بچه كروكودیل ایرانی یك میلیون تومان

عکس خبري -بچه کروکوديل ايراني يک ميليون تومان

بازه زمانی انتظار برای بهره برداری از محصولات كروكودیل حدود 10سال است. در حال حاضر هزینه نگهداری هر كروكودیل در این سه سال حدود 1.5 میلیون تومان برآورد می شود.

به گزارش نما به نقل از میزان، کروکودیل موجودی شگفت انگیز و باقیمانده از عصر دایناسورهاست. سنگواره های کشف شده نشان میدهد این موجودات بیش از 65میلیون سال است که روی کره زمین زندگی میکنند.

ویژگی های منحصربه فرد آنها نظیر پوست با دوام و زیبای آنها و خواص پزشکی گوشت آنها باعث شده تجارتی برای این حیوان در جهان شکل بگیرد که گردش مالی سالانه آن بالغ بر 350میلیون دلار است.‌

پرورش کروکودیل در ایران نیز از سال 87 آغاز شد تا در این کسب و کار نوپا ارزش هر بچه کروکودیل بالغ بر یک میلیون تومان باشد.

یک پرورش دهنده کروکودیل در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با اشاره به راه اندازی نخستین مزرعه نگهداری کوروکودیل در کشور می گوید: ایده پرورش کروکودیل در سال 85 همزمان با اعلام حلال شدن پرورش این حیوان عملیاتی شد.

وی ادامه داد: این مزرعه با دریافت مجوز از از سازمانهای محیط زیست، شیلات و دامپزشکی ایران بوده و کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر (سایتیس) و وارد کردن هشت سر کروکودیل از مالزی در سال 87 آغاز به کار کرد.

این پرورش دهنده کرکودیل گفت: در حال حاضر این مزرعه با 40سر کروکودیل مشغول به کار است که برخی از این حیوانات تولیدی هستند و انتظار می رود در آیندهای نزدیک این تعداد به رقم 50سر برسد.

مژگان روستایی با اشاره به صرفه اقتصادی تولید کروکودیل ادامه می دهد: تولید این حیوان دیربازده است به طوری که دوره پرورش کروکودیل از مرحله خروج از تخم تا زمانیکه اندازه آن حدود 1.5 متر و آماده تخم گذاری یا کشتار است، سه سال طول می کشد.

وی می گوید: بازه زمانی انتظار برای بهره برداری از محصولات کروکودیل حدود 10سال است. در حال حاضر هزینه نگهداری هر کروکودیل در این سه سال حدود 1.5 میلیون تومان برآورد می شود و تنها برنامه برای درآمدزایی، فروش این حیوانات به باغ وحش یا مراکز حیات وحش به منظور حفظ گونه آنها است. ‌

وی می افزاید: در حال حاضر برخی مراکز پرورشی و تحقیقاتی در زمینه حیات وحش متقاضی بچه کروکودیل هستند که با توجه به هزینه واردات آنها حدود یک میلیون تومان ارزش گذاری می شوند.

روستایی تصریح می کند: البته شیوه های تولید به دو صورت است، نخست اینکه میتوان کروکودیل کوچک وارد کشور کرد و آن را پرورش داد یا اینکه کروکودیل بزرگ وارد کرده و آن را تکثیر کرد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر از روش دوم برای تولید کروکودیل استفاده می کنیم. کروکودیل های موجود در کشور از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور است که به عنوان بزرگترین گونه کروکودیل در جهان شناخته می شوند.

این پرورش دهنده کروکودیل می گوید: این پرورش دهنده درباره اهمیت پرورش کروکودیل بیان میکند: کاربری کروکودیل برای تولید پوست، گوشت و خون این حیوان است. پوست کروکودیل به علت نسوز بودن، ارزش اقتصادی و تجاری زیادی دارد و به لحاظ مرغوبیت جزو باکیفیت ترین پوست های صنعتی جهان است.

وی گفت: همچنین گوشت این حیوان به شکل خشک شده در طب سنتی برای درمان بیماری سنتی و یا در منوی رستورانهای توریستی کاربری دارد. البته گوشت کروکودیل در برنامه غذایی روزنامه ساکنین شرق آسیا نیز است.

روستایی می افزاید: همچنین خون کروکودیل تقریباً 10برابر قوی تر از داروهای فعلی خاصیت آنتی بیوتیک دارد. این خاصیت برای از بین بردن ویروس بیماری هایی مانند ایدز عملکرد موفقی داشته به طوریکه در یکی نشان داده شده که ویروس ایدز را در طول زمان 10دقیقه از بین برده است.

گفتنی است؛ حداقل فضا برای پرورش هر قطعه کروکودیل، یک مترمربع است. هر کروکودیل اغلب سالی یک بار و گاه دو بار و هر بار ۲۰ تا ۶۰ تخم می‌گذارد و دارای سرعت رشد بالایی است به‌طوریکه به‌ازای مصرف هر یک کیلوگرم ماده غذایی، ۱.۱کیلوگرم افزایش وزن دارد.

بهترین دما برای پرورش تمساح، بین ۲۸ تا ۳۴ درجه سانتیگراد است و بهترین رطوبت برای پرورش این حیوان بین ۷۵ تا ۹۰درصد است، یعنی جانور تقریبا به‌طور مرتب باید در آب باشد.

نوزادان تا یک سالگی باید در فضای سرپوشیده نگهداری شوند و جانوران بیش از یک سال در صورت فراهم بودن شرایط هوایی موردنیازشان(۳۰درجه به بالا) می‌توانند در محیط باز پرورش یابند و در غیر این صورت باید در گلخانه‌های بزرگ با آبگیرهای جداگانه نگهداری شوند.

در حال حاضر تهرانی ها مشتری بچه کروکودیل شده اند و خرید و فروش آن در گوشه و کنار تهران صورت می گیرد.

گردش مالی 350هزار دلاری تولید کروکودیل
یک کارشناس بازار کروکودیل در کشور با اشاره به قیمت کروکودیلهای وارداتی به «میزان» می گوید: قیمت بسته به سن حیوان متغیر است با این حال قیمت تخم کروکودیل های وارداتی بالغ بر 300دلار است و این قیمت برای نمونه های 15 تا 20 که تخم گذاری هم میکنند به 10 تا 15هزار دلار میرسد.

بهروز سالاروند با اشاره به قیمت پوست کروکودیل در دنیا بیان می کند: پوست کروکودیل با توجه به شکل نگهداری آن توسط فروشنده، سالم بودن، بدون پارگی بودن و شیوه پرداخت پوست در سه درجه قیمت گذاری می شود که قیمت پوست یک کروکودیل 1.5 متری و درجه یک حدود 4.5 میلیون تومان است.

این کارشناس درباره قیمت گوشت کروکودیل می افزاید: علاوه کاربری در طب سنتی و رستوران های توریستی، گوشت این حیوان به عنوان غذا توسط ساکنین شرق آسیا مصرف می شود که قیمت آن کیلویی 25دلار است.

به گفته سالاروند، گردش مالی خرید و فروش کروکودیل در جهان بیش از 350میلیون دلار است.

وی درباره جنبه زیست محیطی تولید و تجارت کروکودیل بیان می کند: یکی از راهکاری حفظ گونه های کروکودیل در حال انقراض راه اندازی مراکز پرورش این حیوان در کشورهای دارای شرایط آب و هوایی مساعد بود، زیرا مقرر شد در برخی از این کشورها که امکان رهاسازی کروکودیل در طبیعت وجود دارد، 10درصد تولید به طبیعت بازگردانده شود تا از تهدید انقراض در امان باشد.

سالاروند ادامه می دهد: در حال حاضر در کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، مالزی، تایلند، فیلیپین، آفریقای جنوبی و مصر مزارع تولید و پرورش کروکودیل فعال هستند که در یکی از این مزارعی که در استرالیا است، سالانه 10 تا 15هزار سر کروکودیل برای پوست تولید می شود.

وی می افزاید: بر اساس قوانین کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر(سایتیس)، تجارت گونه های کروکودیل به شدت در خطر انقراض به طور کلی ممنوع است.

وی می گوید: فقط در صورت نیاز در شرایط خیلی خاص اجازه حمل و نقل صادر می شود. گونه هایی که به صورت حاد در خطر انقراض نیستند ولی باید تحت نظارت سایتیس تجارت شوند.

سالاروند می افزاید: پرورش در مزارع و گله داری تحت قوانین سایتیس به بقای این گونه ها کمک می کند. خطر انقراض این گونه ها را تهدید نمی کند ولی حداقل در یک کشور حفاظت شده هستند. لذا تجارت آنها با کشورهای مذکور با نظارت سایتیس انجام می شود.

۱۳۹۴/۷/۱۱

اخبار مرتبط