ابتلای 70هزار نفر به بیماری ام اس در كشور

عضو هیات علمی دوزادهمین كنگره بین المللی ام اس عضو هیات علمی دوزادهمین كنگره بین المللی ام اس با اعلام اینكه بین 60 تا 70 هزار نفر در ایران به بیماری ام اس مبتلا هستند، اظهار كرد: این بیماری در تمام نژادها و قومیت های ایرانی وجود دارد اما در برخی مناطق كشور مانند مناطق غربی، شمالی و مركزی شیوع بیشتری دارد اما در نقاط شرق و جنوب شرق كمتر دیده می شود.

به گزارش نما، دكتر سيدمسعود نبوي در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره بین المللی ام اس يكي از علل شيوع بيشتر ام اس در اين مناطق را نژاد و قوميت دانست و گفت: به عنوان مثال در استان سيستان و بلوچستان به دليل نوع قوميت اين منطقه ابتلا به اين بيماري كمتر است اما در آذربايجان، كردستان، كرمانشاه يا استان هاي مركزي بيشتر است.
وي علت ديگر را عوامل محيطي موجود در اين مناطق عنوان كرد و افزود: به عنوان مثال در سال هاي جنگ تحميلي در مناطق غربي كشور سال هاي سال استرس هاي طولاني و شديد وجود داشت كه احتمال داده مي شود در كنار عواملي مانند سموم و بمب هاي شيميايي باقي مانده از جنگ در شيوع بيشتر ام اس در اين مناطق تاثير داشته باشند.
دبير كنگره ام اس گفت: بيماري ام اس در ساير كشورهاي دنيا نيز شايع است به طوري كه بيش از 2 و نيم ميليون نفر در جهان به اين بيماري مبتلا هستند.
وي با بيان اينكه اين بيماري در برخي كشورها شايع تر و در برخي كشورها از شيوع كمتري برخوردار و نادر است، ادامه داد: شيوع ام اس در زنان حدود سه برابر بيشتر از مردان است.
نبوي در مورد سن شيوع اين بيماري گفت: سن شيوع اين بيماري بين 20 تا 40 سالگي است البته در كودكان و بزرگسالان نيز ديده مي شود اما به طور كلي بيشتر در اين محدوده سني خود را نشان مي دهد.
وي خاطر نشان كرد: بيماري ام اس دو نوع عودكننده و پيشرونده دارد كه عموما فرم شايع اين بيماري، فرم عودكننده آن است.

فوق تخصص مغز و اعصاب در خصوص علل اين بيماري نيز اظهار داشت: اين بيماري هم علت ژنتيكي و هم علت محيطي دارد و از نوع بيماري هاي خود ايمني است كه در اثر تغييراتي كه در ژن ها به وجود مي آيد و تاثيراتي كه عوامل محيطي بر اين ژن ها اعمال مي كنند، ايجاد مي شود.
نبوي توضيح داد: در اثر اين عوامل در واقع سيستم ايمني بدن بخشي از مغز و نخاع را تحت تهاجم خود قرار مي دهد و در نتيجه بيماي ام اس ظهور مي يابد.
عضو هيات علمی دوزادهمین کنگره بین المللی ام اس درخصوص عوامل ژنتيكي گفت: ژنتيك تاحدي در بروز ام اس نقش دارد يعني اگر فردي در بستگان درجه يك خود اين بيماري را داشته باشد، خطر ابتلاي او بيشتر مي شود اما اين به معناي ابتلاي صددرصدي نيست و برحسب اينكه چقدر ژنتيك مشترك با فرد مبتلا داشته باشد، خطر ابتلا به اين بيماري تغيير مي كند.
نبوي با ذكر اين مطلب كه به طور كلي خطر ابتلا به ام اس در اثر عوامل ژنتيكي چندان بالا نيست، افزود: به عنوان مثال اگر مادري ام اس داشته باشد، احتمال اينكه فرزندي با بيماري ام اس به دنيا بياورد تنها در حدود 5 تا 6 درصد است.
وي در خصوص عواملي محيطي نيز گفت: برخي عوامل محيطي مانند ويروس ها، سموم، آلودگي هاي مختلف زيست محيطي، كمبود ويتامين دي و نور آفتاب در بروز اين بيماري نقش دارند.
نبوي تاكيد كرد: بين دو و نيم تا 40 درصد مي توان عوامل ژنتيكي را در بروز بيماري و برحسب اينكه چقدر ارتباط ژنتيكي بين نزديكان مبتلا و افراد سالم وجود دارد، دخيل دانست. در واقع حدود 15 تا 20 درصد افرادي كه مبتلا به ام اس هستند، يكي از بستگان نزديك آنها به اين بيماري مبتلا هستند.
وي خاطرنشان كرد: اين به آن معناست كه نقش ژنتيك در بروز اين بيماري وجود دارد اما چندان قوي نيست و عوامل محيطي نيز بايد وجود داشته باشند تا فردي كه ژن هاي مستعد ابتلا به ام اس را دارد، به اين بيماري مبتلا شود.
دوازدهمین كنگره بین المللی ام اس با حضور جمعي از متخصصان داخلي و خارجي از 21 تا 22 آبان ماه سال جاري در سالن ساری برگزار مي شود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با تلفن 01133044800 تماس و یا به سایت www.ms.mazums.ac.ir مراجعه نمایند .

۱۳۹۴/۷/۱۱

اخبار مرتبط