تلفات فاجعه منا دو برابر آمار عربستان است

نشریه آتلانتیك نوشت تلفات فاجعه مراسم حج امسال در عربستان سعودی، دو برابر آنچیزی است كه سعودی ها اعلام كرده اند.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر: نشریه آتلانتیک نوشت تلفات فاجعه مراسم حج امسال در عربستان سعودی، دو برابر آنچیزی است که سعودی ها اعلام کرده اند.

تلفات ازدحام جمعیت در حج امسال در عربستان سعودی، تقریبا دو برابر تعدادی است که این کشور گزارش کرده است.

برآورد عربستان نشان می دهد این فاجعه 769 کشته داشت، اما برآوردهای تازه نشان می دهد 1453 نفر دراین حادثه جان خود را از دست دادند. این آمار جدید، این حادثه را به مرگبارترین حادثه در طول تاریخ برگزاری مراسم رمی جمرات تبدیل می کند.

مراسم حج هر سال حدود 2 میلیون زائر را به مکه می آورد؛ مراسمی که برای میزبان آن یعنی عربستان سعودی، وجهه بی نظیری را در جهان اسلام ایجاد می کند. این مراسم همچنین میلیاردها دلار هزینه و ملاحظات خاص برای پشتیبانی آن را برای این پادشاهی به همراه دارد. در چهل سال گذشته، زائران به علت حوادث مختلف از ازدحام تا فروریختن ساختمان ها، خشونت یا آتش سوزی جان خود را از دست داده اند.

عربستان سعودی که با کاهش جهانی بهای نفت، جنگ داخلی در کشور همسایه (یمن)، و خطر مستمر شورش داخلی درگیر است، اکنون بیش از پیش با کاهش منابع مواجه است و آسیب پذیرتر است.

مشخصا ایران شیعه، جایگاه رقیب سنی دیرین خود را به عنوان پرده دار دو مکان از مقدس ترین اماکن اسلامی را به چالش گرفته و هشدار داده است، اگر دیپلماسی نتواند زمینه یک بررسی مستقل را فراهم کند، «جمهوری اسلامی آماده خواهد بود از زبان زور استفاده کند.» حدود یک سوم کشته های این حادثه زائران ایرانی بودند.

با در نظر گرفتن این مسائل، تعجبی ندارد که آمارهای دقیق درباره این حادثه از منابع بیرون از عربستان نقل می شوند. همانطور که روث گراهام ماه گذشته در آتلانتیک اشاره کرد، مقامات سعودی، اشتیاق نداشتند مسئولیت این حادثه را بپذیرند و سعی داشتند این حادثه را به بی نظمی برخی حجاج آفریقایی نسبت دهند.

در همین حال هنوز سرنوشت صدها زائر نامشخص است. بنابراین ابعاد دقیق فاجعه منا هنوز معلوم نیست.

۱۳۹۴/۷/۱۹

اخبار مرتبط