كی‌روش، قلعه‌نویی و رحمتی در جمع بدهكاران

در سال‌های گذشته فوتبال ما علاوه با واژه‌ای به نام بدهی مالیاتی و ممنوع‌الخروجی نیز عجین بوده است.

به گزارش نما به نقل از "ورزش سه"، در حالی که تیم ملی فوتبال ایران چندی دیگر باید برای دیدارهای مقدماتی جام جهانی روسیه مهیا شود گفته می‌شود برخی از بازیکنان این تیم با بدهی مالیاتی و ممنوع‌الخروجی مواجه هستند. در گزارشی که در روزنامه ایران ورزشی منتشر شده است به 61 چهره فوتبالی که بدهی مالیاتی دارند اشاره شده است.

بچه معروف‌ها در چهارراه جهان کودک

چهارراه جهان کودک، ساختمان اداره کل مالیات استان تهران، طبقه سوم، امور مالیاتی ورزشکاران. اینجا جایی است که هر چند روز یک بار پای یک مربی و بازیکن مشهور یا حتی غیرمشهور به آنجا باز می‌شود. پرونده مالیاتی تمام بازیکنان و مربیان در این اداره جریان دارد و البته ‌آنهایی که مالیات‌شان را پرداخت نکرده‌اند لیست شده‌اند تا برای پرداخت مالیات به آنها هشدار داده شود. بازیکنان و مربیان از زمانی که پول دریافت می‌کنند یک سال فرصت دارند تا مالیات‌شان را پرداخت کنند اما اگر این اتفاق نیفتد هر ماه که بگذرد جریمه‌ای روی مبلغ اصلی مالیات‌شان می‌آید. در واقع در حال حاضر هیچ بازیکن و مربی درگیر مبلغ مالیات سال 93‌اش نیست چرا که این رقم به ایشان اعلام نشده. هر چه هست مربوط به سال‌های گذشته است که جریمه روی جریمه آمده و رقم مالیات را سنگین کرده است.

مالیات چند درصد؟

سوال بزرگ برای علاقه‌مندان فوتبال این است که بازیکنان و مربیان چقدر مالیات می‌دهند. مبلغ مالیات بسته به رقم قرارداد متفاوت است. در قراردادهای زیر 100 میلیون مالیات به 10 درصد مبلغ قرارداد می‌رسد اما این درصد با توجه به رقم قرارداد سیر صعودی دارد تا جایی که برای قرارداد یک میلیاردی، بازیکن باید 218 میلیون تومان (کمی بیش از 20 درصد) مالیات بدهد.

بی‌خبری از اظهارنامه مالیاتی

بیشتر بازیکنان و مربیان فوتبال ایران از چیزی به نام اظهارنامه مالیاتی بی‌خبرند. بازیکنان می‌توانند با مراجعه به سایت اداره مالیات و پر کردن فرم مربوط به اظهارنامه از اداره مالیات چیزی حدود 15 تا 20 درصد تخفیف بگیرند اما غیر از علی دایی و چند مربی و بازیکن دیگر که حواس‌شان به کارشان هست بسیاری از بازیکنان از چنین امکانی بی‌خبرند. موعد پر کردن اظهارنامه هم در همین ماه خرداد است و اهالی فوتبال یک ماه (از اول تا آخر خرداد) فرصت دارند از این طریق مالیات‌شان را کم کنند.

باشگاه را نمی‌شناسند

اداره مالیات باشگاه را نمی‌شناسد و همین مساله معضل بزرگی را برای بازیکنان به وجود آورده است. هر چند باشگاه‌ها در زمان عقد قرارداد با بازیکنان متعهد می‌شوند که مالیات قرارداد بازیکنان را برعهده بگیرند اما با وجود کسر مبلغ مالیات از پرداختی به بازیکنان‌شان، پول مالیات را به اداره دارایی نمی‌دهند. در این شرایط بازیکن به یکباره با انبوهی از مالیات پرداخت نشده مواجه می‌شود و مجبور است خودش اقدام کند تا ممنوع‌الخروج نشود و مشکلات بعدی برایش پیش نیاید. البته در خصوص برخی بازیکنان و مربیان، فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها تعهد می‌دهند که مالیات فلان بازیکن یا بهمان مربی را پرداخت کنند اما در خصوص باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس یا باشگاه بی‌در و پیکری مثل راه‌آهن (که حدود 4 میلیارد تومان تعهد مالیاتی دارد) که کلی تعهد قبلی پرداخت نکرده دارد این مساله مصداق نمی‌کند و اداره مالیات تعهد این باشگاه‌ها را قبول ندارد. همین باعث می‌شود بازیکنان این باشگاه‌ها مجبور شوند برای فرار از ممنوع‌الخروجی و تلنبار شدن جریمه‌ها روی هم شخصا مالیات‌شان را بپردازند.

خارجی‌هایی که با سند قلابی رفتند

در لیست ممنوع‌الخروجی‌های اداره دارایی نام برخی بازیکنان و مربیان خارجی دیده می‌شود که در حال حاضر در ایران نیستند و برای همیشه از ایران رفته‌اند. گفته می‌شود برخی از آنها با تعهد فدراسیون فوتبال و باشگاه متبوع‌شان از کشور خارج شده‌اند اما برخی دیگر با مدرک جعلی از کشور رفته‌اند و دیگر دست دارایی هم به آنها نخواهد رسید. گفته می‌شود طی سال‌های اخیر فردی در اداره مالیات حضور داشته که با گرفتن مبلغ 4 تا 5 میلیون تومان مشکل ممنوع‌الخروجی بازیکنان خارجی را حل می‌کرده اما این فرد اخیرا دستگیر شده است. به همین خاطر بازیکنان خارجی که قراردادشان تمام شده حتما باید مالیات‌شان را (حتی اگر پولی از باشگاه‌شان نگرفته باشند) پرداخت کنند و بعد از کشور خارج شوند. برای مثال مارتین موتومبا بازیکن خارجی راه‌آهن با اینکه هیچ پولی از راه‌آهن نگرفته بود حدود 10 میلیون تومان به اداره مالیات پرداخت کرد تا از ایران خارج شود. در مورد فرناندو گابریل هم این موضوع مصداق دارد.

پیشنهاد منطقی تاج به اداره مالیات

هر چند بازیکنان و مربیان می‌توانند طی اقساط ماهانه مبلغ مالیات‌شان را پرداخت کنند اما پرداخت مالیات پولی که دریافت نکرده‌اند برای آنها ثقیل است و به عبارت ساده‌تر زور دارد. بازیکنان و مربیان همواره به این مساله معترضند که چرا باشگاه پول مالیات‌شان را از پرداختی‌ها کم کرده اما به اداره مالیات نداده است. اتفاقا مهدی تاج رییس سازمان لیگ هم با حضور در اداره مالیات به مسوولان این اداره پیشنهاد داد از آنجا که باشگاه‌های ایرانی هیچ کدام در پایان فصل با بازیکنان‌شان تسویه نمی‌کنند بهتر است مالیات از رقم پرداختی به آنها کسر شود. یعنی بازیکنان و مربیان سالانه مالیات پولی که گرفته‌اند را پرداخت کنند نه پولی که قرار است ماه‌ها یا سال‌ها بعد با رأی کمیته انضباطی و استیناف به آن برسند یا حتی نرسند!

از قراردادهای خارجی هم مالیات می‌گیرند

شاید برای بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال عجیب و تازه باشد که بدانند اداره مالیات از بازیکنان بابت قراردادهای خارجی‌شان مالیات می‌گیرد. برای مثال بازیکنانی که الان در لیگ قطر یا هر جای دنیا بازی می‌کنند باید درصد قابل توجهی از مبلغ قراردادشان را به اداره مالیات بپردازند. اداره مالیات ابتدا با بازیکن مربوطه تماس می‌گیرد. این تماس ابتدا به صورت کتبی، دفعه دوم با تماس تلفنی و بار سوم با تماس با منزل یا باشگاه قبلی‌اش انجام می‌شود. جالب اینکه اگر بازیکن مزبور بعد از این سه تماس برای اعلام دریافتی‌اش به اداره مالیات مراجعه نکند این اداره به استناد نوشته‌های مطبوعات و رسانه‌ها رقم مالیات را محاسبه می‌کند.

61 نفر ممنوع‌الخروج

61 بازیکن و مربی که مالیات سال‌های 90 تا 92 خود را پرداخت نکرده و جرایمی شامل حال‌شان شده است در لیست بلندبالایی قرار گرفته‌اند. این افراد فعلا ممنوع‌الخروج هستند و تا زمانی که مالیات‌شان را پرداخت نکنند نمی‌توانند سفر خارجی داشته باشند. چنانچه آنها مالیات‌شان را نپردازند ممنوع‌المعامله خواهند شد و اگر کار بیخ پیدا کند توقیف اموال می‌شوند.پروسه ابلاغ قرارداد اینطور است که اداره مالیات ابتدا با وکلای بازیکنان تماس می‌گیرد و سپس به آنها ابلاغ می‌کند.

یکی از اموری که باعث کاهش مبلغ مالیات بازیکنان و مربیان می‌شود شرکت در امور خیریه است. مثلا اگر بازیکنی با نیت خیرخواهانه مدرسه، بیمارستان یا مسجد بسازد و مدارک مربوط به کارش را به اداره مالیات ارائه کند بخش قابل توجهی از مبلغ مالیاتش کسر خواهد شد.

لیست بازیکنان و مربیان ممنوع‌الخروج
1- امیر قلعه‌نویی 470 میلیون
2- هادی نوروزی
3- محمدرضا خلعتبری
4- مهدی رحمتی 600 میلیون
5- سیدمهدی سیدصالحی
6- مهرداد پولادی
7- فرهاد کاظمی 300 میلیون
8- محسن بنگر
9- وحید طالب‌لو
10- مهدی مهدی‌پور
11- وحید حمدی‌نژاد
12- منصور ابراهیم‌زاده 180 میلیون
13- جواد نکونام
14- امید عالیشاه
15- آندرانیک تیموریان 300 میلیون
16- ابراهیم کریمی
17- پژمان منتظری
18- بهادر عبدی
19- رضا نورمحمدی 240 میلیون
20- مجتبی جباری
21- حامد فلاح‌زاده
22- حمیدرضا علی‌عسگری
23- محمد قاضی
24- رامین رضاییان
25- محمدرضا خانزاده
26- آنتونیو سیموئز
27- میلاد نوری
28- نیلسون کوریا 230 میلیون
29- احمد جمشیدیان
30- کاظم برجلو 260 میلیون
31- دن گاسپار
32- رضا خالقی‌فر
33- کریم باقری 170 میلیون
34- قاسم دهنوی
35- علی دایی
36- امیرحسین صادقی
37- حسین ماهینی
38- مهدی نظری
39- گوران لاوره 42 میلیون
40- میثم حسینی
41- حسین پاشایی
42 معمر بسیروویچ
43- کریم قنبری
44- پیروز قربانی
45- ستار همدانی
46- محمد دایی
47- کی‌روش 2/1 میلیارد تومان
48- جواد منافی
49- پیام صادقیان
50- یونس شاکری 30 میلیون
51- امین منوچهری
52- محسن مسلمان
53- مرتضی کرمانی‌مقدم
54- محمدرضا طهماسبی
55- جی‌لوید ساموئل 500 میلیون
56- سوشا مکانی
57- مسعود همامی
58- سیدجلال حسینی 470 میلیون
59- آرش برهانی
60- فرزاد آشوبی
61- هاشم بیک‌زاده

توضیح: این فهرست مربوط به بازیکنان و مربیانی است که در سال‌های 90 تا 92 مالیات‌شان را پرداخت نکرده و جرایمی شامل حال‌شان شده است. ارقام مالیات برخی از این نفرات مقابل اسامی‌شان آورده شده که مجموع رقم مالیات و جرایم‌شان است.

۱۳۹۴/۳/۱۷

اخبار مرتبط