«ریاض» حامی مالی داعش است

یك كارشناس و تحلیلگر قرقیز ضمن اشاره به حمایت مالی عربستان از داعش و دلالی تركیه برای خرید نفت ارزان از این گروه تروریستی، خواستار اجماع كشورها برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی شد.

به گزارش نما به نقل از فارس،«رستم رحمانعلی‌یف» معاون رئیس دانشگاه «امنیت، دفاع و حقوق» قرقیزستان در مصاحبه با پایگاه خبری «کانیوز» تصریح کرد: داعش بزرگترین سازمانی است که افراد را در سراسر جهان برای باصطلاح «جهاد علیه کافران» استخدام می‌کند.

به گفته وی، طرفداران این سازمان از افراد غیرنظامی برای روش‌های غیرانسانی استفاده می‌کنند و تهدیدی جدی برای تمام کشورهای جهان می‌باشند ضمن آنکه این سازمان دارای منابع بالقوه عظیم و سرمایه بزرگ مالی است.

معاون دانشگاه «امنیت، دفاع و حقوق» قرقیزستان گفت: داعش پول را از شرکت‌های خصوصی عربستان سعودی و قطر دریافت می‌کند و برای کشورهای غربی نیز فرصتی جهت کسب درآمد فراهم می‌سازد.

وی اظهار داشت: چنین سازمان‌هایی خودبه‌خود پدیدار نمی‌شوند بلکه آنها با کمک کشورهایی نظیر آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا برای انجام وظایف خاص و چندمنظوره به وجود می‌آیند و سپس این سازمان‌های رشد یافته و از کنترل خارج می‌شوند از جمله آن می‌توان به گروه «اسامه بن‌لادن» اشاره کرد.

رحمانعلی‌یف افزود: امروزه باقیمانده طرفداران اسامه بن‌لادن و طالبان به دنبال زمینه‌های مشترک با داعش برای پیوستن به این گروه افراطی هستند.

به گفته وی، تاکنون بسیاری از جنبش‌های تروریستی به داعش پیوسته‌اند از جمله جنبش «اویغور» که اگر تئوری هرج‌ومرج را در نظر بگیریم، آمریکا و متحدانش چنین سازمان‌هایی را برای ایجاد آشوب در جهان ایجاد می‌کنند و در ادامه به مبارزه ظاهری با این سازمان‌های باصطلاح «بد» می‌پردازند.

معاون دانشگاه «امنیت، دفاع و حقوق» قرقیزستان در ادامه گفت: مسکو عملیات نظامی را در خاک سوریه آغاز کرد و همه روزه نیروی هوایی روسیه مواضع تروریست‌ها و انبارهای مهمات آنها را بمباران می‌کند.

این کارشناس در پاسخ به این سئوال که علیرغم مبارزه روسیه با داعش، چرا آمریکا از این مسئله بهره‌برداری می‌کند؟ اظهار داشت: روسیه روزانه هزینه زیادی را صرف می‌کند ضمن آنکه حوادث خاورمیانه بر تمام جهان تأثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، برای پیروز شدن در این جنگ باید تمام کشورهای جهان متحد شوند اما آشکار است که بسیاری از دولت‌ها به دنبال منافع خود از ناحیه این درگیری‌ها هستند و اتحاد لازم به وجود نمی‌آید.

رحمانعلی‌یف خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، ترکیه در ۱۰ سال اخیر از لحاظ اقتصادی به خوبی توسعه یافته و امروزه ترکیه برای سرنگونی رژیم «بشاراسد» تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ترکیه عضو «ناتو» است و باید از آمریکا تبعیت کند و از سوی دیگر، حکومت ترکیه با مشکلات زیادی مواجه می‌باشد و در مقابل، «آنکارا» نفت ارزان و باکیفیت به دست می‌آورد.

رحمانعلی‌یف افزود: به گفته بسیاری از کارشناسان بین‌المللی، تعداد زیادی از دلالان از طریق تروریسم درآمد کسب می‌کنند در حالی که وضعیت مالی داعش بهتر می‌شود و پس از اخراج تروریست‌ها از سوریه و عراق، آنها به افغانستان، آسیای مرکزی و اروپا نقل مکان خواهند کرد.

معاون دانشگاه «امنیت، دفاع و حقوق» قرقیزستان اظهار داشت: برای آنها رفتن به اروپا بسیار راحت‌تر از آسیای مرکزی است و این افراد بدون سلاح به قرقیزستان نیز خواهند آمد اما همواره جهت مبارزه برای ایدئولوژی خود آماده هستند.

رحمانعلی‌یف در پایان تصریح کرد: مقابله با تروریست‌ها در خاک آسیای مرکزی دشوار می‌باشد، بنابراین ما باید اقدامات لازم را انجام بدهیم تا آنها در سوریه از بین بروند.

۱۳۹۴/۸/۵

اخبار مرتبط