دلایل ناكامی والیبال نوجوانان ایران در دفاع از عنوان قهرمانی

تیم والیبال نوجوانان ایران از سال 2001 كه برای نخستین بار در رقابت های قهرمانی آسیا شركت كرد و تاكنون هفت بار قهرمان شده است، ولی امسال این ركورد شكست و تیم ایران برای سكوی سوم به میدان می رود.

به گزارش نما، یازدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا که از هشتم فروردین ماه در میانمار آغاز شده است، امروز (چهارشنبه) با برگزاری دیدار های رده بندی و فینال و معرفی تیم های برتر به کار خود پایان می دهد.
تیم والیبال نوجوانان ایران که از سال 2001 تا کنون سابقه حضور در هشت دوره این رقابت ها را در کارنامه خود دارد، شب گذشته با پذیرش دومین شکست برابر کره جنوبی برای نخستین بار و در نهمین حضور خود به دیدار نهایی راه نیافت.
نحوه قضاوت داور استرالیایی، قانون خاص کنفدراسیون والیبال آسیا برای رده سنی نوجوانان، بازیکن شاخص تیم کره جنوبی، نداشتن تجربه بازی با تیم های شرق آسیا و نبود بازیکن محوری در تیم ایران از جمله دلایل این ناکامی تلقی می شود که در زیر اظهارات سرمربی تیم والیبال نوجوانان، داور اعزامی به این رقابت ها و سرمربی تیم کره جنوبی درباره این موضوع ارائه می شود.
سرمربی تیم والیبال نوجوانان با بیان اینکه در مسابقه با کره جنوبی، بازیکنان ایران یک تیم واقعی بودند، گفت: نتیجه گیری کره جنوبی متکی به بازیکن شماره یک این تیم بود که عملکرد فوق العاده ای نیز داشت.
محمد وکیلی معتقد است که دیدار ایران و کره جنوبی بهترین بازی تا مرحله نهایی این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا بوده و تاکید دارد که این مسابقه نشان داد که نوجوانان والیبال آسیا توانایی بسیار خوبی دارند و در آینده حرف های زیادی در رقابت های جهانی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه مسابقه با کره جنوبی خیلی خوب برگزار شد، گفت: بازیکنان ایران به دلیل شکست اول مقابل این تیم در دیدار مرحله مقدماتی، از نظر روحی وضعیت خوبی نداشته و در ست های اول و دوم خوب بازی نکردند، اما در ست های سوم و چهارم نمایش بسیار خوبی داشتند.
سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران گفت: تیم کره جنوبی یک بازیکن به نام «دونگ هیوک ایم» دارد که فوق ستاره است و در آینده از این بازیکن خیلی چیزها خواهید شنید. این بازیکن به رغم تلاش کادر فنی برای مهارش، 45 امتیاز در مسابقه با ایران به تنهایی به دست آورد که آمار بسیار خوبی است. البته بسیاری از اسپک های این بازیکن نیز دفاع شد.
وکیلی اشتباه داوری در ست سوم این مسابقه را نادر خواند و گفت: اشتباه داوری روند تیم ایران را با مشکل روبرو کرد. در آن صحنه اصلا جای کارت زرد و قرمز نداشت.
وی با بیان اینکه تیم ایران در مسابقه با کره نسبت به دیدار نخست خود در این رقابت ها با این تیم، خیلی پیشرفت کرده بود، گفت: اگر دو بازیکنی که به دلیل قانون ناعادلانه کنفدراسیون والیبال به همراه نیاوردیم، با تیم ایران بودند، نتایج دیدارهای ایران به مراتب نسبت به الان تغییر می کرد.
بر اساس قانون کنفدراسیون والیبال آسیا که برای همه تیم های شرکت کننده اجرا می شود، بازیکنان رده سنی نوجوانان تنها در یک دوره از رقابت های قهرمانی آسیا یا جهان اجازه حضور دارند.
سرمربی تیم والیبال نوجوانان کره جنوبی نیز پس از کسب دومین پیروزی مقابل ایران و راهیابی به دیدار فینال،گفت: انتظار رقابت به این خوبی از تیم ایران نداشتم و این تیم بهترین مسابقه خود در این رقابت ها را برگزار کرد.
پارک وونگیل گفت: تیم ایران قبل از این مسابقه از بهترین تیم های شرکت کننده در رقابت ها بود و در مسابقه با کره جنوبی نیز یکی از بهترین بازی ها خود را انجام داد.
داور بین المللی والیبال ایران در رقابت های قهرمانی آسیا، نیز درباره دیدار ایران و کره جنوبی گفت: داور استرالیایی (جولیان کوبورن) دیدار ایران و کره جنوبی از رئیس کمیته داوران کنفدراسیون آسیا تذکر گرفت.
احمد سرمست درباره دلیل تذکر گرفتن داور استرالیایی گفت: این داور در ست سوم مسابقه ایران و کره جنوبی بدون تذکر قبلی به تیم ایران از کارت قرمز استفاد کرد.
وی با بیان اینکه سونگ ساک شارون پونگ رئیس کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا و سرپرست داوران رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا در نشست داوران به داور استرالیایی تذکر جدی داده است، گفت: رییس کمیته داوران خطاب به داور استرالیایی گفت که باید اول به تیم یا بازیکن تذکر می داده و در مرحله دوم از کارت زرد استفاده می کرده و در آخرین مرحله اقدام به دادن کارت قرمز کند.
تیم والیبال نوجوانان ایران در مرحله نیمه نهایی یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا سه بر دو مغلوب کره جنوبی شد و امروز در آخرین مسابقه خود برای کسب مدال برنز به مصاف چین می رود.
نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان پسر آسیا در سال 2007 به میزبانی فیلیپین برگزار شد و والیبال نوجوانان ایران در دو دوره اول و دوم این رقابت ها شرکت نداشت. ایران از سال 2001 تاکنون در تمامی ادوار مسابقات والیبال قهرمان نوجوانان آسیا شرکت کرده است.
تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در هشت دوره ای که در مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا شرکت کرده است، موفق به کسب هفت عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی شده است و با اقتدار به عنوان پرافتخارترین کشور این رقابت ها محسوب می شود.

۱۳۹۶/۱/۱۶

اخبار مرتبط