دارایی های مسدود شده ایران، اواسط دی آزاد می شود

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از آزادشدن دارایی های مسدود ایران دربانك‌های خارجی درنیمه دوم دی خبر داد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: در برجام کاملا مشخص است که چه تحریمهایی برداشته می شود طبعا دارایی های مسدود شده ایران در بانکهای خارجی آزاد و تبادلات بانکی به عنوان مهمترین تحریم علیه ما رفع خواهد شد.



وی لغو تحریمهای حمل و نقل، کشتیرانی، بیمه و فروش نفت را از دیگر مصادیق رفع تحریمها از روز اجرای برجام دانست و افزود: تحریمهایی که در میزان فروش نفت ما وجود دارد بلافاصله برداشته خواهد شد و فروش نفت و انتقال پولش آزاد می شود.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین با اشاره به موضوع تبادل سوخت گفت: تمهیدات و ترتیبات بسیار خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است و طبق قرارداد بسیار محکمی که با دولت روسیه امضاء کرده ایم برای فروش اورانیوم غنی شده ایران و خرید کیک زرد معامله کاملا مناسبی انجام شده است.


عراقچی افزود:‌ ما در مقابل بیش از 9 تن مواد اورانیوم غنی شده حدود 140 تن کیک زرد دریافت می کنیم که کیک زرد قبلا به ایران وارد شده است و آن را دریافت کرده ایم و اکنون در انبارهای سازمان انرژی اتمی نگهداری می شود.


رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد: مواد غنی شده ما هنوز به روسیه انتقال داده نشده است و این کار در روزهای آینده انجام خواهد شد.


وی گفت:‌ معامله جانبی نیز در کنار این انتقال مواد در حال انجام است و سازمان انرژی اتمی وارد معاملات بین المللی مواد هسته ای شده است.


عراقچی افزود: بر این اساس مقداری از ضایعات مواد غنی شده 20 درصدی طبق ترتیبات دیگری فروش می رود که در مقابل آن هم کیک زرد به میزان بسیار معتنابهی به کشور وارد خواهد شد.


وی گفت: روند برجام در مسیر قرار دارد و طبق جدول زمان بندی در اواسط دی به روز اجرایی شدن ‌می رسیم که اگر همه چیز طبق روال کنونی طی شود وقتی به آن روز برسیم تحریمها عملا برداشته خواهد شد.


معاون وزیر امور خارجه افزود:‌اکنون تحریمها روی کاغذ برداشته شده و قوانین لغو تحریمها صادر و امضا شده و فقط اجرای آن مانده است که روز اجرایی شدن یعنی اواسط یا اواخر دی صورت خواهد گرفت. کارشناسان ایرانی،اروپایی وآمریکایی مشغول تنظیم راهنماهای رفع تحریم هارئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از مشارکت کارشناسان ایرانی، اروپایی و آمریکایی در وین برای تنظیم راهنماهای رفع تحریم ها خبر داد.


سیدعباس عراقچی گفت: برخی راهنماها در حال تهیه است که در سایت اتحادیه اروپا و سایت افک در آمریکا گذاشته خواهد شد.


وی افزود: این راهنماها با زبان بسیار روشن و کاملاً واضح به همه شرکت ها و مراجع اقتصادی دنیا اعلام می کند که طبق برجام چگونه می توانند حرکت کنند و چه فعالیت هایی را بتوانند انجام دهند.


عراقچی گفت: در برجام قوانین مختلف و ضمائم را به هم ارجاع داده است و پیچیدگی های خاص خود را دارد این راهنمای عمل تنظیم می شود تا برجام را برای شرکت ها و بانک هایی که می خواهند با ایران کار کنند معرفی کند که راهگشا خواهد بود.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: طبق برجام اروپایی ها و آمریکایی ها موظفند که در تهیه این راهنماها با ایران مشورت کنند که این مشورت ها در حال انجام است و کارشناسانمان در وین در حال تکمیل این راهنماها هستند.


عراقچی همچنین گفت: به آخرین روزهای رسیدن به روز اجرایی شدن برجام نزدیک می شویم و مشکلات و نکات ریز فنی و حقوقی بسیاری وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کنیم و برای همین کار ، کارشناسانمان در وین حضور دارند.


رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود:‌ آنان در هفته گذشته تقریباً هر روز با طرف های اروپایی و امریکایی بویژه مجموعه 1+5 جلسات کارشناسی بسیار مفصلی داشته اند تا برخی موانع اجرایی رفع و برخی کارهای فنی با دقت انجام شود.


وی با تاکید بر لزوم تماس مستقیم با مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بنده با آقای آمانو تلفنی صحبت کردم و او نیز با آقای صالحی صحبت کرد؛ مشورت ها ادامه دارد تا مراحل نهایی اجرای برجام با آرامش و راحتی انجام شود.


عراقچی افزود: طبعاً موضوع مذاکرات آقای ظریف با وزرای خارجه امریکا ، چین و آلمان در نیویورک بررسی این مسائل نیز بود.


رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام همچنین در پاسخ به پرسشی درباره محتوای مذاکرات وزیر خارجه کشورمان با طرف امریکایی اش گفت: آقای ظریف در اجلاس سوریه حضور یافت و عمدتاً درباره مسائل این کشور صحبت کرد و دیدارهایی هم در این زمینه داشت که حتماً آقای امیرعبداللهیان توضیح خواهد داد.


وی در این حال افزود: آنچه به برجام مربوط می شود آقای ظریف دیدارهای دوجانبه ای نیز در این خصوص داشت و به طور مشخص دیدارش با آقای کری فقط درباره برجام بود.


عراقچی اضافه کرد: موضوع خاص قانون جدید امریکا درباره محدودیت در برنامه روادید این کشور و نقض برجام که ما فکر می کنیم می تواند با اجرای این قانون صورت گیرد موضوع اصلی جلسه آقای ظریف بود و موضوعات دیگر نیز درباره اجرای برجام مطرح شد.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین بسته شدن پرونده پی ام دی را حرکت بزرگی دانست که مانع بسیار بزرگی را از سر راه برداشته است.


وی گفت: در امریکا برخی سعی کردند موانع جدیدی در اجرای برجام ایجاد کنند که با نامه آقای کری به آقای ظریف این مانع هم برداشته شد و مسیر را به سمت اجرای برجام ادامه خواهیم داد.


معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه درباره دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک گفت: دیدار ظریف با کری درباره برجام و بحث های مرتبط با این موضوع( برنامه جامع اقدام مشترک) بود.
سید عباس عراقچی تصریح کرد: قانون جدید محدودیت های صدور روادید برای شهروندان مسافر 38 کشور به ایران و نقض برجام که فکر می کنیم می تواند با اجرای این قانون صورت گیرد، بحث اصلی این دیدار بود.


وی همچنین درباره ارسال سوخت به روسیه هم گفت:تمهیدات و ترتیبات مختلفی در مورد تبادل سوخت اندیشیده شده و قرارداد محکمی در مورد فروش اورانیوم غنی شده و خرید کیک زرد با روسیه انجام گرفته است.


عراقچی تصریح کرد: در حال تهیه راه نمای رفع تحریم ها هستیم که برجام را واضح توضیح داده و طبق برجام، اروپایی ها و آمریکایی ها موظف هستند در تهیه این راه نما با ایران مشورت کنند؛ این راه نما در سایت اتحادیه اروپا هم قرار می گیرد.


وی افزود: این راه نمای برجام، به صورت واضح به همه کمپانی ها دنیا اعلام می کند که طبق برجام چگونه می توانند اقدام کنند.

۱۳۹۴/۹/۳۰

اخبار مرتبط