اردوغان درصدد الحاق شمال سوریه و عراق به خاك تركیه است

كارشناس مركز مطالعات راهبردی الاهرام مصر گفت كه هدف آنكارا از حمله به مواضع نیروهای مسلح حزب كارگردان كردستان در شمال عراق و مواضع داعش در شمال سوریه الحاق مناطقی از این دو كشور به خاك تركیه است.

به گزارش نما، «محمد عبدالقادر»، کارشناس روابط بین الملل در مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام مصر در گفت‌وگو با فارس در قاهره با اشاره به حملات منظم نیروهای ترکیه علیه مواضع حزب کارگران کردستان (PKK) در شمال عراق و وابستگان آنها در سوریه اظهار داشت: دخالت سریع و غافلگیرانه ترکیه در سوریه با اهدافی غیر علنی همراه بوده و این قضیه همه منطقه و امنیت ملی مصر را تهدید می کند.

وی تصریح کرد: هدف از دخالت ترکیه صرفا انتقام‌گیری از داعش نیست و بلکه به دنبال ناکام گذاشتن نفوذ کردها و همچنین تلاش برای سرنگونی نظام بشار اسد و زیاده خواهی برای الحاق شمال سوریه به ترکیه از اهداف غیر علنی دخالت ترکیه است.
وی افزود: زیاده خواهی‌های ترکیه در منطقه و جهان عرب کاملا به وضوح آشکار است و بر اساس ارزیابی‌ها آنکارا در پی افزایش قدرت گروه‌های تروریستی و ناتوانی دولت سوریه در کنترل اوضاع داخلی این کشور درصدد الحاق اراضی شمال سوریه به خاک ترکیه است.

عبدالقادر گفت:بر اساس برخی داده‌ها دست درازی آنکارا تنها به شمال سوریه محدود نمی‌شود و بلکه اردوغان از طریق همکاری و عقد قراردادی با حزب مسعود بارزانی به دنبال الحاق شمال عراق به خاک ترکیه است چرا که ترکیه به دنبال مایل بازسازی مرزهای جغرافیایی خود است و احمد داود اوغلو نخست وزیر این کشور هم اشاره‌ای به این موضوع داشته است.
وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای خواستار حفظ حاکمیت ارضی این کشور شده و تلویحا مخالفت خود را با دخالت ترکیه در امور سوریه اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: قاهره از مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می کند اما لازم است که این کار در چارچوب حفظ وحدت ارضی سوریه و مطابق با اصول و قوانین بین المللی صورت گیرد.

از حدود یک هفته پیش پایگاه های نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق و مواضع داعش در سوریه هدف حملات ارتش ترکیه قرار گرفته اند.

دولت ترکیه بارها پایگاه‌های پ.ک.ک در شمال عراق را هدف قرار داده و گفت که حملاتش در پاسخ به سلسله حملاتی است که به کشتار یک افسر پلیس و چند سرباز دیگر انجامید.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق شنبه شب در انتقادی شدیداللحن از آنکارا به دلیل تجاوز به شمال عراق گفته بود: ترکیه نباید برای حل مسائل و مشکلات داخلی خود از همسایگانش استفاده ابزاری کند.

العبادی تأکید کرده بود: اعضای گروه «پ ک ک» در خاک عراق وجود خارجی نداشته و در ترکیه به سر می برند.

وی همچنین با بیان اینکه اگر ترکیه در مبارزه با تروریسم جدی باشد بغداد از این مسأله استقبال می کند، گفت: اگر آنکارا در مبارزه با حزب «پ ک ک» جدی است چرا شهرهای خود را که آنها در آن مناطق حضور دارند، بمباران نمی کند؟

اعضای کابینه عراق نیز چندی پیش با صدور بیانیه ای حملات ترکیه به خاک عراق را محکوم و آن را تجاوزی آشکار به تمامیت ارضی این کشور خواندند.

۱۳۹۴/۵/۱۲

اخبار مرتبط