عادت‌های روزانه یك مدیرعامل موثر

به گزارش نما - دنیای اقتصاد نوشت:بررسی و مشاهده رفتارهای روزانه مدیران ارشد شرکت‌های سودآور، می‌تواند بسیار آموزنده باشد.

یکی از ویژگی‌های مشترک و مهم این افراد «استمرار» است. در این نوشتار برخی عادت‌های روزانه مدیران ارشد شرکت‌های بسیار موفق و سودآور ارائه می‌شود.

1) هر روز چیز جدیدی را تجربه کنید. خود را مجبور کنید هر روز کاری خارج از منطقه راحتی خود انجام دهید.

2) کاری کنید که «روز بد» انتخاب شما نباشد. تجربه داشتن یک روز بد یا یک روز خوب، انتخاب خود ما است. یادتان باشد هر روز متفاوت است و البته داشتن یک روز عالی دقیقا انتخاب شما است!‌ 

3) درباره روندها و رویدادها مطلع و به روز باشید. سعی کنید هر روز یک تا دو ساعت از وقت خود را به اخبار و اطلاعات درباره روندها و رویدادهای کلی در حوزه کسب و کار خود اختصاص دهید و خود را به روز نگه دارید. ممکن است برخی گمان کنند این کار اتلاف وقت است، اما تمام مدیران موفق دنیا برای این کار به صورت روزانه وقت اختصاص می‌دهند.

4) به‌طور مستمر در حال آزمودن و آزمایش باشید. تلاش کنید هر روز چیز جدیدی را آزمایش کنید و در نحوه انجام کار خود تغییر ایجاد کنید. تلاش کنید هر روز راه جدیدی برای انجام بهتر کارها و فعالیت‌ها کشف کنید.

5) سعی کنید به همه دعوت به جلسات تا حد امکان پاسخ مثبت بدهید. شما هیچ وقت نمی‌توانید پیش‌بینی کنید در هر جلسه پیش رو ممکن است چه کسی را ملاقات کنید یا چه مشاوره سرنوشت‌سازی برای کسب‌وکار خود دریافت کنید، بنابراین حتی‌الامکان حضور در جلساتی که به آن دعوت می‌شوید را رد نکنید.

6) مغز خود را با انجام بازی‌های فکری تازه نگه دارید. در محیط کاری خود فضایی برای بازی‌هایی مثل فوتبال، شطرنج، بازی لگو، دارت و هر بازی دیگری که برای یک کودک کنجکاو می‌تواند جذاب و جالب توجه باشد فراهم کنید. شما می‌توانید هر گاه درباره یک مساله پیچیده سازمانی گیر افتادید، ذهن خود را با کامل کردن یک اسباب بازی لگو یا بازی شبیه آن آزاد کنید و به این ترتیب دقایقی به مغز خود استراحت بدهید.

7) هرگز از مکاتبه با افراد «خیلی بزرگ» یا ارسال ایمیل به آنها نترسید. شاید برای شما جالب باشد که حتی افراد بسیار بزرگ جامعه برای خواندن مکاتبات و ایمیل‌های شما وقت می‌گذارند و ممکن است این نقطه شروعی برای داد و ستدهای بزرگ‌تر در کسب‌وکار شما باشد.

8) وقت‌شناسی را به‌عنوان یک اولویت مهم در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین رفتارهای رهبران بزرگ و موفق وقت‌شناسی است. شما با وقت‌شناسی و به موقع حاضر شدن در جلسات و قرارهای کاری به دیگران نشان می‌دهید که به چه اندازه قابل‌اعتماد هستید. وقت‌شناسی نشانه‌ای از احترام قائل شدن به دیگران و فرصتی آسان برای جلب اعتماد آنها است.

9) هرگز از دیگران کاری را که خود انجام نمی‌دهید درخواست نکنید. هرگاه از کارکنان خود درخواست انجام کاری را دارید، ابتدا برای آن شخصا آستین بالا بزنید و به همه افراد نشان دهید که خود الگوی مناسبی برای آن هستید. به یاد داشته باشید رهبران الگوی راه کارکنان خود هستند.

10) هر روز زمانی را برای یادگیری از رهبران بزرگ اختصاص دهید. سعی کنید زمانی از روز را به سخنرانی‌ها، ‌مصاحبه‌ها و پانل‌های گفت‌وگوی دیگر رهبران اختصاص دهید. شما با این روش می‌توانید درس‌های بزرگی را با سرعت بیاموزید.

11) ورزش و مراقبه روزانه داشته باشید. هر روز صبح 20 دقیقه از وقت خود را به مراقبه و هر شب 20 دقیقه به تمرینات بدنی اختصاص دهید. اطمینان داشته باشید این کار موجب افزایش انرژی روزانه، بهره‌وری و تمرکز فوق‌العاده شما خواهد شد.

12) هنگام رانندگی به کتاب‌های صوتی آموزشی گوش کنید. همه ما روزانه حداقل 30 دقیقه یا خیلی بیشتر در ترافیک شهری در هنگام رفت و آمد به محل کار هستیم. یکی از عادت‌های مدیران ارشد شرکت‌های سودآور، استفاده از این زمان برای شنیدن کتاب‌های صوتی آموزشی است. شما با این روش می‌توانید هر چند روز، یک کتاب را گوش دهید و به این ترتیب از این زمان برای «خودتوسعه‌ای» بهترین بهره را ببرید.

13) هر روز صبح با یک نگرش مثبت واگیردار از خواب بلند شوید!‌ شما می‌توانید هر روز صبح را با تشکر از خداوند برای داشتن نعمت‌ها، خانواده، ‌فرزندان، دوستان، ‌کار و هر چیز خوب دیگری که در اختیار دارید شروع کنید. سعی کنید هر روز صبح را با یک اندیشه مثبت و قوی آغاز کنید و باور داشته باشید که این روشی عالی برای غلبه بر موانع روزانه است و از آن مهم‌تر آنکه تلاش کنید این طرز نگرش را به صورت واگیردار بین دیگران پخش کنید.

14) اطراف خود را با کسانی پر کنید که مهارت‌های شما را کامل می‌کنند. به عنوان یک رهبر نیاز است که درباره کسب و کار خود اطلاعات کافی داشته باشید، اما این هرگز به معنای آن نیست که همه چیزدان یا عقل کل باشید. برای اینکه بتوانید به نتیجه‌ای عالی در کسب و کار خود برسید، تیم کاری خود را از افرادی شایسته و توانمند بسازید تا مهارت‌های شما را تکمیل کنند.

15) به تغذیه خود توجه کنید. حفظ سلامتی در رهبران سازمانی موضوعی بسیار جدی و مورد توجه است. مدیران ارشد شرکت‌های بسیار سودآور به ورودی‌های غذایی خود توجه ویژه دارند و همیشه با حفظ رژیم غذایی مناسب خود را در بهترین حالت نگاه می‌دارند.

16) همیشه آرامش خود را حفظ کنید. تقریبا هرگز نمی‌توان رفتار عصبی و خشن در مدیران ارشد شرکت‌های بسیار سودآور مشاهده کرد. حفظ تعادل و آرامش حتی در شرایط بحرانی یکی از نقاط قوت کلیدی این افراد است. سعی کنید به صورت روزانه برای حفظ آرامش در رفتارهای بین فردی تمرین کنید. به یاد داشته باشید نتایج عملکردی رهبران در سازمان‌ها دستاوردهای عادت‌های روزانه آنها است. بنابراین بهترین عادت‌ها را به صورت روزانه برای خود تکرار کنیم.

۱۳۹۵/۷/۱۵

اخبار مرتبط