پاسخ عراقچی/تاثیر روی كار آمدن ترامپ بر حیات توافق هسته‌ای

معاون وزیر خارجه با بیان اینكه آینده خود را به برجام گره‌ نزده‌ایم و سناریوهای مختلف را طراحی كرده و آماده‌ایم بلافاصله به شرایط قبل بازگردیم، گفت: در داخل نگرانی از اینكه دونالد ترامپ چه تصمیمی اتخاذ خواهد كرد، نداریم.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه پس از بازگشت از دیدار با جمعی از آیات عظام و مراجع تقلید در قم در گفت‌و‌گو با رادیو معارف درباره این دیدارها گفت: در جریان مذاکرات هسته‌ای هر از چندگاهی خدمت مراجع و آیات عظام در قم می‌رسیدیم و توضیحاتی درباره آخرین وضعیت مذاکرات ارائه می‌دادیم.

وی افزود: در آن دیدارها هم از راهنمایی‌های آنها بهره‌مند می‌شدیم و هم مورد دعاهای نیکی قرار می‌گرفتیم که برای تیم مذاکره‌کننده می‌کردند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: در دیدارهای اخیر با برخی از مراجع و آیات عظام نیز بنده گزارشی از آخرین وضعیت اجرای برجام، تازه‌ترین تحولات در حوزه سیاست خارجی و موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران به خصوص درباره اجرای برجام ارائه دادم.

عراقچی با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از این گزارش‌ها صورت گرفت، عنوان کرد: آیات عظام و مراجع تقلید مانند همیشه ما را مورد عنایت و دعای خیر خود قرار دادند. حقیقت این است که هربار که با عزیزان دیدار کرده‌ایم، نسبت به ادامه کار دلگرمی پیدا می‌کنیم و همواره ما را به صبر و استقامت تشویق می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در بعد منطقه‌ای و جهانی گفت: انقلاب اسلامی جهت‌گیری به کشور داد و ایران را در مسیر جدیدی قرار داد که صرفا متکی به مردم ایران و توانایی‌های ملی بود. از همان ابتدا تمام قدرت‌ها به نوعی در برابر این انقلاب بسیج شدند و هر ابزاری از تحریم، تهدید و فشار و جنگ تحمیلی که در اختیار داشتند، استفاده کردند تا مانع از پیشرفت انقلاب شوند، اما همه این اتفاق‌ها این ملت و نظام را آبدیده‌تر کرد و ما امروز پس از ٤ دهه که از انقلاب می‌گذرد شاهد هستیم که این تجربه و استقامت در مسیر طوفان‌های متعدد، ایران را به یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی بدل کرده است.

این دیپلمات کشورمان افزود: امروز قدرت ایران فراتر از منطقه شناخته می‌شود و اتفاقا این قدرت بعد از اجرای برجام مورد احترام جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا بر حیات توافق هسته‌ای اظهار داشت: در حال حاضر اختلاف نظری بین اروپا و آمریکا در این باره به وجود آمده است و البته شاید عبارت دقیق‌تر آن این است که اختلاف نظری بین کل جامعه بین‌المللی و دونالد ترامپ به وجود آمده است .

وی ادامه داد: تمام دنیا برجام را دستاوردی برای جامعه بین‌المللی می‌داند که توانسته است یکی از غامض‌ترین مشکلات و بحران‌های بین‌المللی را از طریق مذاکره حل کند. ما اکنون در دنیا با این معضل روبرو هستیم که تمام مشکلات و بحران‌ها از طریق درگیری و تنش و تشنج حل می‌شود و به خصوص در خاورمیانه هیچ بحرانی وجود ندارد که با راه حل مسالمت‌آمیز و بدون خونریزی حل و فصل شود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: برجام یک نمونه است که نشان می‌دهد می‌توان از طریق تفاهم و دیپلماسی مشکلات بین‌المللی را حل کرد. به همین دلیل جامعه بین‌المللی از این رویکرد محافظت می‌کند.

عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه باید دید ترامپ چگونه شعارهایی را که در دوره رقابت‌های انتخاباتی داده بود به سیاست عینی بدل خواهد کرد، تصریح کرد: هنوز موضع‌گیری مشخصی از جانب دونالد ترامپ درباره برجام مطرح نشده است.

وی افزود: در حال حاضر توصیه‌هایی که به دولت جدید آمریکا می‌شود همگی حاکی از این است که جامعه بین‌المللی مخالف شعارهای انتخاباتی ترامپ برای خروج آمریکا از برجام است. با این وجود ذکر این نکته ضروری است که جمهوری اسلامی ایران برای تمام شرایط آمادگی دارد و برای همه سناریوها برنامه‌ریزی کرده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه عنوان کرد: این نکته حائز اهمیت است که هر چند جمهوری اسلامی ایران از طریق توافق هسته‌ای دستاوردهایی داشته است، اما متکی به برجام نیست و آینده خود را به برجام گره نزده است.

عراقچی با تاکید بر اینکه ما آماده هستیم که بلافاصله به شرایط قبل بازگردیم، گفت: سناریوهای مختلف را طراحی کردیم و اتکای کشور به اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های ملی است. در داخل نگرانی از اینکه دونالد ترامپ چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، نداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای ایران در صورت نقض برجام از سوی طرف آمریکایی اظهار داشت: درحال حاضر در موقعیتی نیستیم که در مورد جزئیات سناریوهای احتمالی صحبت کنیم، اما برای هر سناریویی آمادگی داریم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: در حال حاضر منتظر هستیم تا ارتباط‌ها و تعامل‌هایی که در داخل سیستم آمریکا می‌گذرد و همچنین گفت‌و گوهایی که بین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و سایر کشورها با دونالد ترامپ در جریان است، دولت جدید آمریکا را به جمع‌بندی برساند تا ترامپ سیاست های خود را اعلام کند. بر اساس موضع گیری ترامپ، ما عکس‌العمل نشان خواهیم داد.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اگر به گذشته بازگردید باز همین مسیر را در مذاکرات طی می‌کنید یا مسیر متفاوتی را در پیش خواهید گرفت، گفت: در عالم سیاست نمی‌توان با فرضیات و اما و اگرها پیش رفت، اما فکر می‌کنم اگر به عقب بازگردیم همین مسیر را پیش خواهیم رفت. این مسیر منجر به توافقی شده است که ترامپ می‌گوید بدترین توافق تاریخ آمریکا است و می‌گوید من تعجب می‌کنم که چرا وزیر امور خارجه آمریکا میز مذاکره با ایرانی‌ها را ترک نکرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه دستاوردهای ایران در بعد سیاسی و سیاست خارجی، کسب مشروعیت بین المللی، تثبیت برنامه هسته‌ای خود، رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی و تحمیل اراده بر دیگر کشورها به خصوص آمریکا قابل توجه است، خاطرنشان کرد: این مسیری است که ما با مقاومت مردم طی کردیم و حتما مسیر درستی بوده که تحت ارشاد مقام معظم رهبری با مدیریت رئیس‌جمهور طی شده و به نتایج خوبی هم رسیده است.

۱۳۹۵/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط