نقش پزشكان در جلوگیری از شكایت بیماران

یك كارشناس سلامت با تاكید بر اینكه نحوه برخورد كادر پزشكی پس از عارضه ایجاد شده در بیمار و دخالت سایر همكاران و پزشكان در جلوگیری یا افزایش شكایات بیماران موثر است، گفت: بررسی شكایات بیماران در مراكز قانونی نشان داده كه رده‌ای از این شكایات ریشه علمی ندارند.

به گزارش نما، دکتر ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بیشترین علل شکایات بیماران تصریح کرد: برخی از اعمال جراحی با وجود انجام در بهترین مراکز، دارای مقداری عوارض هستند. در این صورت زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند، رفتار و توضیح‌های پزشک در آرام و قانع کردن بیمار یا تحریک و وادار کردن او به شکایت موثر است.

این عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت که تمام شکایات به دلیل رفتار پزشکان است، اما درصد قابل توجهی به پزشک و کادر پزشکی بازمی‌گردد که در این موارد تیم پزشکی و پزشک باید احساس مسئولیت داشته باشند تا در صورت ایجاد عارضه در بیمار با یک رفتار معقول و سنجیده او را قانع و از بسیاری شکایات جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: در موارد بسیاری بیمار پس از جراحی دچار مشکل می‌شود، اما کادر پزشکی و پزشک در مسیر درمانی وظایف خود را به درستی انجام داده و اطلاع رسانی به بیمار هم کرده‌اند و به همین دلیل این موارد خیلی کمتر منجر به شکایات شده است.

دبیر شورای آموزشی مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) موضوع مهم دیگر در کاهش میزان شکایات را رفتار همکاران و سایر پزشکان دانست و گفت: زمانی که بیمار به پزشک دیگری مراجعه می‌کند آن پزشک باید از لحاظ علمی به حل مشکل کمک کند و با حرف خود منجر به تحریک بیمار برای شکایت نشود.

رزم‌پا با تاکید بر اینکه با بررسی علل شکایات بیماران در پزشک قانونی به این نتیجه رسیده‌ایم که نحوه برخورد کادر پزشکی با عارضه ایجاد شده و دخالت سایر همکاران و پزشکان در تشدید موضوع بسیار مهم است، در پایان گفت: البته پس از بررسی شکایات بیماران به مراکز قانونی مشخص شده است که رده‌ای از آنها ریشه علمی ندارند و اگر اکثر آنها از همان ابتدا توسط کادر پزشکی و پزشکان توجیه شوند از میزان شکایات کاسته می‌شود.

۱۳۹۴/۷/۷

اخبار مرتبط