دسترسی پلیس ایران به سرورهای اینستاگرام محدود است

رییس پلیس فتا گفت: سرورهای اینستاگرام در آمریكاست و دسترسی های پلیسی ما به آن محدود است و در كمیسیون تعیین مصادیق چندین بار تصمیم بر این بود كه فیلتر شود اما دولت با فیلتر شدن آن مخاف است.

به گزارش نما به نقل از مهر، سردار سیدکمال هادیانفر در جمع خبرنگاران گفت: امروز میزبان رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس بودیم و گزارشی را از وضعیت فصلی مجازی کشور ارائه دادیم و ایشان راهنمایی هایی را در ادامه بخش اول بازدید داشتند و بخش هایی که می خواستیم را بازدید کردند در جریان میزان جرایم سازمان یافته در کشور هم قرار گرفتند.

۴۲ و نیم درصد جرائم مجازی در تلگرام اتفاق می افتد

وی گفت: در خصوص عملکرد پلیس فتا به تناسب رشد فناوری اطلاعات همه ساله رشد جرایم را شاهد بودیم. در ۶ ماهه امسال ۶۳ و نیم درصد جرایم در کشور افزایش یافته است و نزدیک به ۴۲ و نیم درصد جرایم در تلگرام اتفاق می افتد.

هادیانفر افزود: در سال ۹۳، ۵۲ درصد جرایم به برداشت های غیرمجاز می رسید و امسال با هشدارهایی که داده ایم و هماهنگی هایی که با بانک ها داشته ایم، کاهش ۳۴ درصدی را شاهد هستیم.

جرائم هتک حیثیتی در کشور بالاترین سهم را دارند

وی گفت: در جرائم، جرائم هتک حیثیتی در کشور بالاترین سهم را دارند که باید بخش هایی که مسئولیت پیشگیری را دارند بیشتر فعالیت کنند. در حوزه بین المللی عملیات پانجیای ۹ را داشتیم که پلیس سایبری ایران هاب منطقه بود و ۱۹ کشور را زیرمجموعه اش داشت. این عملیات ۱۰ روز طول کشید و طی آن داروهای غیرمجاز را شناسایی کردند. در کشور ما وزارت بهداشت همکاری داشت و درکشور ۱۵۰ نفر دستگیر شدند. مقادیر زیادی داروهای غیرمجاز شناسایی شد و در مبادی گمرکی دستگیری داشتیم. همه استان ها در این عملیات دخیل بودند و درصد زیادی از دستگیری ها در تهران بود همچنین درصد قابل توجهی از کشفیات هم در تهران بوده است.

رییس پلیس فتا ادامه داد: درباره همکاری بین المللی امروز افتخار داریم که عضو سازمان اصلی مبارزه کنندگان با جرایم سایبری هستیم و موضوعات تبادل اطلاعات در حوزه تروریسم در این مقر مورد بررسی قرلر می گیرد. آخرین نشست هم ۲۰۱۶ درفرانسه برگزار شد.

دسترسی پلیس ایران به سرورهای اینستاگرام محدود است

وی درباره مبارزه پلیس فتا با صفحه های غیراخلاقی در اینستاگرام نیز گفت: سرورهای اینستاگرام در آمریکاست و دسترسی های پلیسی ما به آن محدود است و در کمیسیون تعیین مصادیق چندین بار تصمیم بر این بود که اینستاگرام فیلتر شود اما دولت با فیلتر شدن آن مخالف است. در حال حاضر وزارت ارشاد کارهایی انجام داده تا به صورت هوشمند با صفحات مستهجن برخورد شود اما پلیس فتا سعی دارد صفحات با موضوعات مختلف که استمرار در ادامه جرمشان دارند را شناسایی کرده و به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع می دهیم و دستگیری ها با پلیس امنیت اخلاقی است.

هادیانفر گفت: برای انجام عملیات های بین المللی مثل پانجیا کمکی از سوی دیگر کشورها صورت نمی گیرد فقط ای پی ها به صورت بین المللی رصد می شود و شبکه‌ای بودن این جرایم را مشخص می کند در پانجیای ۴ فقط ۳۴ کشور حضور داشتند اما در پانجیای ۵ که به تازگی تمام شد ۱۳۴ کشور حضور داشتند امیدواریم این همکاری ها در بخش های دیگر هم انجام شود امروز ۷۵ هزار نفری که داعشی هستند و به صورت گسترده در فیس بوک و توییتر فعالیت می کنند را شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری شد.

رئیس پلیس فتا درباره حملات هکری عربستان گفت: گروهی به اسم داعش از عربستان و ترکیه این حملات هکری را دنبال کرده اند. ما ای پی ها را اعلام کرده ایم عربستان جزییات بیشتری می خواست که در اختیارش قرار دادیم اما تا این لحظه اتفاقی در این زمینه رخ نداده است منتهی نوع حمله از جهت هکری ارزش فنی ندارد مهمترین حمله به سازمان آمار بود و تیم هکری به این ضعف پی برده بود که ما ۴۰۰ تا از مراکزی که امنیت پایین داشتند را شناسایی کردیم و به مدیرانشان خطرات را اعلام کردیم.

وی با اشاره به حضور هکر در یکی از برنامه های تلویزیونی گفت: پرونده این فرد بسیار سنگین است. وی ۳ سال به دنبال جلب رضایت از شکاتش بود مکاتبه کردیم چون سن کمی دارد در زندان نماند و اگر جا دارد تخفیف مجازات را شامل شود. تعداد شکات او زیاد بود و جزو پرونده های مهم کشفی پلیس فتا بود.

وی درباره هک شدن ایمیل های یاهو گفت: در ایران مشکلی نداشتیم کابران می توانند به صورت آن لاین با مرکز فوریت های پلیس فتا تماس بگیرند که در این زمینه گزارشی نداشته ایم.

۱۳۹۵/۷/۱۲

اخبار مرتبط