گله های عضو شورا از شهرداری

رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره ضعف‌ها و كمبود‌های حمل و نقل عمومی در تهران گفت:شهرداری بهتر است برای حل مشكل الودگی هوا به جای زرگراه‌سازی و پل‌سازی، حمل و نقل عمومی را گسترش دهد.

به گزارش نما به نقل از ایلنا: رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره ضعف‌ها و کمبود‌های حمل و نقل عمومی در تهران گفت:شهرداری بهتر است برای حل مشکل الودگی هوا به جای زرگراه‌سازی و پل‌سازی، حمل و نقل عمومی را گسترش دهد.

محمد حقانی در ارتباط با آلودگی هوای تهران گفت: به‌جای بزرگراه‌سازی و پل‌سازی در شهر تهران که در واقع دعوت از اتومبیل‌ها برای آمدن به خیابان است، باید این اعتبارات و بودجه‌ها را به مترو و حمل و نقل عمومی تخصیص می‌دادیم تا اکنون با چنین وضعیتی روبرو نباشیم.

وی ادامه داد: در طرح جامع حمل و نقل قرار بود در افقی که جمعیت تهران به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد، ۷۵ درصد از زیرساخت‌های حمل و نقل نیز آماده شود؛ اما حال جمعیت به این تعداد رسیده اما زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی ما به ۲۵ درصد هم نرسیده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: پیشرفت زیرساخت‌های ما در مورد مترو و حمل و نقل ریلی متاسفانه هنوز به ۱۵ درصد هم نرسیده‌است. در طرح جامع قرار بوده است ما ۷۵۰ کیلومتر مترو داشت باشیم اکنون با این مقدار فاصله زیادی داریم زیرا دولت‌ها کمک‌های لازم را نکرده‌اند و شهرداری و شورای شهر نیز آنگونه که باید به این مساله توجه نداشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تنها راهکار برای حل معضل الودگی هوای تهران پرداختن به سیستم حمل و نقل عمومی با الویت مترواست؛ اظهار کرد: ما در تهران حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داریم یعنی درواقع حدود ۵۰۰۰ اتوبوس کم داریم. از طرفی ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها نیز تحت تعمیر و زمین گیر هستند و از ۷ هزار اتوبوس دیگر نیز ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس، فرسوده، از رده خارج و دودزا هستند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران افزود: علاوه برآن ۱۱۰۰ مینی بوس نیزدر شهر تهران وجود دارد که تمامی آن‌ها از رده خارج هستند بنابراین سیتم حمل و نقل عمومی ما دچار نقص است. دولت پیشین نیز هیچ کمکی برای حل این مشکل نکرده و دولت کنونی هم توانایی مالی برای کمک را ندارد.

حقانی با بیان اینکه تعطیلی مدارس، طرح آسمان آبی زمین پاک، طرح LEZ و... هیچ کدام در کاهش آلودگی هوا تاثیر نخواهند داشت، توضیح داد: اصل قضیه این است که ما در شهر تهران ۲منبع آلاینده، یعنی منابع متحرک (خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها) ومنابع ساکن (صنایع و کارخانه‌ها و...) داریم که۷۰ درصد آلودگی‌ها مربوط به منابع متحرک است. از طرفی ما در تهران حدود ۵. ۲ میلیون موتورسیکلت که برخی از آن‌ها کاربراتوری هستند و آلایندگیشان ۸ برابر یک خودرو با استاندارهای یورو۲ است؛ داریم. حضور ۵. ۲میلیون موتورسیکلت مانند این است که ۲۰ میلیون خودرو در تهران در حال تردد باشند. بنابراین باید راه حلی پیدا کنیم که زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی تکمیل شود و طرح جامع ترافیک هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

۱۳۹۴/۱۰/۹

اخبار مرتبط