با دستور لاریجانی كمیسیون اصل ۹۰ وظیفه اصلی خود را رها كرد

عضو كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس گفت: با دستور شما، كمیسیون اصل ۹۰ وظیفه اصلی خود در بررسی تخلفات در دریافت حقوق‌های نجومی را رها كرد و با بررسی طرح به حاشیه رفت.

به گزارش نما به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح شفافیت دریافتی مدیران و استرداد دریافتی‌های مازاد ولی‌الله داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس با اخطار قانون اساسی گفت: طبق اصل ۹۰ قانون اساسی، وظیفه کمیسیون اصل ۹۰ رسیدگی به شکایات مردم از قواست.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: در ماجرای حقوق‌های نجومی، افکار عمومی از مجلس انتظار داشت که پرونده تخلفات را در دو بخش حقوقی و کیفری بررسی کند تا برخورد کیفری توسط قوه قضائیه با متخلفان صورت گیرد.

وی خطاب به لاریجانی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ با دستور شما کار اصلی خود را رها کرده و به حاشیه رفته است؛ کمیسیون باید شکایات را رسیدگی می‌کرد نه اینکه به دنبال تهیه طرح باشد.

داداشی از نمایندگان خواست تصمیمی درست اتخاذ کنند.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: در مورد رسیدگی به این طرح توسط کمیسیون اصل ۹۰ دو نظر وجود داشت؛ سؤال این بود که کمیسیونی که موضوع را بررسی کرده، خود تدوین طرح را بر عهده بگیرد یا کمیسیون دیگری مجدداً از ابتدا بررسی طرح را در اختیار بگیرد.

وی تأکید کرد: قانون اساسی تصریحی ندارد که کمیسیون اصل ۹۰ نباید طرح و لایحه بررسی کند.

سید علی ادیانی‌راد نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطار قانون اساسی گفت: فلسفه تشکیل کمیسیون اصل ۹۰ صرفاً رسیدگی به شکایات است و هیچ حق و حقوقی در بررسی طرح‌ها و لوایح ندارد.

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر آئین‌نامه‌ای گفت: در ماده ۴۹ آئین‌نامه داخلی مجلس، وظایف کمیسیون‌ها مشخص شده است، طبق آئین‌نامه، هیأت رئیسه می‌تواند طرح‌ها را به کمیسیون‌های ذیربط ارجاع دهد.

وی ادامه داد: طرح شفافیت حقوق مدیران باید در کمیسیون‌های تخصصی برنامه و بودجه و اجتماعی بررسی می‌شد اما گزارشی از بررسی این طرح در کمیسیون‌های مورد نظر دریافت نکرده‌ایم.

لاریجانی در پاسخ به تذکر گفت: طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است.

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: طبق اصل ۹۰ قانون اساسی، بررسی شکایات از قوای سه‌گانه جزو اختیارات کمیسیون اصل ۹۰ است و آئین‌نامه داخلی نیز تکلیف دیگری را بر دوش این کمیسیون قرار نداده است.

در ادامه لاریجانی در پاسخ به ابطحی نیز اعلام کرد که قانون اساسی تصریحی در خصوص عدم بررسی طرح‌ها و لوایح کمیسیون اصل ۹۰ ندارد.

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط