كاهش بهای نفت و صعود طلا در هفته گذشته

طلای سیاه هفته گذشته را با سیری نزولی به پایان رساند.

به گزارش نما به نقل از برنا، معاملات نفت در هفته گذشته در حالی به پایان رسید که بهای طلای سیاه، نزولی 3 درصدی را تجربه کرد. علی‌رغم انتشار گزارش‌هایی در خصوص پایبندی اعضای اوپک به توافق نفتی ماه نوامبر، معامله‌گران در خصوص اثربخشی اجرای آن تردید دارند.

دیروز بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) برای تحویل در ماه فوریه در بورس نیویورک با 64 سنت کاهش (1.2 درصد) به 52 دلار و 37 سنت رسید. نزول هفتگی بهای نفت پایه آمریکا از هفته منتهی به 4 نوامبر سال 2016 بی‌سابقه بوده است. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس نیز با 56 سنت کاهش (1 درصد) 55 دلار و 45 سنت معامله شد.

بهای نفت پایه آمریکا از زمان اعلام توافق اوپک و کشورهای غیرعضو برای کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه از تولیدات‌شان در اواخر سال گذشته، حدود 15 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که دیروز بهای جهانی طلا اندکی کاهش یافت؛ ولی هفته را با حدود 2 درصد افزایش به پایان رساند. بهای هر انس طلا برای تحویل در ماه فوریه با 3 دلار و 60 سنت کاهش (0.3 درصد) به 1196 دلار و 20 سنت رسید.

فلز زرد پنجشنبه هفته گذشته را با صعودی کم‌سابقه سپری کرد و بهای آن به بالاترین سطح از 22 نوامبر سال 2016 رسید. کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر و ارائه نشدن یک طرح مالی جامع از سوی ترامپ، مهمترین دلایل افزایش نسبی بهای جهانی طلا عنوان می‌شود.

۱۳۹۵/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط