قائم مقام ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران:

قاطعانه می‌گویم خودروهای پلیس هم معاینه فنی ندارند

قائم مقام ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: با قاطعیت ادعا می‌كنم خودروهای پلیس هم معاینه فنی ندارند؛ از رسانه‌ها درخواست می‌كنم از پلیس راهور سوال كنند، چند درصد از خودروهای پلیس دارای معاینه فنی هستند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سید نواب حسینی منش صبح امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه آلودگی هوای تهران جز اولویت‌های مسئولان شهری است، اظهار داشت: در موضوع آلودگی هوا انگشت‌های اشاره به سمت معاینه فنی گرفته شده و همه می‌گویند معاینه فنی مسبب آلودگی هواست. این در حالیست که بیش از 10 میلیون خودرو در کشور تردد دارند که واجد شرایط دریافت برگه معاینه فنی هستند.

وی با بیان اینکه شهر تهران با 14 مرکز معاینه فنی روزانه می‌تواند 6 هزار خودرو را مورد بررسی قرار دهد، ادامه داد: 17 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند که براساس آمارها و باتوجه به قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی، اکنون قریب به 7 میلیون خودرو در کشور فاقد معاینه فنی هستند.

قائم مقام ستاد مرکزی معاینه شهر تهران با اشاره به اینکه طی 9 ماه سال‌جاری 300 هزار خودرو در شهر تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، خاطر نشان کرد: این در حالیست که 3 میلیون و 700 هزار خودرو در شهر تهران تردد دارند که به گفته پلیس راهور بالغ بر 2میلیون خودرو واجد شرایط معاینه فنی است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه براساس مطالعات دانشگاه صنعتی شریف اگر همین تعداد خودرویی که در شهر تهران تردد دارند و واجد شرایط معاینه فنی هستند بهینه شده و معاینه فنی داشته باشند، افزود: این موضوع 10 درصد در موضوع آلودگی هوا تأثیرگذار است، پس نمی‌توان گفت معاینه فنی جور آلودگی هوا را می‌کشد.

حسینی‌منش در خصوص اینکه برگه معاینه فنی کاغذ پاره نیست چراکه 18 تست مختلف مکانیکی و ظاهری در فرایند معاینه فنی مراکز مکانیزه بررسی می‌شود، خاطر نشان کرد: وقتی خودروساز تولیدات خود را تنها تا دو سال گارانتی می‌کند، جای سوال دارد که چرا معاینه فنی 5 ساله است و چگونه تصمیم‌گیران، خودرویی را که حتی سازنده‌اش بیش از دو سال به آن اعتماد ندارد تا 5 سال معاف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پروسه گرفتن معاینه فنی در مراکز 14 گانه شهر تهران مکانیزه و یکپارچه مدیریت می‌شود، گفت: تمامی تست‌ها منظم و از طریق نرم افزار صورت می‌گیرد. در عین حال 440 مرکز در کشور وجود دارد که به جز کلانشهرها تمامی مراکز به سامانه (سین فا) cinfa زیرمجموعه وزارت کشور وصل شده‌اند که طی ماه جاری و تا بهمن ماه مراکز شهر تهران نیز به صورت یکپارچه به این سامانه متصل خواهند شد.

قائم مقام ستاد مرکزی معاینه شهر تهران با تأکید بر اینکه از 17 میلیون خودروی موجود در کشور طی سال جاری تنها 3میلیون خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، گفت: چطور میلیون‌ها خودرو در شهرها تردد دارند، بی‌آنکه برخوردی بی‌قانون از سوی پلیس با آنها صورت گیرد.

حسینی‌منش در ادامه تأکید کرد: ادعا می‌کنیم با یکپارچه‌سازی مراکز معاینه فنی تهران و اینکه تمامی مراکز به دوربین‌های پلاک‌خوان تجهیز شوند، درصد خطایمان به صفر رسیده و شاید از خطاهای کوچک ظاهری هم گذر کنیم، چراکه در صورتی که خودرو وارد چرخه معاینه فنی نشود و پلاکش توسط دوربین‌ها ثبت نشود، امکان صدور برگه در مراکز وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه طی سال جاری تنها 300 هزار برگه معاینه فنی در شهر تهران و 150 هزار برگه از سوی مراکز حاشیه استان تهران صادر شده است، افزود: به گفته پلیس راهور هزار و 800 برگه طی سال جاری صادر شده است که این نشان از تخلفات گسترده در صدور برگه‌های معاینه فنی دارد.

قائم مقام ستاد مرکزی معاینه شهر تهران با اشاره به اینکه طی هفته‌های اخیر شاهد چندین فقره برچسب غیرمجاز از مراکزی که حتی وجود ندارند بودیم، گفت: به عنوان مثال برچسب معاینه فنی از مرکزی به نام فرجام صادر شده که حتی در شهر تهران وجود ندارد. پس انتظار داریم پلیس با چنین مراکزی و با چنین تخلفاتی برخورد کند.

وی در ادامه تصریح کرد: 27 درصد از خودروهایی که طی سال جاری به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، مردود شدند که 18 درصد آنها در آزمون آلایندگی رد شده‌اند.

حسینی منش با اشاره به اینکه با قاطعیت ادعا می‌کنم خودروهای پلیس هم معاینه فنی ندارند، گفت: از رسانه‌ها درخواست می‌کنم از پلیس راهور سوال کنند، چند درصد از خودروهای پلیس دارای معاینه فنی هستند.

وی با اشاره به اینکه برابر قانون خودروهای فاقد معاینه فنی ممنوعیت تردد در شهرها را دارند، گفت: متأسفانه برخورد پلیس با معاینه فنی فصلی است و تنها در روزهای آلوده هوا با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد می‌کنند.

قائم مقام ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه ما به جد دنبال آن هستیم که ارائه برگه معاینه فنی در تمام فصول الزامی شود، گفت: یکی از عوامل موفقیت این برنامه جدیت پلیس است اما متأسفانه رئیس پلیس راهور تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی تمام تحقیقات و پژوهش‌های چند ساله دانشگاه صنعتی شریف را جزوه می‌خواند و این نشان می‌دهد که پلیس اعتقادی به معاینه فنی ندارد.

حسینی منش با تاکید بر اینکه برابر قانون خودروهای فاقد معاینه فنی مجاز به تردد نیستند، گفت: متأسفانه پلیس تنها به جریمه نقدی خودروهای فاقد معاینه فنی اکتفا می‌کند، این در حالیست که براساس قانون، پلیس باید مانع تردد این گونه خودروها شده و ضمن فک پلاک، آن‌ها را به تعمیرگاه هدایت کنند، اما می‌بینیم که این مهم محقق نمی‌شود.

۱۳۹۴/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط