جنگ روانی با پیروزی های سوریه

چند روز است كه اخبار ضد و نقیضی از وضعیت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در رسانه های غربی و عربی منتشر می شود.

به گزارش نما به نقل از میزان، خواسته دشمنان سوریه کناره گیری و یا سرنگونی بشار اسد از قدرت است، 6 سال است که آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه تلاش می کنند تا به این هدف برسند اما موفق نشده اند.

کشورهای محور دشمنان سوریه راه حل بحران را تنها در نبود اسد تعریف می کنند در حالی که سخنی درباره آینده سوریه پس از اسد بر زبان نمی رانند.

وضعیت سوریه اکنون به گونه ای است که علیرغم پیروزی های بزرگ در این کشور، تروریست های تکفیری وهابی همچنان حضور دارند و جنگ با آنها در جریان است.

در سوی دیگر بحران، گروه هایی که خود را معارض و مخالف دولت قانونی سوریه معرفی می کنند، تا پیش از آتش بس مشغول جنگ با ارتش و نیروهای مردمی بودند. اما اکنون به خاطر شکست های سنگینی که متحمل شدهاند تن به آتش بس دادند.

مخالفین و معارضین سوریه اکنون بر اساس توافقی که انجام شده است، در آتش بس به سر می برند، اما همچنان سوریه را بدون اسد می خواهند.

وضعیت سوریه بدون اسد دراین شرایط قطعاً اوضاع این کشور را بحرانی تر خواهد کرد. نبود یک دولت مرکزی قدرتمند مقابل گروه های تروریستی باعث می شود جنگ قدرت میان گروه های تروریستی در سوریه آغاز شود و این جنگ پایانی نخواهد داشت.

در جنگ سخت، جنگ روانی هم جریان دارد، این جنگ روانی می تواند تأثیر زیادی بر روحیه طرف مقابل بگذارد.

دشمنان سوریه که از سرنگونی بشار اسد ناامید شده اند، طرح و برنامه های دیگری هم در دستور کار خود دارند، طرح ترور او همواره به عنوان یک گزینه روی میز آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان او در دشمنی با سوریه وجود داشته است، اما تاکنون موفق به عملیات تروریستی علیه او نشده اند.

پیروزی های بزرگی که در سوریه به دست آمده است، جنگ روانی در سوریه را هم تشدید کرده، پس از آزادی حلب که با اقتدار محور و جبهه مقاومت صورت گرفت، دشمن در شرایط ضعف سیاسی و نظامی قرار گرفت به گونه ای که اگر پیش از این که سوار بر مرکب قدرت در سوریه بود و برای آینده سوریه تعیین تکلیف می کرد، اکنون در نقطه ضعف قرار گرفته، به همین خاطر است که از شیوه های جنگ روانی و رسانه ای برای تضعیف روحیه ارتش و مردم سوریه و البته جبهه مقاومت بهره می برد.

شبکه های عربی کشورهای منطقه در این امر پیشتاز هستند و اخباری را منتشر می کنند که یک بار ادعا می کند اسد بر اثر سکته مغزی فوت کرده است، یا خبر سازی می کنند او ترور شده و یا این که در بیمارستانی در بیروت بستری است، حتی می گویند او در بیمارستان دمشق بستری شده است.

مقامات رسمی سوریه همه ادعاهای مطرح شده در رسانه های غربی و عربی را تکذیب کرده اند و خبر از سلامت بشار اسد داده اند.

اما ترور اسد از آرزوهای گروه های تروریستی تکفیری در سوریه است، این خواسته آمریکا، اسرائیل، ترکیه و رژیم سعوی هم هست، اما آنها هیچگاه به تبعات منفی گسترده ای که با ترور رئیس جمهور سوریه ایجاد می شود فکر نمی کنند.

سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی همه طرح هایی را برای ترور او دارند و اگر بتوانند این کار را خواهند کرد حتی اگر تبعات گسترده تری دامن منطقه و سوریه را بگیرد.

۱۳۹۵/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط