تولید علم در پیاده رو و زیرزمین

عکس خبري -توليد علم در پياده رو و زيرزمين

با این كه اقدامات عملی زیادی برای جلوگیری از فروش پروژه، پژوهش و پایان نامه صورت گرفته اما همچنان شاهد این اتفاق و گسترده تر شدن دامنه اش هستیم.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، پایان نامه و مقاله دو کلید واژه ای است که میان دانشجویان و دانشگاهیان از جایگاه خاصی برخوردار است. یکی از معیار های پژوهش و تولید علم در دانشگاه ها ارائه ی مقاله است که در واقع یکی از معیار های ارتقای مدارج علمی و دانشگاهی محسوب می شود. در سالهای اخیر، این دو مقوله ی مهم دستخوش سودجویی هایی شده که آن را از مسیر کمک به تولید علم و حل مشکلات کشور دور کرده است.

تولید علم در پیاده روهای میدان انقلاب و زیر زمین پاساژهای اطراف!

عدم علاقه ی کافی دانشجویان به رشته ی تحصیلی، اولویت نداشتن تحقیق و پژوهش، راحت طلب تر شدن دانشجویان، وقت نگذاشتن اساتید برای راهنمایی و هدایت پروژه های دانشجویی، عدم نظارت اساتید بر مراحل و سیر انجام روژه ها و بسیاری از دلایل دیگر که لازم است بررسی شوند همگی دست به دست هم داده اند و پدیده ای را به وجود آوردند که طی آن دانشجو با صرف پول میتواند پایان نامه و یا مقاله آن هم با هر موضوع و عنوانی را از مراکز غیر قانونی تهیه کند.

پیدا کردن این مراکز غیر قانونی هیچ سختی و زحمتی ندارد، کارت پخش کن های درب دانشگاه ها، دیوار نوشته ها و آگهی های متعدد روی دیوار و حتی کف دانشگاه ها، کارت پخش کن های میدان انقلاب، فضای مجازی و البته پشت شیشه ی مغازه های مختلف در پاساژهای میدان انقلاب جزو جاهایی است که به راحتی میتوان این تولید کنندگان سریع! و ارزان! علم را یافت.


ارتباط بار علمی مقاله با پول پرداختی/ مقاله 400 هراز تومنی میخواهید یا 500 هزار تومانی؟!


با قبول کارت از یکی از کارت پخش کن های پیاده روهای میدان انقلاب، و پاسخ به اینکه مقاله مرتبط با چه رشته ای را میخواهید، به مغازه ای در زیر زمین پاساژ راهنمایی میشوید.

در بیشتر موارد با یک منشی روبرو می شوید که با تماس با چند مقاله نویس و عنوان کردن رشته شما، لیستی از عنوان مقاله تهیه و به شما ارائه میکند که از میان انها عنوان مقاله خود را انتخاب کنید.

نرخ مقاله های مختلف متفاوت است و میزان علمی بودن مقاله بستگی به میزان هزینه ای دارد که پرداخته می شود. ارزانترین مقاله ها مقاله های تالیفی هستند که اگر عناوین انها در اینترنت جستجو شود تقریبا همه قبلا کار شده اند و فقط مطالعه موردی آنها تفاوت دارد.

مقاله های علمی تر دارای نرخ بیشتری هستند که با آپشن های مختلفی از جمله چاپ در مجلات ISI و یا علمی پژوهشی ارائه میشوند.

در وبسایت یکی از این مراکز مراحل انجام مقاله ISI به شرح زیر عنوان شده است:

۱- انتخاب موضوع: در مرحله اول از فرایند انجام مقاله ISI باید موضوعی برای پژوهش انتخاب شود. این موضوع باید در سطحی باشد که قابلیت چاپ شدن در مجلات ISI را داشته باشد. در برخی مواقع دانشجویان درخواست دارند که مقاله‌ای از پایان نامه آن‌ها استخراج شود که در این صورت نیازی به انتخاب موضوع نیست.

۲- گردآوری منابع علمی و داده‌ها: پژوهشگران موسسه در این مرحله جدیدترین مقالات چاپ شده در بهترین مجلات رشته مربوطه را استخراج می‌کنند تا در فرایند پژوهش از آن‌ها استفاده نمایند. همچنین در صورتی که پزوهش نیاز به داده‌های میدانی داشته باشد در این مرحله این کار آغاز می‌گردد.

۳- شروع نگارش: در مرحله سوم از انجام مقاله ISI پژوهشگر مربوطه با همکاری دانشجو شروع به نگارش مقاله می‌نماید.

۴- اصلاحات نهایی: پس از اتمام فرایند نگارش مقاله ISI مقاله برای دانشجو ارسال می‌گردد تا نظرات اصلاحی اساتید خود را دریافت کند. موسسه تمامی اصلاحات مربوطه را تا آخرین مرحله برعهده دارد.

۵- ارسال برای ترجمه: پس از نگارش مقاله و رفع اصلاحات مربوطه، مقاله برای مترجم ارسال می‌گردد. شیوه کار موسسه ایران تحقیق در ترجمه مقالات به این صورت است که یک مترجم مقاله را ترجمه کرده و این ترجمه باید به تأیید سه نفر از مترجمان دیگر موسسه نیز برسد. به دلیل این دقت و سخت‌گیری در ترجمه مقالات، کیفیت ترجمه‌های صورت گرفته بسیار بالا است.

۶- ارسال برای مجلات: در نهایت پس از انجام مقاله ISI این مقاله به مجلات انتخاب شده ارسال می‌گردد. مجلاتی که برای ارسال مقاله انتخاب می‌گردند دارای کیفیت بالا و فرایند داوری شفاف هستند.

بطور مثال هزینه های یک مقاله علمی پژوهشی 400 هزار تومان الی 2 میلیون تومان، یک مقاله ISC حوزه خلیج فارس 600 الی 700 میلیون تومان، یک مقاله ISI که تهیه آن زمان بیشتری هم میبرد 2 میلیون الی 2 میلیون و 300 هزار تومان و یک مقاله تالیفی ساده هم 300 هزار تومان هزینه در بر دارد. البته این نرخ ها برای علوم مهندسی و پایه بوده و در رشته های دیگر نرخ ها متفاوت است.



پایان نامه ای که شاید دانشجو یک بار هم آن را نخوانده باشد!


در مراکز تهیه پایان نامه و مقاله، پروژه پایان نامه به طرز جالبی از صفر تا صد انجام می شود به این صورت که پیشنهاد عنوان پایان نامه توسط این مراکز انجام شده و پس از پذیرش استاد، پروپوزال تهیه شده و برای تصویب به دانشگاه ارائه میشود.

پس از تصویب پایان نامه نوبت به انجام کل پایان نامه میرسد که در تمام این مراحل، دانشجو باید پس از هر مرحله مبلغ توافق شده را بپردازد.

پراخت وجه در مراکز تهیه پایان نامه و مقاله با توجه به غیر قانونی بودن این مراکز کاملا سلیقه ای است و معیار خاصی برای آن وجود ندارد. معمولا برای انجام پایان نامه قرارداد نوشته میشود و پرداخت بصورت مرحله ای است که بطور مثال هزینه پروپوزال 400 هزار تومان و هزینه کل پایان نامه چیزی حدود 1 میلیون و 700 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است.



جار و جنجال زیاد، اقدام عملی هیچ!


مدتهاست در وزارت علوم و بدنه ی دانشگاهی کشور نسبت به پدیده ی مقاله و پایان نامه ی پولی موضع گیری و سخنرانی شده ولی با نگاهی به وضعیت تولید علم در کشور و پایان نامه ها و مقالات بی سر و سامانی که معلوم نیست کدام سوال کشور را میخواهند پاسخ بدهند یا چه مشکلی را حل کنند، متوجه میشویم که این موضع گیری ها در حد همان موضع گیری و سخنرانی باقی مانده اند و خبری از گام عملی برای رفع این معضل نیست.

۱۳۹۴/۷/۱۹

اخبار مرتبط