تاجیكستان بدهی هایش به ایران را پرداخت می كند

وزارت مالیات تاجیكستان اعلام كرد كه با وجود بحران مالی در این كشور، تصمیم دارد بدهی های خارجی خود به ایران، ازبكستان و قزاقستان را به طور كامل پرداخت كند.

به گزارش نما، «اهل الدین نورالدین زاده» رئیس جذب سرمایه گذاری های دولتی وزارت مالیات تاجیکستان روز دوشنبه به یک رسانه محلی گفت که تنها در شش ماهه اول سال جاری میلادی، میزان بدهی این کشور به ایران 4.5 میلیون دلار، ازبکستان دو میلیون دلار ، قزاقستان 0.61 میلیون دلار و کویت 3.75 میلیون دلار بوده است.
برپایه این خبر، تاجیکستان مصمم است بدهی های خارجی خود را به تدریج پرداخت و با وام دهندگان تسویه حساب کند.
نورالدین زاده به زمان و نحوه پرداخت بدهی ها اشاره ای نکرد.
در این خبر، حجم کل بدهی های تاجیکستان به ازبکستان 200میلیون دلار اعلام شده اما به میزان کل بدهی آن به ایران و قزاقستان اشاره ای نشده است.
ایران از نظر مبادلات تجاری و اقتصادی با تاجیکستان در میان کشورهای جهان در حال حاضر بعد از چین، روسیه، قزاقستان و ترکیه، جایگاه پنجم را دارد.
به گفته مسئولان وزارت مالیات تاجیکستان، این کشور با وجود تحولات و بحران های اقتصادی در روسیه و جهان، توانایی برگرداندن بدهی خود به کشور های منطقه و همین طور سازمان های بین المللی مالی را دارد .
جمشید کرم زاده معاون اول وزیر مالیات تاجیکستان هفته گذشته در یک نشست خبری حجم بدهی خارجی تاجیکستان را تا ابتدای ماه گذشته 2.1 میلیارد دلار ارزیابی کرد.
به گفته مسئولان وزارت مالیات تاجیکستان در شش ماه اول سال جاری میلادی میزان بدهی خارجی این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.34 میلیون دلار کاهش یافته است .
وام دهندگان اصلی تاجیکستان، چین به میزان 942 میلیون دلار، بانک جهانی 312 میلیون دلار و بانک توسعه آسیا 262 میلیون دلار اعلام شده اند.
بخش عمده درآمد ملی تاجیکستان به درآمدهای حاصل از کار بیش از یک میلیون کارگر مهاجر تاجیک وابسته است که در روسیه به سر می برند.
در پی تحریم روسیه و کاهش ارزش روبل -واحد پولی روسیه- درآمد نیروهای کاری تاجیکستان نیز به شدت کاهش یافت و این وضعیت، بسیاری از آنها را وادار به بازگشت به کشورشان کرده است.
تاجیکستان با بیش از هشت میلیون نفر جمعیت، در بین پنج کشور آسیای میانه ضعیفترین وضعیت اقتصادی را دارد.

۱۳۹۴/۵/۱۲

اخبار مرتبط