اعتراض به آزمایش موشكی كره شمالی

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری خود آزمایش موشكی اخیر كره شمالی را محكوم كردند اما از ارائه یك بیانیه رسمی در این زمینه خودداری كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری خود آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کردند اما از ارائه یک بیانیه رسمی در این زمینه خودداری کردند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: آنچه ما شنیدیم محکومیت جدی اعضای شورای امنیت در نشست فوق العاده این شورا علیه آزمایش موشکی کره شمالی بود به نظر من این شورا به زودی می‌تواند یک مسیر متحد و سریع علیه کره شمالی انتخاب کند.

سفیر کره جنوبی در شورای امنیت گفت: کره شمالی فقط امسال 13 آزمایش موشک بالستیک داشته و در کل 29 موشک از انواع مختلف با بردهای و پرتابه‌های متفاوت آزمایش کرده است. در این آزمایش‌ها که شامل موشک‌های میان‌برد، کوتاه برد و دوربرد بوده از پرتابه‌های متحرک و حتی تکنولوژی پرتاب از زیردریایی استفاده شده است.

وی گفت: در حال حاضر آنچه می‌دانیم این است که این آزمایش‌ها یک آزمایش معمول موشکی نیست بلکه به نظر ما آنها این اقدامات را با اهداف سیستماتیک و با هدف ارتقا و بهبود تکنولوژی موشکی خود انجام می‌دهند که این امر تنها به تشدید چالش‌های جهانی برای عدم تولید و تکثیر جهانی منجر شده و این امر می‌تواند تهدیدی جدی برای امنیت تمام کشورهای منطقه محسوب شود.

سفیر ژاپن نیز با محکوم کردن این پرتاب‌ها گفت: من تاکید می‌کنم این امر یک اقدام غیر قابل قبول از جانب کره شمالی است. این موشک در داخل آبهای ژاپن فرود آمد پیش از آن هیچ هشداری داده نشد و به همین دلیل ما این اقدام را نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت می‌دانیم. این موشک در آبهای ژاپن فرود آمد که این اتفاق برای اولین بار بود و این اولین گام در توسعه توانمندی‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی محسوب می‌شد بنابراین من در نشست شورا بر اهمیت خطر این پرتاب تاکید کرده و از همکارانم خواستم برای نشان دادن تمایل جدی خود در ممانعت از این اقدامات متحد باشند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز گفت که این سازمان با این پرتاب‌ها دچار مشکلات جدی شدند.

۱۳۹۵/۵/۱۴

اخبار مرتبط