شمخانی: آماده همكاری با پاكستان در تمام حوزه‌ها هستیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه در دیدار مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاكستان تاكید كرد: ایران بدون هیچگونه محدودیتی آماده برداشتن گام های مشترك با پاكستان در حوزه های سیاسی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی شمخانی در دیدار ناصر خان جنجوعا گفت: دغدغه های مشترک امنیتی و دفاعی دو کشور در موضوع های بسیار مهمی چون مقابله با تروریسم، امنیت مرزها، جلوگیری از افزایش موج افراطی گری و خشونت و همکاری های امنیتی منطقه ای، بستر مناسبی برای توسعه همکاری های دو جانبه است.

شمخانی همچنین با قدردانی از هوشمندی و درایت دولت پاکستان در عدم ورود نظامی به بحران یمن اظهارداشت: کشورهای اسلامی باید با توسعه گفت و گو و مفاهمه واجتناب از انتخاب راه حل های غیر مسالمت آمیز، اجازه ندهند که مشکلات فی مابین آنها به بستری برای مداخله کشورهایی که خیر خواه مسلمانان نیستند، تبدیل شود.

شمخانی گفت:تغییر دولت ها در پاکستان هیچگونه خللی در راهبرد غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی در زمینه توسعه روابط همه جانبه با اسلام آباد ایجاد نخواهد کرد.

وی ضرورت اتخاذ راهکارهای مشترک برای از میان بردن شرارت و اقدامات غیر قابل قبول گروه های تروریستی وابسته به بیگانه در مرزهای دو کشور را مورد تاکید قرارداد و اظهار داشت: برخی کشورهای فرا منطقه ای و متحدین منطقه ای آنها بدنبال مساله سازی میان دو کشور از طریق بکارگیری گروه های تروریستی مزدور برای ناامن کردن مرزهای مشترک ایران و پاکستان هستند.

شمخانی با اشاره به موقعیت منحصر بفرد بنادر ایران و پاکستان در خلیج فارس ودریای عمان ، آغاز گفت و گوهای جدی برای ایجاد زمینه های تکمیلی ژئوپلیتیک میان ایران و پاکستان را ارتقا دهنده امنیت دو کشور عنوان کرد و افزود: فعال شدن ظرفیت های بی شمار اقتصادی، اولین دستاورد اتخاذ این رویکرد خواهد بود.

وی در این دیدار همچنین با ابراز تاسف از کشته و مجروح شدن جمع زیادی از مردم پاکستان در دوفاجعه منا و زلزله اخیر این کشور، ضمن ابلاغ پیام تسلیت دولت و ملت ایران، آمادگی سازمان های امدادی کشورمان را برای امداد رسانی به زلزله زدگان اعلام کرد.

دبیر شواری عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت ارتقا منافع ملی و مشترک دو کشور، سرعت دادن به تلاش ها برای تبدیل وضعیت موجود در روابط دو جانبه به نقطه مطلوب را مورد تاکید قرارداد و افزود: پیوندهای عمیق دینی و اشتراکات فرهنگی مهم ترین بستر توسعه همکاری های همه جانبه میان تهران و اسلام آباد است.

شمخانی از فاجعه منا به عنوان مصیبتی دردناک که جهان اسلام را در حیرت و ماتم فرو برد یاد کرد و افزود: صرف نظر از خسارتهای بی سابقه انسانی این فاجعه،مخدوش شدن چهره دین حنیف اسلام نزد جهانیان در بزرگترین مراسم عبادی مسلمانان، رخدادی غیر قابل جبران است.

شمخانی قرار که بامداد امروز وارد اسلام آباد شده است، قرار است در ادامه سفر دو روزه خود، محمد نواز شریف نخست وزیر و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر در امور خارجی نیز دیدار و گفت و گو کند.

۱۳۹۴/۸/۶

اخبار مرتبط