نیروهای عراقی در آستانه ورود به كرانه شرقی دجله/ ۲۰۰ داعشی كشته شدند

در ادامه عملیات نیروهای عراقی در شهر موصل فرماندهان ارتش عراق از پیشروی چشمگیر نیروهای خود در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده‌اند و می‌گویند توانسته‌اند بیش از ۲۰۰ داعشی را از پای درآورند.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نقل از شبکه المیادین، شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهای این یگان به همراه دیگر نیروهای عراقی در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۲۲۰ تروریست داعشی را از پای درآوردند و عملیات در مرحله دوم خود به سرعت در حال پیشرفت است.

وی گفت: با کنترل نیروهای عراقی بر محله‌های القدس، الانتصار و برخی مناطق در شمال بخش شرقی موصل اکنون بیش از ۸۰ درصد شرق این شهر در کنترل نیروهای عراقی است و عملیات با سرعت قابل قبولی برای پاکسازی شهر ادامه دارد.

فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق می‌گوید: حملات نیروهای دولتی از سه محور شمال، شرق و جنوب شرق به شدت ادامه دارد و بالگردهای نیروی هوایی نیز از آسمان اهداف داعش را هدف قرار می‌دهند. پیروزی نزدیک شده است و ما در ۲۴ ساعت گذشته به پیشروی‌های خوبی دست یافته‌ایم.

نیروهای عراقی که از هفته گذشته مرحله دوم عملیات خود را پس از یک ماه وقفه از سر گرفته‌اند به سرعت در حال نزدیک شدن به کرانه‌های شرقی رود دجله هستند و به گفته رئیس پلیس فدرال، این نیروها تنها دو کیلومتر با کرانه رود دجله فاصله دارند. نیروهای عراقی خود را آماده می‌کنند تا وارد بخش غربی شهر که گفته می‌شود عملیات در آنجا سخت‌تر خواهد بود، شوند.

فرمانده پلیس فدرال عراق همچنین از آزادسازی محله‌ المعلمین در شرق موصل خبر داد در حالی درگیری‌ها برای پاکسازی محله در جریان است. محله الصدیق و البلدیات نیز شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای عراقی و داعش است.

نیروهای پلیس فدرال روز چهارشنبه توانستند در محله‌های الشیماء و الوحده در شرق موصل همزمان با پاکسازی محله المیثاق در جنوب شرق موصل پیشروی کنند.

در جریان پیشروی نیروهای عراقی در محله الشیماء یگان‌های ارتش عراق با سه حمله خودروی بمب‌گذاری شده روبه‌رو شدند که یکی از آنها بلدوز بود.

فرماندهی پلیس فدرال همچنین از ساقط کردن سه پهپاد داعش خبر داد که سعی داشتند نیروهای امنیتی در موصل را هدف قرار دهند.

فرماندهی پلیس فدرال اعلام کرد، این پهپادها حامل بمب بودند و قصد داشتند نیروهای امنیتی را هدف قرار دهند.

در مقابل نیروهای داعش نیز تحرکات خود را چه در موصل و چه در شهر تلعفر دیگر شهرستان بزرگ استان نینوا افزایش داده‌اند و کنترل امنیتی خود بر ساکنان غیر نظامی را شدت بخشیدند.

پیشتر نیز نیروهای آمریکایی گفته بودند که داعش به احتمال زیاد قدرت مانور خود را در موصل از دست داده و دیگر نمی‌تواند همانند پیش دست به عملیات‌های انتحاری گسترده بزند و همین امر باعث شده نیروهای عراقی به پیشرفت‌های خوبی دست یابند و مرحله دوم عملیات خود را با سرعت پیگیری کنند.

جان دوریان، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز اعلام کرد، نیروهای ائتلاف توانستند سه رهبر داعش در عراق به نام‌های عماد المحلاوی، فلاح الرشیدی و ابوترک را در ماه دسامبر بکشند.

وی افزود:‌ الرشیدی مسئول بمب‌گذاری خودروهایی بود که داعش از آن استفاده می‌کرد او در چهار دسامبر کشته شد. ابوترک مسئول پرونده تامین مالی داعش نیز در همان روز در شهر الشرقاط به هلاکت رسید.

دوریان همچنین گفت:‌ المحلاوی نیز در ۲۱ دسامبر در شهر القائم واقع در مرزهای سوریه کشته شد.

۱۳۹۵/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط