درآمد ۵ میلیارد دلاری قاچاقچیان از بحران پناهجوبان

در سال ۲۰۱۵ از هر ۱۰ پناهجو، ۹ نفر با استفاده از "خدمات" شبكه‌های تبهكار به اروپا وارد شده است. اغلب پناهجویان مبلغی بین ۳ تا ۶ هزار دلار به این قاچاقچیان پرداخت كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، اینترپل و یوروپل، آژانس پلیس بین المللی و پلیس اتحادیه‌ اروپا با انتشار گزارشی در روز سه‌شنبه (۱۷ مه) اعلام کردند که باندهای قاچاق انسان در سال گذشته از راه قاچاق مهاجران به کشورهای اروپایی بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون پناهجو تنها وارد آلمان شده‌اند.

اعضای باندهای قاچاق انسان اغلب از کشورهایی می‌آیند که پناهجویان از آن‌ها مهاجرت می‌کنند. این افراد ولی به‌طور عمده تابعیت یا اجازه‌ اقامت یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا را دارا هستند.

بنا به گزارش اینترپل و یوروپل، شبکه‌های قاچاق انسان به‌طور کلی از یک "رهبر" که کارهای تهیه‌ اسناد جعلی، تماس با افراد محلی ساکن در کشورهای واقع در مسیر مهاجرت و نیز "هماهنگ‌کنندگانی" که پناهجویان را در طول راه همراهی می‌کنند، تشکیل می‌شوند. تهیه‌"مدارک جعلی" اغلب با کمک مقامات رسمی این کشورها و با پرداخت رشوه صورت می‌گیرد.

تاکنون نزدیک به ۲۵۰ مظنون به فعالیت در باندهای قاچاق انسان در ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها و همچنین در مرزهای زمینی شناسایی شده‌اند. ۱۷۰ تن از این قاچاقچیان در داخل اتحادیه‌ اروپا و ۸۰ تن بیرون از مرزهای این ۲۸ کشور فعالیت می‌کنند.

بنا به گفته‌ نویسندگان اینترپل و یوروپل، هنوز نشانه‌ای حاکی از این که باندهای یادشده به رقابت با یکدیگر دست زده باشند، وجود ندارد. ولی اغلب گروه‌های کوچک، پس از چندی به شبکه‌های بزرگ‌تر می‌پیوندند و از امکانات آن‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش دویچه وله، در سال ۲۰۱۵ اغلب قاچاقچیان، پناهجویان را از ترکیه و لیبی و از طریق دریای مدیترانه با استفاده از قایق‌های کوچک روانه‌ اروپا کرده‌اند. این مسیر ولی در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دريای مديترانه در ماه‌های گذشته به خطرناک‌ترين راه مهاجرتی دنيا تبديل شده است. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ پناهجو در لیبی در انتظار ورود به اروپا هستند.

بنابر ارزیابی کارشناسان اینترپل و یوروپل، شبکه‌های قاچاق انسان اکنون به دلیل افزایش کنترل مرزهای زمینی، به استفاده از مرزهای هوایی روآورده‌اند؛ در این گزارش آمده است که هر روز بر شمار پناهجویانی که با هواپیما و با "مدارک قرضی" وارد اروپا می‌شوند، افزوده شده است. این مدارک پس از آن که پناهجو به فرودگاه کشور اروپایی می‌رسد، توسط همراهی که عضو شبکه است، بازگردانده و به صاحب اصلی آن تحویل داده می‌شود.

در گزارش اینترپل و یوروپل همچنین آمده است که از راه‌های قاچاق پناهجویان اغلب برای قاچاق مواد مخدر و اسلحه نیز استفاده می‌شود. نویسندگان گزارش ولی تاکید می‌کنند که تاکنون شواهدی که نشان دهد مظنونان تروریستی با استفاده از شبکه‌های قاچاق پناهجو وارد اروپا شده‌اند، در دست نیست.

۱۳۹۵/۲/۲۹

اخبار مرتبط