سرنوشت ایرانی محكوم به اعدام در مالزی

حكم اعدام یك گردشگر ایرانی كه به دلیل حمل دو كیلو و 400 گرم مواد مخدر روانگردان شیشه در كوالالامپور بازداشت شده بود، به 20 سال حبس و 10 ضربه شلاق كاهش یافت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: حکم اعدام یک گردشگر ایرانی که به دلیل حمل دو کیلو و 400 گرم مواد مخدر روانگردان شیشه در کوالالامپور بازداشت شده بود، به 20 سال حبس و 10 ضربه شلاق کاهش یافت.

سیاری از ایرانیان زندانی در مالزی، گردشگرانی هستند که از سر ناآگاهی در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده و حتی حکم اعدام گرفته اند.

بازرس پرونده 'م.ع.ا' گردشگر ایرانی پیشتر از دادگاه درخواست کرده بود حکم برائت متهم این پرونده را صادر کند. به گفته وی، متهم نسبت به حمل مواد مخدری که در سر یک ماکت ببر جاسازی شده بود، آگاهی نداشته است.

روزنامه استار مالزی روز سه شنبه اعلام کرد دادگاه فدرال مالزی روز گذشته حکم اعدام این گردشگر را لغو و وی را محکوم به 20 سال زندان کرد. هیات قضایی اتهام مالکیت مواد مخدر را به قاچاق مواد مخدر تغییر داد.

اگر چه بازرس این پرونده از دادگاه خواسته بود حکم متهم به دلیل حمل بیش از اندازه مواد مخدر (پنج گرم) کمتر از 25 سال زندان نباشد، اما دادگاه حکم به 20 سال زندان به همراه 10 ضربه شلاق داد.

براساس قوانین مالزی، تنها افرادی که کمتر از پنج گرم مواد مخدر حمل کرده باشند، به زندان محکوم می شوند.

وکیل این گردشگر ایرانی با توجه به اینکه متهم از ابتدای بازداشت تاکنون چهار سال در زندان به سر برده است از دادگاه خواست نرمش بیشتری در صدور حکم از خود نشان دهد.

این فرد ایرانی ماه دسامبر سال 2012 در دادگاه عالی شهر 'شاه عالم' به اعدام محکوم شده بود.

'کی. سیوانانتان' وکیل این پرونده اعلام کرد موکل وی برای نخستین بار این جرم را مرتکب شده و تاکنون با حکم اعدام روبرو بوده و از این دوره درس آموخته است.

این فرد ایرانی که اکنون 30 ساله است در ماه آگوست سال 2011 به دلیل حمل دو کیلو و 400 گرم مواد روانگردان شیشه در فرودگاه بین المللی شهر کوالالامپور بازداشت شد.

افسران مبارزه با مواد مخدر مالزی در فرودگاه به این متهم در حالی که تنها یک جعبه همراه خود داشت مشکوک شده و وی را با مواد مخدر بازداشت کردند. بعد مشخص شد وی وسایل خود را در فرودگاه گم کرده و برای این مورد نیز پرونده ای تشکیل شد.

جعبه ای که وی آن را حمل می کرد حامل ماکت سر یک ببر به وزن هشت کیلوگرم بود که بخشی هایی از آن از مواد روان گردان ساخته شده بود.

وی در جلسات دادگاه ابتدا عنوان کرد این ماکت را از یکی از دوستانش به نام مجید دریافت کرده است اما بعد مدعی شد باید این این ماکت را به دختری در پینانگ مالزی تحویل دهد.

در جلسات بعدی دادگاه نیز مدرکی که نشان دهد این دو فرد وجود خارجی دارند به اثبات نرسید.

دادگاه تجدیدنظر نیز سال گذشته حکم اعدام وی را تغییر داده و این فرد را تبرئه کرده بود.

فروردین ماه امسال نیز همزمان با افزایش هشدار به ایرانیان برای گرفتار نشدن در دام قاچاقچیان مواد مخدر هنگام سفر به مالزی، دادگاه عالی آلواستار مرکز ایالت کداح این کشور یک مرد ایرانی را به اتهام قاچاق سه کیلو و 900 گرم مواد روانگردان شیشه به اعدام محکوم کرد.

براساس آمار پلیس اینترپل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون 229 ایرانی به اتهام های مختلف که بیشتر مرتبط با مواد مخدر است در زندان های مالزی بسر می برند.

بیشتر ایرانیان زندانی در مالزی در دام قاچاقچیان مواد مخدر گرفتار شده و این افراد به ترفندهای مختلف وادار به جابجایی این مواد از کشورهای مختلف به مالزی شده اند.

قاچاقچیان با پیشنهاد سفر رایگان در قبال جابجایی بار تجاری از مردم به عنوان طعمه استفاده می کنند و مقامات ایرانی بارها به مردم برای هوشیاری در برابر این پیشنهادها هشدار داده اند.

در حال حاضر سه هزار و 276 زندانی در مالزی در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند که گفته می شود حدود 80 نفر از آن ها ایرانی هستند. حدود دو هزار زندانی خارجی نیز پشت میله های زندان های مالزی بسر می برند.

احمد زاهد حمیدی وزیر کشور مالزی چندی پیش با اشاره به این که حکم اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تاکنون مانع قاچاق مواد مخدر به مالزی نشده است، دلیل این امر را سردسته باندهای مواد مخدر دانست که با گرفتن وکیل درپی آزاد کردن متهم و فرار از قانون هستند.

۱۳۹۴/۴/۲

اخبار مرتبط