سخنگوی پنتاگون:عراقی‌ها برای روز اول عملیات موصل، جلوتر از برنامه‌اند

سخنگوی وزارت دفاع آمریكا با تاكید بر اینكه عملیات آزادسازی موصل، بزرگترین عملیات نیروهای عراقی علیه داعش است، گفته كه آنها اكنون برای روز اول، جلوتر از برنامه هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشست خبری به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات دفاعی و نظامی پاسخ داد.

«پیتر کوک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در کنفرانس خبری، ابتدا به موضوع موصل و عملیات آزادسازی آن از تروریست‌ها پرداخت.

او ضمن تکرار این مساله که آمریکا در قالب ائتلاف به رهبری این کشور در حال حمایت از نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل هستند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده که نیروهای عراقی برای روز اول عملیات آزادسازی، جلوتر از برنامه هستند.

خبرنگاری درباره موضع وزارت دفاع آمریکا در قبال اظهارات ترکیه درباره حضور در عملیات موصل سوال کرد

آقای کوک گفت که «ما از ابتدا گفتیم که عراق یک دولت مستقل است و باید در این باره اظهارنظر کند و ما از دولت‌های عراق و ترکیه می‌خواهیم که اختلافاتشان را با گفتگو حل کنند».

خبرنگار دوباره سوال کرد که «موصل شهر عراق است اما ترکیه می‌گوید خواهان حضور در عملیات آزادسازی آن است».

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به اصرار خبرنگار گفت که «این موضوعی است که دولت عراق باید درباره آن اظهارنظر کند».

پیتر کوک در ادامه تصریح کرد که «ما دولتهای عراق و ترکیه را به حل این موضوع با مذاکرات و گفتگو تشویق می‌کنیم».

وی در بخش دیگری از سخنرانی، درباره تعداد نیروهای آمریکایی، تعداد «حدود پنج هزار» نفر را اعلام و تاکید کرد که تمام اقدامات آمریکا اعم از اقدامات آموزشی، لجستیکی و دیگر اقدامات با درخواست و مجوز دولت عراق انجام می‌شود.

سخنگوی پنتاگون به موضوع یمن و ادعای اخیر آمریکایی‌ها درباره حملات موشکی به ناو آمریکایی در سواحل این کشور هم پرداخت.

او با این ادعا که «آمریکا تهدیدات موجود علیه نیروهای خودش را در این منطقه جدی تلقی می‌کند»، تاکید کرد که واشنگتن اقدامات لازم را برای تامین امنیت نیروهایش اتخاذ کرده و می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با این ادعاها که چندین موشک به سمت ناو ماسون شلیک شده، از ادامه تحقیقات درباره منشا این حملات از یک سو و اتخاذ تدابیر لازم برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی سخن گفت.

کوک تصریح کرد: «ما هنوز داریم وضعیت را بررسی می‌کنیم. هنوز برخی ابعاد وجود دارد که ما در تلاش برای روشن کردن آنها هستیم».

۱۳۹۵/۷/۲۷

اخبار مرتبط