احراز هویت اكثر قربانیان منا انجام شده است

به گزارش نما - ایسنا نوشت: مدیرکل امور آموزشی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه "در صورت نگه داشتن اجساد قربانیان فاجعه منا در سردخانه‌های مناسب، احتیاجی به استفاده از روش DNA برای احراز هویت آنها نیست"، از احراز هویت اکثر قریب به اتفاق اجساد منتقل شده به ایران خبر داد و گفت: اگر اجسادی که با تاخیر به ایران منتقل می‌شوند دچار فساد نشوند، احراز هویت آنها در پزشکی قانونی کشور بدون توقف انجام می‌شود.

جابر قره‌داغی در مورد نحوه احراز هویت قربانیان فاجعه منا اظهار کرد: این اقدام مراحل علمی و مشخصی دارد؛ باید مجموعه اطلاعات مربوط به قربانیان را که قبل از مرگ وجود داشته، در اختیار داشته باشیم و خصوصیات آنها اعم از جنسیت، قد، وزن، مشخصات دندان، رنگ موی و چشم و حتی اطلاعاتی راجع به شکستگی‌های استخوانی که قبلا داشته است، را از طریق اولیای دم و بستگان مفقودان به دست آوریم.

مدیرکل امور آموزشی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: کسانی که مجهو‌ل‌الهویه هستند نیز مورد معاینه و بررسی دقیق قرار می‌گیرند و در مورد این مفقودان نیز سعی می‌شود همین اطلاعات به دست آید، سپس بین اطلاعات کسب‌شده از والدین قبل از مرگ و اطلاعات موجود جسد تطبیق انجام می‌دهیم.

قره‌داغی گفت: در صورت لزوم از روش DNA برای احراز هویت قربانیان استفاده می‌کنیم، صرف به دست آوردن DNA برای احراز هویت آنها کافی نیست. DNA قربانی یا باید از قبل وجود داشته باشد که با آن تطبیق دهیم یا با DNA وابستگان نزدیک ترجیحا پدر، مادر و فرزندان تطبیق داده تا تشخیص دهیم که این DNA متعلق به چه کسی است.

وی گفت: آزمایش‌ DNA آزمایشی پیچیده و هزینه‌بردار است و جزو موارد آخر برای احراز هویت محسوب می‌شود، زمانی به این روش متوسل می‌شویم که احراز هویت از طریق سایر روش‌ها ممکن نباشد و اگر به وسیله تطبیق اطلاعات قبل از مرگ و بعد از مرگ که راهی سهل‌الوصول است احراز هویت میسر نباشد، از روش DNA استفاده می‌کنیم.

مدیرکل امور آموزشی سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه تاکید کرد: از روش DNA برای اجسادی که آسیب زیادی دیده باشند و بعد از مرگ خصوصیاتی از آنها باقی نماند مانند سقوط هواپیما، استفاده می‌کنیم. در مورد قربانیان فاجعه منا نیز اگر اقدامات لازم برای نگهداشتن جسد در جای سرد صورت نگرفته باشد و جسد آسیب دیده باشد و خصوصیات ظاهری آن از بین رفته باشد، ناچار هستیم از روش‌های دیگری چون DNA برای احراز هویت استفاده کنیم.

قره‌داغی در ادامه با اشاره به اینکه اگر با قربانیان فاجعه منا درست برخورد شود احتیاجی به استفاده از روش DNA برای احراز هویت نیست، اظهار کرد: اگر اجساد را به‌موقع در سردخانه‌های مناسب نگهداری کنند و ظاهر جسد باقی بماند، با تطبیق دادن عکس هم می‌توان احراز هویت کرد، ولی وقتی جسد را در فضای نامناسب نگه دارند و جسد دچار فساد شود خصوصیات ظاهری قابل تشخیص نمی‌شود و ممکن است در برخی ناچار به استفاده از روش DNA شویم.

وی در مورد تعیین زمان احراز هویت قربانیان فاجعه منا گفت: آنچه برعهده سازمان پزشکی قانونی است، تاخیری در آن وجود ندارد و در مورد اجسادی که تحویل داده شده، همکاری لازم صورت گرفته و کارهای احراز هویت در همان روز به سرعت انجام می‌شود و بخشی که تاخیر دارد، بخش تحویل اجساد در کشور عربستان است.

مدیرکل امور آموزشی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: اگر اجسادی که با تاخیر به ایران منتقل می‌شوند دچار فساد نشوند، در احراز هویت آنها در پزشکی قانونی توقفی صورت نخواهد گرفت.

قره‌داغی در پایان با بیان اینکه تا به حال اکثر قریب به اتفاق اجسادی که وارد ایران شده‌اند، احراز هویت شده‌اند، گفت: برخی از اجسادی که احراز هویت نشده‌اند، فعلا بستگان آنها مراجعه نکرده و اطلاعات قبل از مرگ آنها به دست نیامده است.

۱۳۹۴/۷/۱۴

اخبار مرتبط