استراتژی بازار در مقابل بازار، برای فتح بازار روسیه

واردات جو در مقابل صادرات مرغ به روسیه

طبق آمار گمرك در ۱۰ماه ابتدایی سال ۹۴ میزان واردات جو ایران درحدود ۱.۹میلیون تن به قیمت ۴۴۶ میلیون دلار بوده است. ایران هرساله بخش قابل توجهی از نیاز خود به جو را از طریق واردات تأمین می‌كند به طوریكه جو هرساله جزء كالاهای اصلی وارداتی ایران است.

به گزارش نما ایران در سال 1394 از 25 کشور جو وارد کرده و در این میان امارات، روسیه، سوئیس و هلند عمده‌ترین مبادی وارداتی ایران بوده‌اند. در جدول زیر آمار واردات جو ایران در سال 1394 به تفکیک مبادی عمده وارداتی نشان داده شده‌است.


کشورهای امارات و سوئیس، که جزء مبادی اصلی وارداتی جو ایران هستند، از تولیدکنندگان جو نیستند و در واقع جو دیگر کشورها را به ایران صادرات مجدد می‌نمایند. همچنین روسیه که جزء عمده‌ترین صادرکنندگان جو در جهان است تنها 15 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داده است.
از طرف دیگر مدت‌هاست که با افزایش تولید مرغ در کشور، صحبت از آغاز صادرات این محصول به روسیه مطرح شده ولی به دلایل مختلف هنوز روند صادرات مرغ به روسیه آغاز نشده است. مسئولین کشور مشکلات استاندارد و عدم هماهنگی را بزرگترین موانع بر سر صادرات مرغ به روسیه می‌دانند.
از آنجا که کشور روسیه آب و هوایی سرد دارد امکان تولید مرغ برای این کشور محدود است و این کشور جزء واردکنندگان مرغ به شمار می‌رود. از طرف دیگر این کشور به دلیل وسعت سرزمینی ظرفیت بالایی در تولید جو دارد. برخلاف این کشور، ایران به دلیل بهره‌وری پایین کشاورزی هرساله بخشی از جو خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. بنابراین ایران و روسیه می‌توانند در این زمینه یک تعامل برد-برد دوجانبه داشته باشند به طوریکه ایران از روسیه جو وارد نماید و در مقابل به این کشور مرغ صادر نماید.
در واقع ایران باید زمینه را برای تجارت جو در مقابل مرغ با روسیه فراهم کند تا بخش عمده‌ی جو مورد نیاز ایران به جای کشورهایی چون امارات و سوئیس از روسیه وارد گردد و در مقابل امکان صادرات مرغ ایران به روسیه در حجمی قابل توجه فراهم شود. به این ترتیب مشکلات ایران در تأمین غذای مرغ تا حدود زیادی رفع می‌شود، امکان صادرات مرغ به روسیه فراهم می‌شود و علاوه بر این عمق روابط تجاری ایران و روسیه با این قرارداد دوجانبه بیشتر شده و زمینه برای دیگر قراردادهای مشابه و افزایش صادرات محصولات ایرانی به این کشور نیز فراهم خواهد شد.

۱۳۹۵/۲/۲۱

اخبار مرتبط