دولت از زنگنه خواسته تا با عربستان درگیر نشود!

وزیر اسبق نفت گفت كه زنگنه به كاركرد اوپك آگاه است اما از ناحیه دولت مجوز مقاومت در مقابل عربستان را ندارد زیرا دولت از او خواسته كه با عربستان درگیر نشود.

به گزارش نما، سیدمحمد غرضی افزود که اگر ایران در شرایط کنونی در اوپک در مقابل عربستان محکم بایستد طرفداران آن از جمله ونزوئلا، نیجریه و اندونزی نیز از ایران پیروی خواهند کرد.

وی، با بیان اینکه اکثر اعضای اوپک از کاهش قیمت نفت ناراضی هستند، افزود که ایران دارای قدرت سیاسی بوده اما عربستان قدرت وابسته است، بنابراین با ایستادگی ایران، سایر اعضای اوپک به ایران تمایل بیشتری نشان خواهند داد.

به گفته وزیر اسبق نفت، درسازمان اوپک، کشورهایی چون قطر، امارات متحده عربی و کویت طرفدار عربستان بوده، بنابراین ایران با داشتن قدرت سیاسی می تواند در سازمان اوپک کارسازتر باشد.

غرضی گفت که ایران باید در سازمان اوپک به اساسنامه بچسبد، چون عربستان با انجام برخی اقدامات، اساسنامه سازمان را از بین برده هر چند که در اوپک محوریت اساسنامه تمرکز بر اتفاق آرا است.

وزیر اسبق نفت ایران تصریح کرد که عربستان سعودی در اوپک به سایر اعضا از جمله ایران زورمی گوید و ایران نیز بدون هیچ واکنشی او را نظاره می‌کند وادامه داد: ایران نباید در مقابل اقدامات نادرست عربستان ساکت بماند.

به گفته وزیر اسبق نفت، در ۲۰ سال اخیر ایران درسازمان اوپک در مقابل عربستان کوتاه آمده که این امر ناشی از مصلحت‌اندیشی دولتها بوده است.

او، اذعان داشت که اگر ایران در مقابل عربستان در سازمان اوپک مقاومت کند، شرایط به نفع ایران تمام خواهد شد.

غرضی با بیان اینکه اساسنامه اوپک بر نظام اتفاق آراء استوار بوده، اظهار داشت که در صورت مخالفت ایران، نشست اخیرهیچ مصوبه‌ای نمی‌داشت اما زنگنه ازتوافق سخن گفته که توافق یعنی واگذاری رأی خود درنشست است.

وی، اعلام توافق زنگنه در نشست اخیر اوپک را یک ایراد دانست و در عین حال اذعان داشت که این امرتقصیر زنگنه نبوده چون دولت‌هایی که ظرف ۲۰ سال اخیر بر سرکار آمدند با عربستان مماشات کرده اندو دولتمردان ، انتظار داشتند که پادشاه عربستان با آنها رفاقت کند.

وزیر اسبق نفت ایران تاکید کرد که دولت‌ها می‌توانستند در مقابل عربستان بایستند اما مصلحت اندیشی آنها سبب شده که عربستان به ایران زور بگوید و ادامه داد در دوره وزارت نفت خود در سال ها قبلتر، با کاهش تولید و ممانعت از افت بیشتر قیمت نفت،حتی با دولت هم درگیر می‌شده و همین امر هم سبب برداشتن او از مقام وزارت نفت شده است.

غرضی اظهارکرد که در زمان وزارتش در نفت به حرف دولتمردان گوش نمی‌داده و ظرف این ۴ سال میزان تولید اوپک را از ۲۴ میلیون به ۱۶ میلیون بشکه رسانده و قیمت نفت را هم تثبیت کرده است درحالی که دولت از این اقدام او، خشنود نبوده و دست آخر او را از وزارت نفت برداشتند.

وزیر اسبق نفت گفت که زنگنه به کارکرد اوپک آگاه است اما از ناحیه دولت مجوز مقاومت در مقابل عربستان را ندارد زیرا دولت از او خواسته که با عربستان درگیر نشود.

به گفته غرضی دولت افت قیمت نفت و کاهش درآمد ارزی را تحمل می‌کند تا وجهه جهانی آن آسیب نبیند.

۱۳۹۴/۹/۲۵

اخبار مرتبط