سعودی‌ها كفایت لازم را برای اداره مراسم حج ندارند

عضو شورای مركزی جبهه پایداری با بیان اینكه رویكرد تضعیف مراسم حج در دستور كار سعودی‌هاست، گفت: اختلافات عمیق شاهزادگان سعودی بعد از مرگ ملك عبدالله تأثیر خود را در مراسم حج امسال نشان داد.

به گزارش نما، مجید متقی‌فر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به فاجعه منا و کشته شدن زائران بیت‌الله الحرام اظهار داشت: اوایل انقلاب امام راحل این موضوع را مطرح کردند که حکومت سعودی کفایت لازم برای مدیریت حرمین شریفین را ندارد و آنجا باید توسط کشورهای اسلامی به صورت شورایی اداره شود ولی این موضوع آن زمان پیگیری نشد.

وی ادامه داد: سعودی‌ها نه تنها کفایت لازم را در اداره حریمین شریفین ندارند بلکه ساختار سنتی فرسوده‌ای دارند و انگیزه‌ای ندارند که برای حرمین شریفین قداست لازم را قائل باشند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری افزود: همه ساله حجاج در سرزمین منا و در ساعت مشخصی به سمت رمی جمرات حرکت می‌کنند و هر گونه اخلال در وضعیت ترافیک آنجا منجر به بروز بحران می شود و قابل مدیریت نیست. امسال سعودی‌ها با علم به اینکه چنین اتفاقی در این مسیر می‌افتد، یکی از راه‌های حجاج را بستند و رفت و برگشت را در یک مسیر قرار دادند و این موجب به وجود آمدن این حادثه تأسف انگیز شد.

متقی‌فر با اشاره به درگیری نیروهای سعودی در جنگ یمن گفت: نیروهای سعودی همه ساله نیروهای زبده خود را برای برگزاری مراسم منا بسیج می‌کنند، ولی امسال آنها را به میادین نبرد در یمن فرستاده‌اند و این یکی از عوامل ضعف مدیریت مراسم حج امسال بود. عامل دیگر ضعف مدیریت این است که بعد از مرگ ملک عبدالله اختلافات عمیقی بین شاهزادگان سعودی بوجود آمده است و این موضع تأثیر خود را در حج نشان داد.

وی تصریخ کرد: سعودی‌ها به هیچ وجه کفایت لازم برای مدیریت حرمین شریفین را ندارند و حج یکی از مراسم‌هایی است که در حرمین اتفاق می‌افتد و فقط بحث حج نیست.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری تأکید کرد: حج نقطه قوت امت اسلامی و نمایش و مانور قدرت است و دشمن می‌خواهد که این اتفاق نیفتد؛ ممکن است که دشمن عمداً مشکلاتی را فراهم کند که مسلمانان کمتری در مراسم حج شرکت کنند؛ بنابراین رویکرد تضعیف حج در دستور کار دشمنان قرار دارد تا شکوه و عظمت مراسم حج را کم کنند.

متقی‌فر حج را مظهر قدرت اسلام دانست و خاطرنشان کرد: دشمن از مراسم حج هراس دارد و جهان استکبار از مشاهده این ظرفیت نگران است و چون سعودی‌ها نیز عوامل آنها هستند، ممکن است به نحوی مشکلاتی را در برگزاری مراسم حج فراهم کنند.

۱۳۹۴/۷/۷

اخبار مرتبط