تركیه: سوریه آرام و متحد با اسد امكان پذیر نیست

به گزارش نما - تسنیم نوشت:سخنگوی رئیس جمهور ترکیه مدعی شد که دستیابی به یک سوریه متحد و آرام با ریاست جمهوری بشار اسد، غیر ممکن خواهد بود



به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه امروز جمعه در سخنانی گفت: ترکیه هنوز بر این باور است که یک سوریه متحد و آرام با بشار اسد امکان پذیر نیست و خواستار پیشرفت قدم به قدم و روشن شدن نتایج مذاکرات صلح در شهر آستانه است.

وی در ادامه افزود: موضع ما درباره اسد روشن است. ما معتقد نیستیم که یک سوریه متحد و آرام با باقی ماندن اسد در قدرت، امکان پذیر باشد. ولی منتظر روند مذاکرات آستانه هستیم و می خواهیم در این شرایط قدم به قدم پیش برویم.

کالین اظهار داشت: درگیری ها در سوریه در 2 هفته گذشته تحت آتش بسی که با میانجیگری ترکیه و روسیه برقرار شده، متوقف شده است.

در شرایطی که مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است که واشنگتن برای شرکت در مذاکرات تازه سوریه که قرار است ماه جاری از سوی ترکیه و روسیه برگزار شود، دعوت خواهد شد ولی روسیه حاضر به تایید این مساله نشده است.

علی رغم اینکه روسیه و ترکیه از طرف های مخالف در بحران سوریه حمایت می کنند، ولی دو کشور توانسته اند زمینه لازم برای برگزاری مذاکرات صلح در شهر آستانه را آماده کنند. این مذاکرات قرار است 23 ژانویه برگزار شود.

واشنگتن که قبلا نقش فعالی در تلاش های مربوط به تحولات سوریه داشت، از همکاری های بین آنکارا و مسکو کنار گذاشته شده است.

مولود چاوش اوغلو روز پنجشنبه بر این مساله تاکید کرده است که از مقامهای آمریکایی برای شرکت در مذاکرات آستانه دعوت به عمل خواهد آمد.

وی در این باره گفت: آمریکا باید قطعا دعوت شود و این چیزی است که با روسیه به توافق رسیده ایم. هیچ کس نمی تواند نقش آمریکا را نادیده بگیرد. و این یک موضع اساسی ترکیه است.

ولی دیمتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین حاضر به اظهارنظر در این باره نشد و گفت: من نمی توانم درباره این مساله در شرایط کنونی چیزی بگویم.

۱۳۹۵/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط