گزارش عفو بین الملل از خفقان سیاسی در عربستان

سازمان عفو بین الملل، عربستان را به نقض قوانین آزادی بیان در این كشور متهم كرد. این سازمان در گزارش خود آورده است: ریاض با محاكمه ناعادلانه مخالفان پیغام تهدیدآمیزی برای هركس كه به فكر اعلام مخالفت با دولت مركزی باشد، ارسال می‌كند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ "جیمز لینچ،" مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل (آمنستی)، درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان اظهار داشت: قوانین عربستان در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان مبهم و دارای نقص است. آنها برای مبارزه با تروریسم از قوانین نادرستی استفاده می کنند که در حقیقت سرکوب کننده هر سخن یا اقدامی خلاف میل دولت مرکزی است. ریاض با محاکمه ناعادلانه این افراد پیغام تهدیدآمیزی برای هرکس که به فکر اعلام مخالفت با دولت مرکزی باشد، ارسال می کند.

اعتراض عفو بین الملل نسبت به اقدامات سرکوبگرانه ریاض در حالی بیان شد که مقامات امنیتی عربستان در هفته های اخیر چند فعال سیاسی را به بهانه جرایم مبهمی بازداشت کرد. عفو بین الملل در گزارش خود آورده است: عربستان از قوانین ضد تروریسم خود در راستای سرکوب هر تهدید سیاسی و اجتماعی استفاده می کند. ریاض شیوه بدبینی به منتقدان را در پبش گرفته است و فشار زیادی بر جامعه آماده قیام خود اعمال می کند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: فعال سیاسی که 10 سال از عمر خود را در زندان های سعودی سپری کرده ، یکی از 11 بنیانگذار اصلی سازمان حقوق سیاسی و مدنی عربستان ( ACPRA) است.این سازمان با هدف ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی در عربستان تاسیس شد؛ اما هرکدام از بنیانگذاران آن بازداشت های متعدد و محاکمه های فراوانی را تجربه کردند. آمنستی، عربستان را به دلیل جلوگیری از تشکیل نهادهای سیاسی مردمی و سرکوب آزادی بیان در این کشور بارها مورد انتقاد قرار داده است.

۱۳۹۴/۷/۲۸

اخبار مرتبط