ناكامی ایران در بازارهای صادراتی مرغ

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینكه میزان صادرات مرغ بسیار پایین‌تر از ظرفیت موجود است، گفت: دولت مرغ مازاد را ۶۴۰۰ تومان خریداری می‌كند كه این نرخ، برای مرغداران به صرفه نیست.

به گزارش نما به نقل از مهر: دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه میزان صادرات مرغ بسیار پایین‌تر از ظرفیت موجود است، گفت: دولت مرغ مازاد را ۶۴۰۰ تومان خریداری می‌کند که این نرخ، برای مرغداران به صرفه نیست.

محمد یوسفی با بیان اینکه ماهانه بین ۵ تا ۶ هزارتن مرغ از کشور صادر می‌شود، اظهار داشت: سالانه در مجموع بین ۶۰ تا ۷۰ هزارتن گوشت مرغ از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این میزان صادرات از کشور کافی نیست و تولیدکنندگان ایرانی ظرفیت خیلی بیشتری در این زمینه دارند، گفت: مشکل ما این است که توان رقابت با کشورهایی مانند برزیل و ترکیه را در بازارهای جهانی نداریم.

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌ها نیز اضافه کرد: در حال حاضر، وضعیت بازار نهاده‌ها نسبت به ماه‌های گذشته نسبتا مطلوب‌تر است.

یوسفی با بیان اینکه قیمت مرغ زنده از حدود ۲ ماه قبل تاکنون تغییری نکرده است، افزود: در حال حاضر میانگین قیمت مرغ زنده به صورت مدت‌دار ۴۲۰۰ تومان و به صورت نقدی بین ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است.

وی اضافه کرد: قیمت مرغ آماده طبخ نیز در عمده‌فروشی میدان بهمن حدود ۵۹۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان و در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار بین ۶۱۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان است.

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: برای تولیدکنندگان، قیمت مرغ زنده ملاک است و نرخ این کالا در مراکز خرده‌فروشی سطح شهر، ربطی به تولیدکنندگان این کالا ندارد.

یوسفی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در حال حاضر مرغ مازاد تولیدکنندگان را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند، اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد را به قیمت کیلویی ۶۴۰۰ تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌کند؛ ضمن اینکه مرغ مورد نظر این شرکت باید شرایطی مانند سایز مخصوص و مواردی از این قبیل داشته باشد که تامین این شرایط سخت است و با توجه به قیمت پایینی که شرکت پشتیبانی امور دام برای این کالا لحاظ کرده، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند محصول خود را تحویل بازار دهند.

به گفته وی؛ اگر شرکت پشتیبانی امور دام واقعا قصد دارد بازار را تنظیم کند، به نحوی که تولیدکنندگان زیان نکنند؛ باید هر کیلوگرم مرغ را به قیمت ۷۵۰۰ تومان از آنان خریداری نماید.

۱۳۹۵/۹/۲

اخبار مرتبط