آمار بسیار خوب فوتبال ایران در دوپینگ

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از كاهش آمار دوپینگ فو‌تبا‌ل به نیم درصد در سال 94 خبر داد و گفت: از 400 نمونه گیری كه از تمام بخش‌های مختلف فو‌تبا‌ل (زنان و مردان) در سال 94 توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ صورت گرفته است، تنها نیم درصد آمار دوپینگ فو‌تبا‌لیست‌ها مثبت بوده است.

به گزارش نما به نقل از مشرق، دکتر رامین طباطبایی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در‌ رابطه با گزارش اخیر کمیسیون اصل "90" پیرامون دوپینگ فو‌تبا‌ل، اظها‌ر کرد: این آمار مربوط به قبل از سال‌ 87 است که مسئولیت دوپینگ فو‌تبا‌لیست‌ها بر عهده فدراسیون فو‌تبا‌ل بود و نادو مسئولیتی در این زمینه نداشت.

البته مستندات و مدارکی نیز در این خصوص در وزارت ورزش و جوانان وجود ندارد. ضمن این که از سال‌ 2015 که مسئولیت دوپینگ فو‌تبا‌ل به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) سپرده شد، نزدیک به 400 نمونه از بازیکنان لیگ برتر، لیگ دسته دو، یک، فو‌تبا‌ل ساحلی ، فوتسال و در تمام بخش‌ها از زنان و مردان به عمل آوردیم که از این تعداد نمونه گیری تنها نیم درصد یعنی چهار نفر تست دوپینگ آنها مثبت بوده که این آمار از نظر حجم نمونه گیری آمار بسیار خوب و در حد آمار جسمانی برای فو‌تبا‌ل کشورمان است و حکایت از آن دارد که فو‌تبا‌ل جزء یکی از رشته‌های کم خطر از نظر دوپینگ در کشور است.

وی گفت: در آن زمان چون بانک اطلاعات از نظر آماری نداشتیم، قطعا آمارهای دقیقی نسبت به موضوع دوپینگ در فو‌تبا‌ل وجود ندارد، اما در شرایط کنونی چون در اختیار ستاد ملی مبارزه با دوپینگ است، مرتب فو‌تبا‌لیست‌ها را مانیتور می‌کنیم و حجم نمونه گیری‌ها نسبت به سال‌های گذشته در تمام رده‌های سنی بالا است و در حقیقت تمام تلاش ستاد بر این مبنا است تا در لیگ‌های مختلف فو‌تبا‌ل حضور فعالی داشته باشد و از نظر دوپینگ پوشش خوبی دهیم.

به همین دلیل با توجه به آمارهای جهانی، فدراسیون فو‌تبا‌ل از لحاظ ارتکاب به دوپینگ آمارش بسیار پایین است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که نتایج دوپینگ 24 کشتی‌گیر در ر‌قا‌بت‌های بین‌المللی جام تختی چه زمانی اعلام خواهد شد، افزود: مدیریت نتایج بر عهده فدراسیون جهانی کشتی است نه نادو ایران. ما تنها مجری نمونه گیری بودیم و به محض این که نتایج دوپینگ از سوی فدراسیون جهانی به فدراسیون کشتی اعلام شود، یک نسخه نیز در اختیار ستاد ملی مبارزه با دوپینگ قرار خواهد گرفت.

طباطبایی در‌ رابطه با وضعیت سعید محمدی، بازیکن دوپینگی بسکتبال و احتمال تخفیف محرومیت دو ساله وی، خاطر‌ نشان کرد: پرونده وی در حال بررسی است و اگر محمدی مدارک جدید و معتبری ارائه دهد که در کاهش مجازات وی تاثیر مثبتی داشته باشد، هر چه سریعتر اقدام به تشکیل شورای استیناف خواهیم داد تا پس از بررسی در این شورا تصمیم نهایی خود را اعمال کنیم. البته تشکیل این شورا بستگی به مستندات ارائه شده از سوی محمدی دارد که چقدر در کاهش مجازات او تاثیر داشته باشد.

وی در پایان گفت: پرونده سعید محمدی در حال‌ حاضر در حال تعلیق است تا مراجع ذی ربط آن را بررسی و نتیجه‌ نهایی را اعلام کنند.

۱۳۹۴/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط