنها به دنبال جذب بازیکنان نامدار و مطرح هستند تا قهرمان شوند و دیگر به دنبال بازیکن سازی نخواهند بود.



8- پرسپولیس؛ بلاتکلیف مطلق!

پرسپولیس هم مثل رقیبش بلاتکلیف است و شرایط سرخپوشان حتی از استقلال بدتر به نظر می‌رسد. محمدحسین نژاد فلاح قائم مقام باشگاه ظاهرا باید از سمتش کنار برود. برانکو هم اگرچه برای فصل آینده قرارداد دارد اما با وضعیتی که باشگاه دارد از آینده‌اش مطمئن نیست که گفته اگر بخواهند تیم را برای قهرمانی می‌بندم!

به این ترتیب پرسپولیس هم در وضعیت قرمز به سر می‌برد و فصل مهم نقل و انتقالات را شاید خیلی راحت از دست بدهد و همچنان درگیر و دار مشکلات مدیریتی باشد. به این ترتیب بعید است که پرسپولیس بتواند در فصل آینده هم چهره یک مدعی را داشته باشد مگر اینکه واقعا تغییراتی شگرف و معجزه آسایی در این باشگاه رخ بدهد وگرنه این باشگاه در فصل نقل و انتقالات با شرایطی که اکنون دارد بعید است بتواند حتی ترقه هم بترکاند چه برسد به جذب ستاره‌ و انفجار بمب خبری حتی برخی از بازیکنان مثل مهدی طارمی و محمد نوری هم خواهان جدایی از این باشگاه‌ هستند و پیشنهادهایی از تیم‌های عربی دارند.

9-صبای قم؛ بدون مالک

باشگاه صبا هنوز وضعیتش مشخص نیست. رئیس هیات مدیره باشگاه اعلام کرده تا پایان خرداد این باشگاه در مزایده واگذار خواهد شد! به این ترتیب یکی از باشگاه‌های که فصل آینده برای حضور در میانه میدان تلاش خواهد کرد همین تیم خواهد بود مگر اینکه مدیرانی به باشگاه بیایند و بخواهند که این تیم را متحول کنند هرچند صبا سال‌هاست که دیگر تیمی در قواره یک قهرمان نیست. این تیم در حال حاضر نه مالک دارد نه وضعیت کادرفنی‌اش مشخص است.

10-پدیده؛ در هاله‌ ابهام

این تیم در ابتدای فصل گذشته قرار بود یکی از مدعیان قهرمانی باشد اما در روزهای آخر برای بقا جنگید و در لیگ برتر ماندگار شد. وضعیت این باشگاه نیز برای فصل آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مشکلات فصل گذشته هنوز حل نشده و همچنان باقی است با این وضعیت بعید است این تیم هم حرف زیادی در بازار نقل و انتقالات داشته باشد و شاید پدیده باید منتظر بماند تا بازیکنان مازاد دیگر تیم‌ها را جذب کند.

11- گسترش فولاد تبریز؛ خرید قلعه‌نویی؟

گسترش با توجه به اینکه یک باشگاه خصوصی و با امکانات است فصل آینده می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد بخصوص اینکه شایعه سرمربیگری امیرقلعه‌نویی در این تیم هم منتشر شده این باشگاه هم می‌تواند بازیکنان مورد نظر سرمربی آینده‌آش را جذب کند و مشکلی وجود ندارد و خیالش حداقل در نقل و انتقالات راحت خواهد بود و بزرگترین انتقالش شاید جذب قلعه‌نویی باشد.

12- راه آهن؛ بازگشت دایی و دوستان؟

باشگاه راه آهن هم یکی دیگر از باشگاه‌های بلاتکلیف لیگ است باشگاهی که مالکیتش مشخص نیست و به همین دلیل بعید است که این باشگاه بتواند در نقل و انتقالات بتواند بمب خبری منفجر کندمگر اینکه علی دایی و دوستانش واقعا این باشگاه را بخرند در آنصورت وضعیت راه آهن 180 درجه با شرایط کنونی‌اش متفاوت خواهد بود وگرنه اکنون حتی مزایده این باشگاه هم لغو شده است.

13- ملوان؛ خرید پورغلامی و بازیکنان جوان؟

باشگاه خصوصی که سرمربی اش مشخص نیست ولی گفته می‌شود فرهاد پورغلامی هدایت این تیم را برای فصل اینده برعهده خواهد گرفت. شاید برخی از نام‌های مطرح مثل فرزاد حاتمی از ملوان جدا شوند و این تیم بازیکنان جوان و جدیدی را در نقل و انتقالات جذب کند بازیکنانی آینده‌دار که شاید بتوانند هم به ملوان کمک کنند و هم نسل جدیدی از فوتبالیست‌های بندرانزلی را دوباره ببینیم. در هر صورت بعید است که این باشگاه بتواند بازیکنان نامدار و مطرحی را جذب کند.

14- فولاد نوین اهواز؛ تغییر نام و امتیاز؟

تیمی که این فصل به لیگ برتر صعود کرده اما بعید است که فصل آینده هم با همین نام در مسابقات شرکت کند و شاید امتیاز تیم واگذار شود به همین دلیل نمی‌توان زیاد در مورد آینده این باشگاه صحبت کرد و پیش بینی درستی انجام داد.

15- سیاه جامگان؛ تیمی با جوانان آینده‌دار

فوتبال خراسان بعد از مدت‌ها دو سهمیه در لیگ برتر دارد و سیاه جامگان برعکس پدیده وضعیتش مشخص است و رضا مهاجری سرمربی آن خواهد بود و این مربی قطعا بازیکنانی را به تیمش می آورد که بتواند در لیگ برتر از اعتبار خودش و تیم دفاع کنند. با این حال بعید است که این باشگاه بخواهد به دنبال ستاره‌های گران قیمت لیگ باشد.

16- استقلال خوزستان؛ بقا در پلی آف

این باشگاه در پلی آف در لیگ برتر ماند با این حال بعید است که عبدالله ویسی در این تیم ماندگار شود و شاید تغییرات گسترده‌ای در کادرفنی و بازیکنان این تیم برای لیگ پانزدهم شاهد باشیم.شاید هم این طور نباشد و ویسی ماندگار شود.

۱۳۹۴/۳/۱۱

اخبار مرتبط